-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sniklansering fra Scania
Det er mange måter å tease en ny modell på. Scania har brukt en strategi vi vel ikke har opplevd før.
Allerede i mai dukket det opp bilder på Instagram-kontoen til Scania Great Britain.
Teksten var ikke mer enn «Take a look at this Scania 730 S V8 Longline 6x2, with the CS31 high roof, which was built at our special factory in Laxå. Looking magnificent in this colour - a real king of the road”.
Egentlig var det dårlig med kommentarer, man skulle tro den hadde vakt en viss oppsikt. Det eneste litt spesielle spørsmålet var om den var bygget for markedet i Brasil.
Det sier seg vel selv at man bygger ikke en slik hytte for moro skyld.
Her er vi åpenbart tilbake til begynnelsen på 2000-tallet da Scanias Longline hytte var et begrep, en idé som nå blir repetert.
CS31-betegnelsen forteller historien. Her er en standard S-hytte forlenget slik at den er blitt 310 cm lang.
Et interiørbilde viser at man kan ha en hel salong bak førersetet, så god plass er det. Kanskje til og med montere en sauna – slik Scania GB foreslo i sin aprilsnarr i år.
«Norsk etterlysning»
Etter at disse bildene hadde svevet rundt på nettet en stund, hentet Norsk Scania denne bilen hjem til Gardermoen der den ble vist frem på et spesielt arrangement.
– Denne prototypen er et resultat av en norsk etterlysning. Et ønske om å vekke den gamle Longlineren, var beskjeden der.
Ikke et ord om produksjon – og det virker jo litt underlig hvis Scania skal øke lengden uten å gjøre bruk av EUs nye lengderegler der man kan boltre seg litt dersom formålet er aerodynamikk- og sikkerhets-snute.
DAF var vel de første som benyttet seg av dette, og vi ser litt av det på Volvos FH Aero og Mercedes sin Actros L.
Men man kan vanskelig si at denne lange Scaniaen åpenbart har bedre aerodynamikk eller kollisjonssikkerhet enn standardhyttene.
Derfor etterlater hele denne operasjonen et stort spørsmål. Er CS31 bare et stunt – et veldig kostbart stunt – eller skal den bli alvor?
Og enda mer sentralt – når skal Scania benytte seg av de nye lengdereglene på den måten de er ment å bli brukt?
LES OGSÅ:
-
Første lastebiltest fra Euro NCAP: Her er resultatene
Den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP har for første gang testet sikkerheten til tunge lastebiler. Volvo FH og FM fikk begge toppkarakter med fem stjerner - noe ingen av konkurrentene oppnådde.
-
Scania vurderer andre batterileverandører for å komme ut av Northvolt-floken
Problemene hos batteriprodusenten Northvolt skaper trøbbel for mange kjøretøyprodusenter. Scania, som har lansert en rekke elektriske modeller – som de sliter med å levere – er nå i samtaler med andre batteriprodusenter.
-
Scania øker forspranget
Scania var eneste lastebilmerke i Norge med fremgang i oktober, og stod for halvparten av alle nyregistreringer i måneden. 201 biler skiller Scania og Volvo med to måneder igjen av året.
-
Storhandel: – Dette blir el-trekkvognene med størst lastekapasitet og rekkevidde i markedet
Bring og BB Transport har signert en intensjonsavtale med Scania om levering av 54 elektriske trekkvogner, med de første leveransene fra 2027.
-
Blandet tredje kvartal hos de tunge
Det er sprikende signaler vi foreløpig har fått fra de store produsentene i Europa.
-
Scanias nye ladeselskap på plass i Norge
Med sitt heleide datterselskap Erinion vil Scania ta større grep om økosystemet og infrastrukturen som kreves rundt elektriske tunge kjøretøy. Les hvordan de skal gå frem i det norske markedet.
-
– Vi skal åpne fire-fem nye biogass-stasjoner hvert år fremover
Det som skal være Norges største biogass-stasjon åpnet på Skui i Bærum denne uken. Antall nyregistrerte gassdrevne lastebiler har økt med 50 prosent hittil i år. Gasum mener biogass kan erstatte opptil 20 prosent av alt fossilt brensel innen tungtransport.
-
Scania rydder plass til større batteripakke
Øker brutto kapasitet fra 624 til 728 kWh. Men utfordringen er fremdeles å få kontroll på leveransene av batterier fra kriserammede Northvolt.
-
Kollisjonsputer blir standard hos Scania
Norsk Scania tar viktig grep for trafikksikkerheten. Fra nå blir airbager standard på alle nye Scania lastebiler i Norge.
-
IAA Transportation: Prøvekjøring av Tesla Semi og mye annet du ikke vil gå glipp av
Er du i tvil? Svaret er: reis til Hannover. Foruten mulighet til å prøvekjøre elsk-hat-objektet Tesla Semi, eller dens kinesiske make Windrose, får du et unikt innblikk i fremtidens transportbransje. Både det som skal skje i morgen, og i overmorgen. Kanskje. (For ikke alt som vises på IAA vil bli noe av - men det er jo også litt av moroa).