-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Scania girer opp med ny «V8-kasse»
G38-girkassen er konstruert for å håndtere det brutale dreiemomentet på 3700 Nm i 770-motoren.
Det nyeste tilskuddet på Scanias Opticruise-meny lanseres i dag på Elmia-messen i Jönköping.
G38-girkassen er det siste planlagte utviklingstrinnet i generasjonen girkasser som først ble introdusert i 2019 (med G33).
Den er ifølge produsenten «skreddersydd for å håndtere det enorme dreiemomentet som Scanias toppmodell i V8-serien med 770 hestekrefter produserer».
Kassen tåler angivelig krefter på opptil 3800 Nm, samtidig opprettholdes samme dimensjoner og vekt som G33.
- I bunn og grunn handler det om metallurgi, å velge mer ekstreme stålkvaliteter, bruke prosesser som tannhjulspolering og kulesliping for å forbedre og utvikle herdingen og styrken til de vitale komponentene, forklarer Mats Henriksson, utviklingsingeniør hos Scania R&D.
- Vi har også utstyrt den med ekstra oljekanaler der belastningen er størst, men det er omtrent det – grunndesignet til selve G-serien er veldig robust i seg selv, sier han.
Girkassene i G-serien er ifølge Scania 60-70 kilo lettere enn kassene de erstatter, hovedsakelig takket være litt mindre ytre dimensjoner og hus laget utelukkende av aluminium.
Utover at det gir bedre komfort gjør reduserte støynivåer det mulig å møte fremtidige støykrav.
Selve girskiftet i disse automatiserte manuelle girkassene gjøres ved hjelp av pneumatiske aktuatorer, forklarer Scania.
Ved å bruke akselbremser har ingeniørene vært i stand til å redusere antall synkroniseringer, slik at det i stedet er plass til bredere gir.
I G38CH-versjonen (Heavy) kommer den med et bredere planetgir for ekstra robusthet.
G38-girkassen er samtidig kortere enn GRSO926, den tidligere mest brukte girkassen for denne driftstypen, og førstnevnte skal være mer fleksibel enn forgjengeren.
G38 tilbyr 14 gir forover, inkludert en super crawler og et direkte gir, samt muligheten til å bestille den med opptil åtte reversgir.
LES OGSÅ:
-
Første lastebiltest fra Euro NCAP: Her er resultatene
-
Scania vurderer andre batterileverandører for å komme ut av Northvolt-floken
-
Scania øker forspranget
-
Storhandel: – Dette blir el-trekkvognene med størst lastekapasitet og rekkevidde i markedet
-
De største stjernene på Oslo Motor Show
-
Norsk Scania: – Hovedgrunnen vår for å være på Oslo Motor Show, er rekruttering
-
Blandet tredje kvartal hos de tunge
-
Scanias nye ladeselskap på plass i Norge
-
– Vi skal åpne fire-fem nye biogass-stasjoner hvert år fremover
-
Scania rydder plass til større batteripakke