ELEKTRISK STEMNING: Alexander Vlaskamp, toppsjefen for MAN Truck & Bus, møtte i dag skandinavisk presse for å fortelle om selskapets planlagte utrulling av elektriske lastebiler.

– Våre nullutslipps-kjøretøy er klare akkurat i tide

Konkurrentene ruller for tiden ut elektriske lastebiler i betydelig monn. Nå melder MAN at de også trykker på den store strømbryteren, og lover blant annet en 6x2 batterielektrisk trekkvogn i 2025.

Norge og Skandinavia er såpass langt fremme i skoene når det gjelder elektrifisering, at MANs toppsjef Alexander Vlaskamp tok initiativ til et eget møte med skandinavisk fagpresse i dag.

Etter at Volvo og Scania har begynt utrullingen av sine serieproduserte elektriske lastebiler i stadig flere konfigurasjoner, samtidig som Mercedes-Benz og DAF begynner å bli varme i el-trøya, føler nok MAN på et visst press om å levere snart.

– Jeg vil si at våre nullutslippskjøretøy er klare akkurat i tide. Vi lanserte elvarebilen eTGE i 2019, elbussen Lion's City E i 2020 og nå kommer lastebilen eTruck i 2024 og med full serieproduksjon fra 2025, sa Alexander Vlaskamp i det digitale pressemøtet.

Leverte el-lastebil til Posten

For det skal i rettferdighetens navn legges til at MAN ikke er helt nykommere som dilter etter konkurrentene i elektrifiseringen:

I løpet av 2023 har de over 370 batterielektriske bybusser kjørende i skandinaviske byer, hvorav de første ble levert i 2019. I Oslo skal MAN levere 76 nye elbusser i fjerde kvartal i år.

I 2018 viste de også frem den elektriske lastebilen eTGM, som Posten Norge tok i bruk et eksemplar av i 2021. Modellen kom imidlertid aldri inn i serieproduksjon.

I forbindelse med lanseringen av en komplett ny modellgenerasjon fra minste MAN (lastebil) og opp i 2020 ble elektriske versjoner lagt litt på vent, og et slags vakuum oppstod da den utgående eTGM ikke ble erstattet.

Varebilen eTGE har også vært tilgjengelig en stund, men har ikke slått helt an i markedet – og er for øyeblikket tatt ut av produktkatalogen, i påvente av en ny eller oppgradert modell. Mer om akkurat det litt lenger ned i artikkelen.

KOMMER: Produksjonen av MAN eTruck starter så smått i 2024, og med full serieproduksjon fra 2025.

«Skandinaviske konfigurasjoner»

For det er elektrisk lastebil Alexander Vlaskamp i første omgang snakket om i dag.

Bilen er for så vidt ikke ny, den hilste vi på sist høst under nyttebilutstillingen IAA i Hannover, men i dag kom noen ganske viktige avklaringer – sett med norske briller.

Prototypen som hittil er vist frem er naturligvis basert på den kontinentale volumkonfigurasjonen 4x2 trekkvogn med fire til seks batteripakker. I tillegg er det vist treakslede chassisvarianter med tre til seks batteripakker.

Så har det versert rykter om mer «skandinaviske konfigurasjoner», som trekkvogn med 6x2, og i dag bekreftet Vlaskamp dette.

– Vi har selvsagt inkludert 6x2-konfigurasjonen i våre planer, og dette vil komme i 2025 når vi setter i gang serieproduksjonen av eTruck, sa MAN-sjefen.

Siden batteripakkene er plassert mellom akslene vil det nødvendigvis bli plass til færre eller mindre batteripakker på en 6x2-trekker enn en 4x2. Dermed dukket det opp et spørsmål om hvordan dette påvirker rekkevidden.

For en 4x2 batterielektrisk eTruck oppgir MAN batterikapasitet på opptil 480 kWh, og med en daglig rekkevidde på 600-800 kilometer.

– Det vi ser er at 6x2-biler i Skandinavia ofte har lenger akselavstand enn tilsvarende konfigurasjoner ellers i Europa, og vi ser at batteriene vi kan pakke inn i en 6x2 gir nok rekkevidde til å kunne operere med de samme normalvektene vi har i dag i Skandinavia. Dessuten får elektriske lastebiler kompensert ekstra vekt, med to tonn ekstra nyttelast, sa Vlaskamp.

– Det skal være tilstrekkelig rekkevidde til at man kan følge de pålagte kjøre- og hviletidene, hvilket betyr minst 4,5 timers kjøring også med en 6x2. Men selvsagt påvirker totalvekt og topografi rekkevidden i det enkelte tilfellet, fortsatte han.

DIGITALT PRESSEMØTE: Malte Kauert (oppe t.v.), er direktør for MAN Truck & Bus Nordics, Alexander Vlaskamp (oppe t.h.) er toppsjef i MAN Truck & Bus og Marc Langendorf (nede t.h.) er kommunikasjonsansvarlig i MAN Truck & Bus. Nede til venstre er en av journalistene som deltok.

Tre-fire år foran

MAN vil ha dedikerte E-Mobility-team som kan hjelpe kundene med å se på deres behov og finne løsninger som passer til dette. Slik konsulentvirksomhet fikk vi høre om hos MAN i Tyskland allerede i 2018.

Ved årsskiftet intervjuet YrkesBil den norske MAN-importøren, som kunne bekrefte at markedene i Norge og Danmark til sammen vil få 10 MAN eTruck i 2024.

Disse bilene kommer fra en forserieproduksjon på totalt 200 biler som skal fordeles på hele Europa. Bilene vil bli å se på norske veier hos noen utvalgte kunder i siste halvdel av 2024.

Vlaskamp ble tirsdag spurt hvor langt foran resten av Europa de skandinaviske landene er når det kommer til elektrifisering.

– Innen buss er Skandinavia rundt tre-fire år foran resten av Europa. Når det gjelder lastebil er det vanskelig å si, men det varierer selvsagt veldig med hvilken infrastruktur for lading som finnes i de ulike markedene. Jeg tror at fra 2025-26 vil man se en betydelig raskere utvikling, når Megawatt-standarden kommer, samtidig som tilbudet av produkter begynner å bli bra, sa Vlaskamp.

Ladesamarbeid

I løpet av 2024 forventes det at tunge elektriske kjøretøy som kan kjøre over 400 kilometer på en lading, og som kan fullades igjen i løpet av en tre kvarters pause for sjåføren, entrer veiene i Europa.

Dette vil kreve en egen ladeinfrastruktur med Megawatt Charging Systems (MCS), da dagens CCS-standarden ikke er tilstrekkelig.

I den forbindelse eier MANs eierselskap, Traton, sammen med Daimler Truck og Volvo Group et Joint Venture-selskap som skal investere 500 millioner euro i utviklingen av rundt 1.700 ladestasjoner for tunge kjøretøy innen 2027.

Milence, som selskapet heter, ble etablert i juli 2022 og skal i første omgang fokusere på markedene Nederland, Tyskland, Frankrike, Belgia, Spania, Italia, Norge og Sverige.

Alexander Vlaskamp sa i dagens pressemøte at de forventer et behov i 2030 på rundt 17.500 høyeffekts ladere bare for å dekke de rundt 350.000 elektriske lastebilene de mener finnes i Europa på det tidspunktet.

– Vi har enorme oppgaver foran oss. Blant annet vil det trengs 35 TWh ren, fornybar energi for transportsektoren årlig i Europa innen 2030. Skal overgangen lykkes må også prisen for å slippe ut CO2 økes, slik at det blir mer lønnsomt for våre kunder å gå over til elektriske løsninger, sa Vlaskamp.

Han la også til at MAN «utforsker hydrogen og brenselceller som et alternativ», men understreket at det i første rekke er batterielektriske løsninger de satser på

Venter på ny elvarebil

YrkesBil har tidligere fått bekreftet fra importørene av MAN og Volkswagen til Norge, at de i samråd med sine respektive produsenter har valgt å fase ut tvillingmodellene MAN eTGE og Volkswagen e-Crafter i påvente av nye og oppgraderte versjoner eller modeller.

Årsaken skal være for kort rekkevidde på dagens utgave, som aldri har oppnådd noen store salgsvolumer.

– Vi har fremdeles noen eTGE kjørende i de skandinaviske markedene, men vi har stanset salget av nye eTGE. Vi venter nå på samarbeidet med Volkswagen og utviklingen av en eTGE 2.0, men det er ikke tatt noen endelig avgjørelse rundt dette. Vi er dermed i en «venteposisjon», sa Malte Kauert i tirsdagens pressemøte, da han ble spurt om elvarebilens status per i dag. Malte Kauert er direktør for MAN Truck & Bus Nordics.

Powered by Labrador CMS