TILSTREKKELIG?: Emmanuel Duperray, Senior Vice President Electromobility hos Renault Trucks, sier rekkevidden de nå kommer med er nødvendig, men bedyrer at de «ikke ønsker et rekkeviddekappløp».

600 kilometer på en lading: – Vi vil ikke ha et rekkeviddekappløp

Renault Trucks utvider tilbudet av sin E-Tech T-modell, med en variant som tilbyr opptil 600 kilometer rekkevidde på en enkelt lading. 

Nå er denne nyheten neppe noen stor overraskelse, all den tid «storesøster» Volvo Trucks i september varslet at de kommer med en langdistanseversjon av FH Electric som skal klare 600 kilometer på en lading

Renault Trucks eies som kjent av Volvo Group, og det meste av teknikk, løsninger og komponenter fra Volvo tilflyter som regel franskmennene på et eller annet tidspunkt - som hovedregel etter at Gøteborg har lansert.

E-aksel

E-Tech T kommer nå i en egen langdistansevariant.

Den økte rekkevidden til Renault Trucks E-Tech T oppnås ved å integrere en elektrisk aksel, såkalt e-aksel, på samme måte som i Volvoen.

E-akselteknologi gjør at alle elementene i drivverket – elektriske motorer og girkasse – kan grupperes sammen bak på kjøretøyet, og frigjør plass mellom sidevangene for å romme ekstra batteripakker. 

– Vi tror at en rekkevidde på 600 km på en enkelt lading, kombinert med utviklingen av offentlige ladeinfrastrukturnettverk innen 2026 – spesielt gjennom vårt joint venture Milence – vil gjøre oss i stand til å oppnå den operasjonelle pariteten med dieselteknologi som våre kunder forvente, forklarer Emmanuel Duperray, Senior Vice President Electromobility hos Renault Trucks.

– Vil ikke ha kappløp

For å hjelpe transportører med å finne den ideelle løsningen for deres behov, tilbyr Renault Trucks i likeht med de fleste store kjøretøyprodusentene også avanserte simuleringsverktøy. 

Disse gjør at hver elektrisk lastebil kan konfigureres i henhold til deres spesifikke behov.

– Vi er ikke ute etter å delta i et kappløp om rekkevidde for en enkelt lading, understreker Emmanuel Duperray. 

Overdimensjonerte batterier går som kjent ut over nyttelasten, øker de totale driftskostnadene og øker miljøfotavtrykket. 

– I hovedsak er en elektrisk lastebil dyrere enn en forbrenningsbil. Vi må tenke nytt om lavkarbonlogistikk, med andre ord revurdere transportmønstre for å optimalisere bruken av transportkjøretøyer og dermed redusere kostnaden per kilometer, utdyper Emmanuel Duperray.

Renault Trucks oppfordrer sine kunder til å justere størrelsen på batteriene i henhold til deres faktiske behov og gir støtte til å optimalisere løsningen, inkludert ladestrategien. 

– Denne tilnærmingen gjør oss allerede i stand til å oppnå en daglig kjørelengde på over 700 kilometer med vår serieprodukserte Renault Trucks E Tech T, sier Duperray.

Bestillinger av nye E-Tech T med 600 kilometer rekkevidde vil åpne i andre halvår 2025, med produksjon håndtert av Bourg-en-Bresse-anlegget, som har satt sammen merkets elektriske serier siden slutten av 2023.

Powered by Labrador CMS