-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Scania girer opp med ny «V8-kasse»
G38-girkassen er konstruert for å håndtere det brutale dreiemomentet på 3700 Nm i 770-motoren.
Det nyeste tilskuddet på Scanias Opticruise-meny lanseres i dag på Elmia-messen i Jönköping.
G38-girkassen er det siste planlagte utviklingstrinnet i generasjonen girkasser som først ble introdusert i 2019 (med G33).
Den er ifølge produsenten «skreddersydd for å håndtere det enorme dreiemomentet som Scanias toppmodell i V8-serien med 770 hestekrefter produserer».
Kassen tåler angivelig krefter på opptil 3800 Nm, samtidig opprettholdes samme dimensjoner og vekt som G33.
- I bunn og grunn handler det om metallurgi, å velge mer ekstreme stålkvaliteter, bruke prosesser som tannhjulspolering og kulesliping for å forbedre og utvikle herdingen og styrken til de vitale komponentene, forklarer Mats Henriksson, utviklingsingeniør hos Scania R&D.
- Vi har også utstyrt den med ekstra oljekanaler der belastningen er størst, men det er omtrent det – grunndesignet til selve G-serien er veldig robust i seg selv, sier han.
Girkassene i G-serien er ifølge Scania 60-70 kilo lettere enn kassene de erstatter, hovedsakelig takket være litt mindre ytre dimensjoner og hus laget utelukkende av aluminium.
Utover at det gir bedre komfort gjør reduserte støynivåer det mulig å møte fremtidige støykrav.
Selve girskiftet i disse automatiserte manuelle girkassene gjøres ved hjelp av pneumatiske aktuatorer, forklarer Scania.
Ved å bruke akselbremser har ingeniørene vært i stand til å redusere antall synkroniseringer, slik at det i stedet er plass til bredere gir.

I G38CH-versjonen (Heavy) kommer den med et bredere planetgir for ekstra robusthet.
G38-girkassen er samtidig kortere enn GRSO926, den tidligere mest brukte girkassen for denne driftstypen, og førstnevnte skal være mer fleksibel enn forgjengeren.
G38 tilbyr 14 gir forover, inkludert en super crawler og et direkte gir, samt muligheten til å bestille den med opptil åtte reversgir.
LES OGSÅ:
-
Scanias beste serviceteam
-
ST Vik med norgespremiere for Scania
-
Tøft oppdrag fikk elektrisk løsning
-
Møt opp fredag! Blod, tårer og trafikksikkerhet!
-
Scania kjøper biter av Northvolt
-
Scanias gode sjåfører skal bli bedre
-
Tungt for tunge tyskere
-
– Politikerne vil slite med å klare målsettingen om null fossildrevne lastebiler etter 2030
-
80-åring går for gull
-
Første elektriske tunge skolebil