UT PÅ TUR: Karin Rådström, administrerende direktør Mercedes-Benz Trucks, tok selv rattet på en av el-lastebilene de første kilometerne.

Omfattende test-turne: Snart kan du møte disse på norske veier

Mercedes-Benz Trucks startet «den mest omfattende testkjøringen i selskapets historie» fra Frankfurt am Main tirsdag denne uken. I morgen, fredag, tar de to elektriske eActros 600 en pitstop på Berger nord for Oslo. 

Valget av stoppested er selvsagt ikke helt tilfeldig. Det er her det nye anlegget til Bertel O. Steen Logistikk ligger, men bilene skal stoppe på Circle K på andre siden av E6 for få litt påfyll av strøm, mens fabrikkfolkene hilser på sine «kolleger» fra den norske Mercedes-Benz-importøren, Bertel O. Steen. 

Bilene starter i Gøteborg klokken 09.00 fredag og skal etter planen de være på plass rundt klokken 13.00 - for de som skulle være interessert i å få et ansikt til ansikt-møte med nyhetene. 

OPPDATERT 14. juni kl. 11.39: Thore Kjetså, markeds- og kommunikasjonssjef i Bertel O. Steen Lastebil og Buss, forteller at bilene er noe forsinket:

- De er nok ikke på Berger før nærmere 14-15 tiden, men dette er også uvisst på grunn av ventetid ved grenseovergangen, sier Kjetså.

Bilene blir heller ikke stående lenge på Berger.

- De har kun mulighet for å stoppe i 45 min før de må kjøre videre, sier Kjetså.

Gjennom 20 land

Med «eActros 600 European Testing Tour 2024» er intensjonen at to «nær serieprototyper» (nytt begrep?) av det nye elektriske flaggskipet eActros 600 skal kjøre gjennom mer enn 20 europeiske land, og fullføre mer enn 13.000 kilometer hver med 40 tonn totalvekt. 

Høydepunktene på turen med de batterielektriske langdistansebilene vil omfatte de nordligste og sørligste punktene på Kontinental-Europa: Nordkapp i Norge og Tarifa i Spania. 

STARTEN: Turen startet offsiselt fra Frankfurt am Main tirsdag denne uken, men bilene startet uoffisielt fra Mercedes-Benz Trucks’ lokasjon i Wörth am Rhein og Daimler Truck AG’s hovedkvarter i Leinfelden-Echterdingen.
ETTERLYSER HANDLING: - Nå må politikk- og energisektoren i samarbeid med kjøretøyprodusentene presse frem oppbyggingen av offentlig ladeinfrastruktur, sier Karin Rådström.

Karin Rådström, administrerende direktør Mercedes-Benz Trucks, tok selv rattet på en av el-lastebilene de første kilometerne. 

- Jeg vil takke våre ingeniører som legger ut på reisen med eActros 600. Kjøretøyteknologien for transformasjonen er klar. Batteri-elektrisk langdistansetransport i Europa er mulig, sier Rådström. 

Vil skaffe erfaring

Med den pågående turneen har Mercedes-Benz Trucks til hensikt å få omfattende erfaring på et bredt spekter av ruter i ulike topografier og klimasoner med tanke på energiforbruk. 

Produsenten sier den deretter vi dele funnene med interesserte kunder.

Intensjonen er å lade batteriene utelukkende på offentlige ladestasjoner.

50 MIL REKKEVIDDE: Batterikapasiteten på mer enn 600 kilowattimer og en ny elektrisk drivaksel utviklet internt, gjør at eActros 600 ifølge produsenten skal oppnå en rekkevidde på 500 kilometer uten mellomlading.

Turen går gjennom Tyskland, Danmark, Sverige, Norge, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tsjekkia, Østerrike, Slovakia, Ungarn, Kroatia, Slovenia, Italia, Monaco, Frankrike, Spania, Portugal, Belgia, Nederland og Luxembourg.

Powered by Labrador CMS