-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Geniet som også tegnet tunge biler
Marcello Gandini døde i forrige uke. Nettet er fullt av panegyriske omtaler – klodens største bildesigner-geni, o.s.v. Glemt er blemmene. Og spesielt glemt er en av verdens mest spennende lastebiler.
**Stort bildegalleri nederst i artikkelen**
Gandini tilhører den glimrende 38-årgangen. Født to uker
etter Giorgetto Giugiaro – fremdeles er det noen som krangler om hvem av de to
det egentlig var som designet Lamborghini Miura!
Mesterlige superbiler
Det er enda flere som krangler om hvem av de to som er kongen av bildesign – akkurat nå er signalene på nettet at det er Gandini.
Det finnes mange nok eksempler på at han gjorde de fullstendig geniale jobbene – denne listen viser de bilene som var stilt opp på den gamle skolegården min på Politecnico di Torino da han ble utnevnt til æresdoktor tidligere i år:
Alfa Romeo Montreal, Autobianchi Runabout, Ferrari Dino GT4, Ferrari Rainbow, Fiat X1/9, Innocenti Mini, Lancia Stratos, Lamborghini Countach, Lamborghini Diablo, Lamborghini Espada, Lamborghini Miura S, Lamborghini Urraco, Maserati Khamsin, Maserati Quattroporte IV, Maserati Shamal.
Mesterlige arbeider de fleste av dem. Men det går jo an å trekke frem mange innslag som BMW Garmisch – som BMW av en eller annen grunn valgte å bygge opp på nytt for å delta i en skjønnhetskonkurranse i 2019.
Vellykket? Hva er det man sier? Smaken er som baken………
Fornyet lastebildesign
Selvfølgelig er det de mest opplagte, Miura, Stratos, Countach som oftest fremheves i omtalene.
Nesten ingen av dem som nå skriver som om de har vært personlige venner av ham de siste seksti årene nevner at han snudde lastebildesign på hodet.
Han hadde gjort flere prosjekter for Renault, både personbiler og den første Master – en bil som klart viste at han behersket meget mer enn lekre kurver og sexy luftinntak.
Renaults egen designavdeling kjempet for å hente frem en ny serie tunge lastebiler etter at de hadde tatt over Berliet, og Gandini ble bedt om bare å bidra med noe raske skisser for å styre Renault-designerne inn på et annet spor enn det de jobbet i da.
Magnum på høyde med Lambo
Det endte med at hans design, gjort i 1983, ble til den nye Magnum som ble produsert fra 1990 til 2013 – minst like banebrytende som noen av hans Lamborghinier.
Du finner forresten en interessant historie om Magnum-utviklingen fra en nettside som heter Losange hvis du trykker her.
Jeg syns nok geniet han ligger i bredden på det han skapte. Fra Citroën BX til Lamborghini Diablo til Renault Magnum.
Bla deg gjennom bildegalleriet for et knippe godbiter fra Gandinis innholdsrike livsverk: