E-TECH: Alle elektriske mellomtunge og tunge lastebiler fra Renault Trucks tilbys nå med Serenity Pack.

Egen serviceavtale for el-lastebiler: – Helt avgjørende for å lykkes

Renault Trucks lanserer ny serviceavtale for å gi det de kaller «en mykere overgang til elektriske lastebiler». 

Allerede rundt årsskiftet fikk vi et hint om at noe var i gjære med Renault Trucks serviceavtaletilbud: Viggo Noreng, salgsdirektør for Renault Trucks i Volvo Norge AS, fortalte i et intervju med YrkesBil at de i løpet av første kvartal skulle lansere en ny serviceavtale som heter Serenity for sine E-Tech-modeller.   

Nå bringer Renault Trucks-organisasjonen mer informasjon, og opplyser at alle elektriske mellomtunge og tunge lastebiler de leverer nå tilbys med den nye Serenity Pack. 

– Dette innebærer at kundene kan være sikker på at lastebilen blir korrekt vedlikeholdt på lik linje med en dieseldrevet versjon, men med tilleggstjenester som er spesielt utviklet for batteridrift, forklarer servicemarkedssjef i Renault Trucks, Lars Thomas Eriksen.  

Avtalen inkluderer en batterigaranti med forpliktet ytelse, mulighet for fjernstyring av programvare-oppgraderinger, aktiv overvåkning, 2 tauinger i tilfelle batteriet er tomt for energi og egne rapporter for å supportere kundene i optimalisering av driften. 

– Vi mener at dette er unikt i bransjen og helt avgjørende for å lykkes sammen med kundene når de skal velge 100 prosent elektrisk, utdyper Lars Thomas Eriksen.

Høyteknologiske kjøretøy

Serenity Pack er utviklet av Renault Trucks og produsenten mener det skal være et viktig supplement slik at kundene føler seg trygge på valget av det som for mange er en helt ny drivlinje på lastebil-fronten. 

– Med Serenity pack er det mulig med tett oppfølging av kjøretøyene og kundene kan for øvrig velge og vrake blant 36 servicepunkter i Norge som strekker seg fra sør til nord, sier Eriksen.

Overvåkning

Renaul Trucks overvåker elektriske kjøretøy aktivt og har mulighet til å fjernstyre mange av funksjonene.

– I Serenity vil Uptime-tjenesten være inkludert. Da sitter Uptime-senteret i Gent og monitorerer bilene som har en Serenity-avtale, sa Viggo Noreng i YrkesBil-intervjuet, der han også sa at Renault Trucks vil følge etter «storesøster» Volvo Trucks og lansere en abonnementsløsning som Equipment as a Service.

Energilagringsystemet (ESS) er en viktig del for å administrere strømforsyningen og her er det mulig å justere på detaljnivå etter behov, skriver Renault Trucks i pressemeldingen. 

Kritiske komponenter som kan forårsake driftsstans skal også være ivaretatt for å sikre mest mulig operativ drift, ifølge produsenten.

Rapporter og råd

Månedlige rapporter, som i stor grad tar for seg ytelse, vil gi mottakeren nyttig informasjon om CO2, besparelser, energiforbruk, kilometer-produksjon, regenerering og andre opplysninger som gjør det enklere å utnytte lastebilens kapasitet og planlegge arbeidshverdagen.

Elektriske lastebiler krever at man planlegger annerledes enn fossildrevet drivlinje. 

– Med Serenity Pack medfølger det automatisk 1 års rådgivning hvor vi setter kunden i kontakt med vår egen ekspert på elektrisk drivlinje. Det kan være generelle råd og tips om hvordan elektriske lastebiler fungerer, lading, infrastruktur og mer spisset mot kundens behov avhengig av transporttype, topografi og simuleringer, opplyser Eriksen.

Powered by Labrador CMS