-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Sniklansering fra Scania
Det er mange måter å tease en ny modell på. Scania har brukt en strategi vi vel ikke har opplevd før.
Allerede i mai dukket det opp bilder på Instagram-kontoen til Scania Great Britain.
Teksten var ikke mer enn «Take a look at this Scania 730 S V8 Longline 6x2, with the CS31 high roof, which was built at our special factory in Laxå. Looking magnificent in this colour - a real king of the road”.

Egentlig var det dårlig med kommentarer, man skulle tro den hadde vakt en viss oppsikt. Det eneste litt spesielle spørsmålet var om den var bygget for markedet i Brasil.
Det sier seg vel selv at man bygger ikke en slik hytte for moro skyld.
Her er vi åpenbart tilbake til begynnelsen på 2000-tallet da Scanias Longline hytte var et begrep, en idé som nå blir repetert.
CS31-betegnelsen forteller historien. Her er en standard S-hytte forlenget slik at den er blitt 310 cm lang.
Et interiørbilde viser at man kan ha en hel salong bak førersetet, så god plass er det. Kanskje til og med montere en sauna – slik Scania GB foreslo i sin aprilsnarr i år.
«Norsk etterlysning»
Etter at disse bildene hadde svevet rundt på nettet en stund, hentet Norsk Scania denne bilen hjem til Gardermoen der den ble vist frem på et spesielt arrangement.
– Denne prototypen er et resultat av en norsk etterlysning. Et ønske om å vekke den gamle Longlineren, var beskjeden der.
Ikke et ord om produksjon – og det virker jo litt underlig hvis Scania skal øke lengden uten å gjøre bruk av EUs nye lengderegler der man kan boltre seg litt dersom formålet er aerodynamikk- og sikkerhets-snute.
DAF var vel de første som benyttet seg av dette, og vi ser litt av det på Volvos FH Aero og Mercedes sin Actros L.
Men man kan vanskelig si at denne lange Scaniaen åpenbart har bedre aerodynamikk eller kollisjonssikkerhet enn standardhyttene.
Derfor etterlater hele denne operasjonen et stort spørsmål. Er CS31 bare et stunt – et veldig kostbart stunt – eller skal den bli alvor?
Og enda mer sentralt – når skal Scania benytte seg av de nye lengdereglene på den måten de er ment å bli brukt?
LES OGSÅ:
-
Scanias beste serviceteam
Det er ikke uvanlig at de store produsentene kjører internkonkurranser over landegrensene. Scanias Top Team er et godt eksempel.
-
ST Vik med norgespremiere for Scania
Transportselskapets ferskeste sjåfør ble den første i landet til å kjøre jubileums-trekkvognen.
-
Tøft oppdrag fikk elektrisk løsning
Elektrisk Scania kjørte vannkraftverk-deler fra Finland til Valdres.
-
Møt opp fredag! Blod, tårer og trafikksikkerhet!
Fredag er det klart for et av vårens styggere eventyr. For det kan gå ganske hardt for seg i Norgesmesterskapet i kjetting.
-
Scania kjøper biter av Northvolt
Northvolt skulle danne muren mot kinesisk batteridominans i Europa. Nå selger de unna bit for bit for å unngå konkurs.
-
Scanias gode sjåfører skal bli bedre
Scania har alltid rost seg av å ha sjåfører i toppsjiktet. Allikevel går de nå høyt ut med ProDriver – deres digitale coachingtjeneste.
-
Tungt for tunge tyskere
De første 2024-tallene begynner å komme nå. Daimler Truck måtte bokføre en salgsnedgang, akkurat som MAN. Men Scania hadde positive tall.
-
80-åring går for gull
Norsk Scania fyller 80 år i 2025. Det markeres med jubileumsmodellen Super 80 som nå lanseres for salg. Du kan velge mellom 13 og 16 liters forbrenningsmotor, men jubilumsmodellen tilbys ikke som elektrisk.
-
– Interessen for slike nisjeprodukter er absolutt til stede
Holtan Bil AS og Tuft CustomService fortsetter å oppfylle snutebildrømmen for de spesielt interesserte. Samtidig skal de nå tilby norskbygde Longline-utgaver.
-
Scania-studie: Slik kan antall distribusjonskjøretøy i byene halveres
I hele Europa ønske byer å begrense gatetrafikken både for å gi et bedre miljø for innbyggerne og for å møte det presserende behovet for å redusere klimapåvirkningen.