FØRSTE TUREN: Christian Solberg (t.h.) fikk med seg fylkesordfører Sven Tore Løkslid (Ap) på den første prøveturen i den nye elektriske lastebilen.

Første elektriske tunge skolebil

Elevene ved Notodden videregående skole i Telemark er de første yrkessjåfør-elevene i Norge som skal få opplæring med siste generasjon elektriske lastebiler. Fylkesordføreren var førstemann som fikk være med på prøvetur.

Den videregående skolen på Notodden er en av 11 skoler i Norge med landslinjer for yrkessjåførutdanning. Skolen har 30 skoleplasser hvert halvår, men mangel på tungbillærere begrenser tilbudet til 24 plasser i halvåret. 

I 2022 fikk skolen tilskudd fra Telemark fylkeskommunes klimafond. I Telemark står tungtransporten for en vesentlig del av klimautslippene. Derfor besluttet politikerne å gi en stor del av tilskuddet til en ny batterielektrisk lastebil til utdanningen i Notodden. Den andre halvparten fikk anleggslinjen i Re til en elektrisk gravemaskin. 

Langt prosjekt

Dermed startet et langt prosjekt sammen med Scania. Det har resultert i landets første helelektriske Scania 45 R skolebil. Med den kan elevene kjøre både singel bil og vogntog med henger, og kjøretøyet er godkjent for totalvekter helt opp i 64 tonn. 

- Denne bilen er et hamskifte i den utdanningen vi kan tilby våre elever. For oss er det viktig å gi elevene kompetanse på fremtidens teknologi og det som faktisk møter dem i arbeidslivet, sier Torgeir Holla som er administrativ leder for utdanningen. 

Drømmebil 

Den nye elektriske skolebilen er Scanias batteri-elektriske toppmodell. Den har tre elektriske motorer med en samlet kontinuerlig systemeffekt på 450 kW. De seks batteripakkene på ramma har en brutto effekt på 624 kWh, hvor 464 kWh er tilgjengelig. 

Bilen er et langchassis med skap-påbygg fra Ekeri og bakløfter. Med full sideåpning på skapet er det også svært fleksibelt når elevene skal drive ferdighetstrening på lasting og lossing. 

Første 

Elevene på linjen utdannes for å få førerkort avhengig av hvilken bedrift de har fått lærlingekontrakt i. Når det gjelder lastebil, så kjører alle eleven de ulike kombinasjonene og bilene skolen disponerer. Derfor vil samtlige elever på lastebil få prøve seg i den nye elbilen. 

Christian Solberg er den aller første eleven som fikk sette seg bak rattet i den nye skolebilen. Hans førerkort er allerede i boks og hans første passasjer i den nye bilen var fylkesordører Sven Tore Løkslid som sto for den ofesielle snorklippingen. Han var spent på hvordan den var å kjøre i forhold til dieselbilene og ble på ingen måter skuffet. 

- Den er supergod å kjøre. I tillegg er det jo så stille, sier Christian. Både han og fylkesordføreren var skjønt enig om at det både gikk bra og var stille. Han skal rett på nyåret ut i lære og da venter en helt ny Scania 660 R tippbil og venter på han hjemme i Sandefjord hos Elverøy Entreprenør.

Helt avgjørende 

Fylkeskommunen har store ambisjoner om å kutte sitt eget klimautslipp. Den nye elektriske lastebilen er den første og viktige milepæl mot denne målsetningen.

Uten det fylkeskommunale tilskuddet hadde ikke prosjektet latt seg realisere. Planen og målet er at ytterligere en av skolens lastebiler skal bli elektrisk i nær fremtid. 

Christian Solberg på den første prøveturen i den nye elektriske lastebilen.
Christian Solberg (t.v.) fikk med seg fylkesordfører Sven Tore Løkslid (Ap) på den første prøveturen i den nye elektriske lastebilen.

Kort vei 

Yrkessjåførutdanningen har fritak fra alderskravet i førerkort-forskriften. Derfor kan elevene sette seg bak rattet i både lastebiler og busser fra fylte 18 år. Forutsetningen for å komme inn på utdanningen er at de har førerkort på personbil og VG2. I tillegg må de ha en lærlingkontrakt med en transportbedrift hvor de skal jobbe fra de får førerkort og frem til fagprøve. 

- For mange av elevene er dette en kort vei til sjåførdrømmen, sier Torgeir Holla. Nå har de også fått drømmebilen å kjøre med. 

Powered by Labrador CMS