NY STUDIE: Scania har sammen med en rekke partnere innen offentlige myndigheter, akademia og næringslivet sett nærmere på hvordan bylogistikken kan effektiviseres.

Scania-studie: Slik kan antall distribusjonskjøretøy i byene halveres 

I hele Europa ønske byer å begrense gatetrafikken både for å gi et bedre miljø for innbyggerne og for å møte det presserende behovet for å redusere klimapåvirkningen.

En større forskningsstudie initiert av Scania konkluderer med at transformasjon av bylogistikk er gjennomførbart med potensial til å gjøre bytransport mindre støyende og mer effektiv. 

Antallet distribusjonskjøretøyer kan for eksempel halveres, ifølge studien, ved å samle leveranser og overføre stykkgods fra varebiler til lastebiler.

- Ved å også gå over til mer off-peak leveranser, kan vi ikke bare redusere dagtrafikken, men også øke effektiviteten i logistikk og kutte kostnader, sier prosjektleder Elisabeth Hörnfeldt ved Scanias innovasjonskontor.

Unngår rushtiden

Det fireårige HITS-prosjektet (High Intelligent Tutoring System), Sustainable and Integrated Urban Transport System, har som mål å utvikle effektive transportløsninger og skape renere og tryggere byer. 

Det har engasjert et stort antall transportører, akademiske og forskningsinstitusjoner, kommunale myndigheter, eiendomsbesittere, logistikkbedrifter og avfallshåndterings- og ingeniørbedrifter. 

Med fokus på Stockholm initierte prosjektet flere pilotstudier for å vurdere effekten av alternative distribusjonsmåter, spesielt off-peak leveranser i kombinasjon med konsolidering av leveringsvarer.

- Stockholm kommune kan ikke bare vedta forskrifter og dermed forvente at alt skal løses. Men off-peak leveranser kan utgjøre en del av løsningen for å nå byens klimamål, og med dette prosjektet har vi nå en bedre forståelse av hvordan denne transformasjonen kan gjøres, sier Victoria Herslöf, Sustainable Urban Transport Strateg ved Stockholm Citys Transport. Avdeling.

Mer tungtransport i utenom rushtiden fremfor i rushtiden er positivt for byene ved å redusere trafikkbelastningen, få mer effektiv logistikk og gi mer attraktive offentlige rom og tryggere gater, fremheves det. 

- Vi har nå bevis på at leveringer utenfor peak er både gjennomførbare og mulige, sier Isabella Sahlbom, Project Manager Sustainability, Supply Chain, hos HAVI Sweden.

Mer effektivt

Det globale logistikkselskapet HAVI testet digitalt tilkoblede varer og kjøretøy for å undersøke om det var mulig å levere varer selv når restauranter var stengt og ubemannet. I et relatert forsøk ble også systemer med smartlåser og nøkkelkort testet.

Et annet off-peak HAVI-initiativ var nattlige leveranser til kjøpesenteret Westfield Mall of Scandinavia. 

- Med leveringer utenfor peak kan vi utnytte våre lastebiler og lasteramper mer effektivt og dermed forenkle driften gjennom mindre overbelastning ved våre anlegg. Dette er et konsept vi vil være interessert i å skalere opp, sier Sahlbom.

Et sentralt funn var at antall distribusjonsbiler kan reduseres med opptil 50 prosent dersom leveransene konsolideres og stykkgods overføres fra varebiler til lastebiler. 

For tiden utføres leveransene av kjøretøy med lav fyllingsgrad, og potensialet for konsolidering er derfor stort, hevdes det i studien.

Omlastingshuber

Konseptet for konsolidering fokuserte på et sentrumsområde i Stockholm med butikker, restauranter, hoteller og kontorer. 

Flere virksomheter endret leveringssted til en c/o-adresse som var et forstadskonsolideringssenter, eller omlastingshub om du vil. 

Dette er selvsagt ikke noe nytt. I Norge åpnet Schencker Oslo City Hub i 2019, med samme filosofi. Senere har også DHL og Posten Norge etablert seg med Oslo City Hub-løsninger. Drammen kommune har også snust på en lignende løsning

I Stockholm ble varer samlet inn på senteret og elektriske lastebiler med konsolidert gods kjørte utenfor peak til såkalt urbane konsolideringssentre. Varene ble deretter lastet om på lette elektriske minitrucker eller lastesykler for kundelevering.

Det var tydelig at eiendomsbesittere spiller en nøkkelrolle i å utvikle og drive en effektiv konsolideringstjeneste i samarbeid med hub-operatører.

- Jeg tror at dette har vært den manglende delen av puslespillet. Eiendomseiere har store muligheter til å påvirke hvordan leveranser skal gjennomføres gjennom sine formelle forhold til leietakere og kontakter med hub-operatører. For dem er det en vinn-vinn-situasjon der de omkringliggende gatene potensielt kan bli mer attraktive og leietakerne deres fornøyd med en forbedret logistikktjeneste, sier Jack Lu, prosjektleder ved CLOSER, en svensk plattform for forsknings- og innovasjonskoordinering. 

– Det er kanskje ikke mulig å finne en enkelt løsning som passer alle byer eller møter alle utfordringer samtidig. Resultatene vi har fått viser imidlertid at det finnes flere levedyktige løsninger for bærekraftige transportløsninger, til fordel for samfunnet for øvrig, så vel som alle som er involvert i bytransport,  sier Hörnfeldt.

Disse er med i prosjektet

Research og akademia: University of Gothenburg, IVL, KTH, Linköping University, RISE 

Offentlige myndigheter: The City of Stockholm, Södertörn 

Selskaper: Axfood, Atrium Ljungberg, CLOSER, Fabege, FTL Logistics, HAVI, M Logistics, Ragn-Sells, Urban Services

Les mer om prosjektet her.

Powered by Labrador CMS