-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Scout-krangling fra dag en
Volkswagen har en egen evne til å tiltrekke seg litt uro for tiden. Også i USA, da de viste de første glimt av de nye batterielektriske nyttebilene i Scout-familien.
Vi har fortalt om Scout et par år. Amerikansk Volkswagens parallellmerke som skal konsentrere seg om batterielektriske Light Trucks.
En biltype det blir stadig større interesse for i USA. Cybertruck, Rivian, Ford F-150 Lightning, flere fra GM og to Hummer er allerede der, og Wagoneer S og Ram 1500 REV kommer om kort tid.
Allerede der kan det dukke opp noen hindre for Scout, ikke minst fordi den nå er planlagt til midten av 2027 – mer enn et halvt år forsinket.
Et annet hinder er ren posisjonering, for Volkswagen gikk inn i Rivian etter at de hadde lagt de endelige planene for Scout. Det er aldri heldig at to forholdsvis like produkter fra mer eller mindre samme kilde skal konkurrere mot hverandre.
Men den største diskusjonen oppsto med en gang bilene var vist. Dels som Traveler – en SUV, og dels som den fire dørs pickupen Terra. Samtidig ble det nemlig fortalt at disse ikke skulle selges gjennom Volkswagens forhandlerapparat, men direkte fra fabrikk til kunde.
Tesla har forsøkt å praktisere dette i mange år, med sterk opposisjon både fra myndigheter og fra bilbransjeorganisasjoner – og dels også fra publikum. Både Rivian og Lucid har senere fulgt den samme oppskriften.
Men det er helt klart at både bransjeforeninger og Volkswagens eget forhandlernett kommer til å lage masse bråk rundt denne oppskriften hvis den blir gjennomført.
Samtidig er Scout-organisasjonen beskyldt for å ha gitt null informasjoner om bil eller distribusjonsplaner underveis. Og selv nå da bilen ble vist, var eventet organisert kun for pressen.
Forhandlerne har ikke fått noen presentasjon ennå.
Det var da heller ikke mange informasjoner som ble gitt. Man visste fra før at dette er biler med separat chassis, og at det er tidligere Stellantis (Jeep og RAM)-designer Chris Benjamin som er ansvarlig for de to røffe karosseriene.
Det ble sagt at prisene skulle bli fra $ 50.000 for Traveler og 51.500 for Terra – med de incentivene som finnes i dag.
Det ble åpnet for bestillinger med et tilbakebetalbart depositum på $ 100,- da bilen ble presentert.
Ellers vet vi om godt over 500 km. rekkevidde eller 800 km. med en range extender som er døpt Harvester.
Historiske minner – Scout var opprinnelig en modell produsert av International Harvester, og varte helt til 1980. Etterhånden ble selskapet, som da het Navistar, kjøpt opp av det som i dag er Traton - Volkswagen-gruppens lastebilkonsern, der den amerikanske bilen som opptrer sammen med Scania og MAN heter International.
Hybrid-versjonen til Scout er noe av det som gjør forhandlerne spesielt mugne, for Volkswagen tilbyr av en eller annen grunn ingen hybrider i USA, og det er åpenbart et stort savn.
Terra skal forresten kunne trekke rundt 5.000 kg og Traveler ca. 3.500 samtidig som begge skal kunne laste nesten 1.000 kg.
800 V arkitektur og lading med 350 kW ble også nevnt.
Oppdatering OTA selvfølgelig, og som et argument for å kunne kaste ut forhandlerne ble det også fortalt at inntil 80 % av alle reparasjoner på bilene vil kunne foretas utenfor Scouts service nettverk. Nettverket skal bare bestå av skadeverksteder.
Og her kommer det garantert til å bli kamp fremover.
NADAS høvding, Mike Stanton (NADA er den Nord-amerikanske bilforhandlerforeningen) kalte beslutningen om å selge Scout direkte og å konkurrere med sine egne amerikanske forhandlere for «Skuffende, basert på dårlige beslutninger, og vil bli utfordret».