For første gang i kraftindustrien:

Sundbrei Transport kjører et løpehjul som skal brukes i en kraftstasjon på Leira med elektrisk lastebil. Dette er den første transporten til kraftindustrien i Norge som skjer med elektrisk lastebil.

Tøft oppdrag fikk elektrisk løsning

Elektrisk Scania kjørte vannkraftverk-deler fra Finland til Valdres.

Faslefoss kraftstasjon i Valdres er under oppgradering. Det 18 tonn tunge løpehjulet med tilbehør har Sundbrei Transport kjørt med sin helt nye elektriske Scania, fra Finland til Valdres. Det gir store klimabesparelser.

Hafslund har engasjert Andritz Hydro AS som hovedleverandør for en omfattende rehabilitering av Faslefoss kraftverk. Selskapet er dermed ansvarlig for transporten av store komponenter i prosjektet. 

De har inngått en avtale med Sundbrei Transport i Hallingdal, fordi selskapet kunne tilby elektrisk transport fra fabrikken i Finland til anlegget i Valdres.

PÅ STRØM: Sundbrei Transport har transportert deler til Falsefoss kraftstasjon for Andritz Hydro som er hovedentreprenør for Hafslund. Dette er første store transport til norsk vannkraftindustri kjørt med elektrisk lastebil.

Krav til bærekraftige løsninger 

- Hafslund stiller krav til bærekraftige løsninger i prosjekter, noe det også legges vekt på i eget konsern , sier Kristian Glemmestad, salgs- og markedssjef i Andritz Hydro. 

- Derfor er vi svært glade for at Sundbrei Transport har investert i en elektrisk lastebil som kan transportere så tunge komponenter. Dette er en milepæl for slike prosjekter, understreker han.

Hafslunds prosjektleder Kristin Vestmoen, som har ansvaret for rehabiliteringen av Faslefoss kraftverk, er svært glad for denne transporten.

- I hvert prosjekt vurderer vi tiltak og løsninger innenfor miljø og klima. Å etterspørre elektrisk transport av komponenter er en viktig del av dette, sier hun.

Tung transport

Løpehjulet med deler veier ca. 18 tonn, og totalvekten på transporten er 37 tonn.

Sundbrei har planlagt transporten godt med hensyn til lading. Lastebilen er trekkvogn fra Scania og er flaggskipet 45 R med 450 kW i kontinuerlig motoreffekt, og 624 kWh i brutto batterikapasitet. 

Denne bilen er en av de første som er levert med 83 prosent SOC-vindu som gir 518 kWh tilgjengelig energi.

- Vi går fra fossilt til elektrisk i vår transportsektor og det er bra! Bilen er en Scania og vår første elektriske lastebil som kan frakte så tung last , sier daglig leder i Sundbrei Transport AS, Finn Arne Sundbrei. 

Han fortsetter:

- Vi tror dette er fremtiden for oss i denne bransjen for å imøtekomme kundenes krav og ønsker om klimavennlig transport, og for å redusere vårt eget klimaavtrykk

FORNØYDE: Kristian Glemmestad i Andritz Hydro (t.v.), Finn Arne Sundbrei fra Sundbrei Transport og Hafslunds prosjektleder Kristin Vestmoen er fornøyde etter at den første elektriske transporten av deler til vannkraftindustrien er gjennomført.

Miljøgevinst 

- Vi beregner at klimagassutslippene fra transporten blir redusert med cirka 95-97 prosent for strekningen Tampere i Finland til Faslefoss ved bruk av elektrisk lastebil, istedenfor for en som går på diesel , sier Vestmoen.

- Disse beregningene vil selvfølgelig være avhengig av blant annet lastebilens faktiske strømforbruk på turen, men det blir spennende å se fasiten på dette. I tillegg til reduserte klimagassutslipp på transporten, er det også en fordel med hensyn til energieffektivisering, utdyper hun.

Bildeserie:

KLARER KRAPP SVING: Inn på trange steder er det fordel med full styring av alle akslingene på hengeren.
Sundbrei Transport kjører et løpehjul som skal brukes i en kraftstasjon pp Leira med elektrisk lastebil. Dette er første transporten til kraftindustrien i Norge som skjer med elektrisk lastebil.
LANGTUR: Finn Arne Sundbrei har unnagjort den første langturen med sin første elektriske Scania. Bilen fungerte helt som forventet, men utfordringene er både tilgang til ladere langs veien og oppetiden på disse.
Sundbrei Transport kjører et løpehjul som skal brukes i en kraftstasjon pp Leira med elektrisk lastebil. Dette er første transporten til kraftindustrien i Norge som skjer med elektrisk lastebil.
LANGT: Den eletriske lastebilen til Sundbrei Transport kjørte den nesten 2000 kilometer lange turen fra Andritz Hydros fabrikk i Finland til Leira i Valdres.
Sundbrei Transport kjører et løpehjul som skal brukes i en kraftstasjon pp Leira med elektrisk lastebil. Dette er første transporten til kraftindustrien i Norge som skjer med elektrisk lastebil.

Energieffektivisering

En liter diesel inneholder omtrent 10 kWh energi. Hvis denne transporten hadde vært en dieselbil, ville den brukt ca. 3,5 liter diesel per mil. Det tilsvarer et energiforbruk på 35 kWh/mil. 

Antar vi at den elektriske lastebilen klarer seg med et forbruk på 15 kWh/mil, er den elektriske lastebilen 2,3 ganger mer energieffektiv.

Dette er basert på Scanias egne anslag.

Ved 100. 000 km/året, vil den elektriske lastebilen, med disse forutsetningene, bruke 200 .000 kWh mindre energi enn tilsvarende diesellastebil. Dette tilsvarer det årlige energiforbruket til ti gjennomsnittlige eneboliger i Norge, ifølge Hafslunds beregninger.

- Det blir spennende å se fasit etter hele turen, sier Sundbrei.

Fakta om oppgraderingen av Faslefoss kraftverk

  • Frem til midten av juli 2025 skal Faslefoss kraftverk, som ble satt i drift i 1980, totalrehabiliteres for å sikre økt ytelse og stabil drift. 
  • Arbeidet innebærer blant annet nytt løpehjul og oljetrykksanlegg, rehabilitering av generator, nytt kontroll- og apparatanlegg, ny transformator, ventilasjonsanlegg, overflatebehandling av mekaniske komponenter i vannveien og etablering av nytt redningsrom i stasjonen. 
  • Hovedleverandør er Andritz Hydro, men arbeidet omfatter et tett samarbeid på tvers av faggrupper i Hafslund.
Powered by Labrador CMS