-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bekreftet: Elektriske Ford F-150 Lightning skal selges i Norge likevel
Nyheten slo ned med et lyn torsdag: Fra i dag, 20. april, skal Ford selge den elektriske pickupen F-150 Lightning også i Norge. Prisen er allerede klar, og den offisielle Europa-lanseringen fant sted i dag i Oslo.
Den norske Ford-importøren kaller dagens begivenhet «en historisk lansering for Ford i Norge».
Nå er det klart at den elektrisk femseters-pickupen F-150 Lightning skal selges i det norske markedet.
Norge først i Europa
Den norske Ford-sjefen, Per Gunnar Berg, fortalte torsdag at det er et begrenset antall kunder i Norge, som første land utenfor Nord-Amerika, som får mulighet til å bestille F-150 Lightning.
Leveransene til norske kunder planlegges å starte allerede i slutten av 2023.
– Dette er den viktigste modellen for Ford på det amerikanske markedet siden T-Forden snudde opp ned på bilindustrien globalt for snart 120 år siden. Nå gjør Ford F-150 Lightning det samme i den nye elektrifiserte tidsalderen, sier Berg.
– Siden den ble avduket i USA har vi hatt en helt enorm interesse for denne 5-seters helelektriske pickupen i Norge og i løpet av mine 25 år i Ford har jeg aldri opplevd maken. Når vi nå får mulighet til å tilby F-150 Lightning i Norge sier det alt om Norges posisjon som elbilland nummer 1 i verden. Det er bilhistorisk sus over det som nå skjer, fortsetter han.
Må søke om å få kjøpe
Siden antallet F-150 Lightning som kommer til Norge er begrenset, og etterspørselen forventes å bli høyere enn tilgangen, har Ford Motor Norge satt opp en søknadsprosess for kunder som er interessert i å kjøpe den helelektriske pickupen. Konkret hva dette innebærer skal vi komme tilbake til, når vi får svar på det.
Ford går imidlertid ikke ut med hvor mange biler som allokeres til Norge og Europa.
- Men det dreier seg om mer enn noen ti-talls biler – vi skal ha volum, sier Per Gunnar Berg til YrkesBil.
Norske Ford-forhandlere har etter sigende blitt ringt ned av ivrige nordmenn som ønsker å kjøpe F-150 Ligtning, etter at den ble introdusert.
Importøren har, blant annet i intervju med YrkesBil ved nyttårstider, vært tydelige på at de gjerne vil tilby modellen i Norge, men at det - frem til i dag - ikke har foreligget noen planer om dette, grunnet den enorme etterspørselen på Fords hjemmemarked i USA.
YrkesBil fikk for øvrig prøvekjøre Ford F-150 Lightning i Norge i
september 2022.
Gedigen bil
Nye F-150 Lightning er en svært stor og romslig pickup for fem personer. Den er hele 5,91 meter lang, 2,44 meter bred og 1,99 meter høy.
Versjonen som lanseres i Norge gjør det svært enkelt å velge – alle bilene er helt like og i samme farge. Dette er en 5-seters Lariat Launch Edition i fargen Antimatter Blue Metallic. Den kommer med et Standard Range-batteri på 98 kW utnyttbar energi, har 452 HK og et maksimalt dreiemoment på 1050 Nm. 0 - 100 km/t går unna på under 5 sekunder.
Den har også en nyttelastkapasitet på 805 kg og maksimal hengervektkapasitet på 3492 kg.
Her er det imidlertid viktig å merke seg at Ford har lagt ved denne fotnoten i pressemeldingen: «Maksimal nyttelast og maksimal tilhengervekt med standard batteri vil variere basert på last, konfigurasjon, tilbehør og antall passasjerer. Kjøretøyet vil registreres for C1-førerkort (lett lastebil, red.anm.). Kjøretøyet kan i ettertid omregistreres for B-førerkort, men kan da ikke i ettertid omregistreres til C1-førerkort.»
Rekkevidden er i henhold til den amerikanske EPA-målemetoden 240 miles, eller 386 km. EPA-målemetoden er en annen målemetode enn WLTP som benyttes i Norge og resten av Europa. WLTP-rekkevidde blir tilgjengelig på et senere tidspunkt.
Litium-ion batteriet kan lades fra 15 til 80 % på 39 minutter med en 150 kW DC hurtiglader, ifølge Ford.
Estimert veiledende pris på den "Norske versjonen" vil være 1.183.000 kroner.
Ford Motor Norge understreker at prisen vil kunne gå noe ned når de har full oversikt over kostnadene for å konvertere bilen til norske standarder. Endelig pris vil være avklart før kundene skriver kontrakt.
Tatt på senga
Det er åpenbart at Ford ble tatt litt på senga av den voldsomme interessen F-150 Lightning har skapt.
Hvem hadde trodd for noen få år siden at erke-amerikanske pickupelskere ville gå mann av huse for å kjøpe seg en batterielektrisk truck?
Neppe mange.
Ford-toppene trodde de hadde tatt i da de først tok mål av seg om å produsere 40.000 i året av elektriske F-150 Lightning.
Det måtte de raskt doble, men fremdeles ble de overgått av den elleville etterspørselen. Mer enn 250.000 amerikanere har hittil bestilt bilen.
Samtidig hevdes det at bestillingene fortsetter å strømme inn, og utleveringene til de første kundene er for lengst i gang.
Flere på gang
Om ikke lenge kommer også RAM med
en elektrisk versjon av sin konkurrent i pickup-segmentet.
I Norge er det Sandven som er importør av Dodge og RAM gjennom en avtale med Hedin Mobility Group.
Hedin Mobility Group er forøvrig importør av Fords F-serie-biler i Europa, men ikke F-150 Lightning.
General Motors har vist en elektrisk Chevrolet pickup, samtidig som Tesla har meldt om stor interesse for sin Cybertruck. Amerikanske Rivian var på vei til Norge og Europa, men dro i nødbremsen og valgte å satse alt på USA.
Elektriske pickuper i litt mindre størrelse er også varslet av flere produsenter. Maxus e-T90 er allerede på plass i Norge, og senest i går kom det meldinger fra utstillingen Auto Shanghai om en elektrisk pickup med firehjulsdrift fra kinesiske JAC.
Det samme med KG Mobility (tidligere SsangYoung) som viste en slik modell under Seoul Mobility Show nylig.
Alle de tre sistnevnte bilmerkene importeres til Norge av RSA.