-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Opplæringskontoret for Bilfag AS Trondheim:
Daglig leder
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hvam:
Nybilselger
-
MyCar:
Bruktbilselger
-
MyCar:
Daglig leder
-
Bertel O. Steen Lørenskog:
Montør/tekniker
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Bertel O. Steen Lørenskog:
Bilmekaniker
-
Bodø Bilskadesenter AS:
Sekretær
-
Bilverksted Råbekken AS:
Bilmekaniker
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Techno Classic Norway:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Autoskade Elverum AS:
Driftsleder
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Voss Bil Lastebil AS:
Lastebilmekanikar 100%
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![Scania 730 S V8 Longline 6x2](https://image.yrkesbil.no/4104426.webp?imageId=4104426&x=0.00&y=0.00&cropw=89.80&croph=100.00&width=960&height=548&format=jpg)
Sniklansering fra Scania
Det er mange måter å tease en ny modell på. Scania har brukt en strategi vi vel ikke har opplevd før.
Allerede i mai dukket det opp bilder på Instagram-kontoen til Scania Great Britain.
Teksten var ikke mer enn «Take a look at this Scania 730 S V8 Longline 6x2, with the CS31 high roof, which was built at our special factory in Laxå. Looking magnificent in this colour - a real king of the road”.
![En meget romslig hytte](https://image.yrkesbil.no/4104423.webp?imageId=4104423&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=1278&format=jpg)
Egentlig var det dårlig med kommentarer, man skulle tro den hadde vakt en viss oppsikt. Det eneste litt spesielle spørsmålet var om den var bygget for markedet i Brasil.
Det sier seg vel selv at man bygger ikke en slik hytte for moro skyld.
Her er vi åpenbart tilbake til begynnelsen på 2000-tallet da Scanias Longline hytte var et begrep, en idé som nå blir repetert.
CS31-betegnelsen forteller historien. Her er en standard S-hytte forlenget slik at den er blitt 310 cm lang.
Et interiørbilde viser at man kan ha en hel salong bak førersetet, så god plass er det. Kanskje til og med montere en sauna – slik Scania GB foreslo i sin aprilsnarr i år.
«Norsk etterlysning»
Etter at disse bildene hadde svevet rundt på nettet en stund, hentet Norsk Scania denne bilen hjem til Gardermoen der den ble vist frem på et spesielt arrangement.
– Denne prototypen er et resultat av en norsk etterlysning. Et ønske om å vekke den gamle Longlineren, var beskjeden der.
Ikke et ord om produksjon – og det virker jo litt underlig hvis Scania skal øke lengden uten å gjøre bruk av EUs nye lengderegler der man kan boltre seg litt dersom formålet er aerodynamikk- og sikkerhets-snute.
DAF var vel de første som benyttet seg av dette, og vi ser litt av det på Volvos FH Aero og Mercedes sin Actros L.
Men man kan vanskelig si at denne lange Scaniaen åpenbart har bedre aerodynamikk eller kollisjonssikkerhet enn standardhyttene.
Derfor etterlater hele denne operasjonen et stort spørsmål. Er CS31 bare et stunt – et veldig kostbart stunt – eller skal den bli alvor?
Og enda mer sentralt – når skal Scania benytte seg av de nye lengdereglene på den måten de er ment å bli brukt?
LES OGSÅ:
-
Solid Scania-overtak blant de tunge - men ikke med elbiler
Registreringstallene for nye lastebiler over 16 tonn i første halvår gikk marginalt opp fra samme periode i fjor. Andelen dieselbiler synker, mens gassbilene fosser frem - raskere enn elbilene.
-
Imponerende regenerering
Hvordan bilen hentet tilbake strøm i nedoverbakker, var kanskje det som imponerte mest ved prøvekjøring av Scanias nye batterielektriske lastebiler for regional transport.
-
– Smart lading blir avgjørende
Norsk Scania mener god styring av ladeøkter, og til dels mobile ladestasjoner, vil være kritiske suksessfaktorer for kundene.
-
Scania etablerer eget selskap for ladeløsninger - Norge først ut
Erinion er navnet du kan lære deg først som sist. Et nytt selskap, eid av Scania, som skal spesialisere seg på private og semi-offentlige ladeløsninger. Norge blir et av de første markedene.
-
Digitalt dashbord åpner mange nye muligheter
Alle nye Scania vil få nye, digitale dashbord med to skjermer. Nå har de første bilene med det nye dashbordene kommet til Norge.
-
Lanserer flere gassalternativer for buss
Scania legger til en LBG/LNG-variant av Touring, som kan kjøre på naturgass, biogass, eller en blanding av de to.
-
Scania starter salg av autonome gruvelastebiler
Går fra forskning og utvikling, til kommersielt salg.
-
Svensk toppsjef for Iveco
Olof Persson overtar sjefsstolen i Iveco Group 1. juli i år. Da vil fire av de største europeiske lastebilprodusentene ledes av svensker.
-
Lastebilene «vi» kjøpte i 1974
Hvis vi setter spaken i revers og kjører et halvt århundre bakover, hvordan så det norske lastebilmarkedet ut den gang?
-
Pengene strømmer inn hos Scania
Tøffe tider? Ikke i Södertälje. Rekordresultat! Også MAN og dermed eier-selskapet Traton melder om gode tall.