– Det er gode nyheter at vi klarer å elektrifisere flere av de tunge lastebilene, fordi det viser at elektriske kjøretøy kan brukes til stadig flere transportoppgaver. Men en salgsandel på kun 12,6 prosent er altfor dårlig, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Elbilforeningen: - Altfor dårlig satsing på elektriske nyttekjøretøy

Tallene er klare: Elektrifisering av både vare- og lastebiler fikk en knekk i 2024. – Nå må noe skje, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Men blant de tunge lastebilene finnes et lysglimt.

2024 ble en nedtur etter økt salgsandel for elektriske vare- og lastebiler i 2023, mener Norsk elbilforening. 

«En god nyhet er at den elektriske varebilen ID.Buzz Cargo fra Volkswagen var den meste solgte varebilen i Norge, men totalt sett var bare 29,6 prosent av nye varebiler elektriske i 2024, en nedgang på 1,3 prosentpoeng fra året før. Dermed er vi milevis unna å nå 2025-målet om nullutslipp i varebilsalget», skriver foreningen i en pressemelding. 

Salget av elektriske lastebiler imponerte heller ikke i 2024. Antall solgte elektriske lastebiler gikk ned, og med en salgsandel på 12,6 prosent ble det en økning på kun 0,3 prosentpoeng fra 2023.

– Dette er for dårlig. Med dette tempoet kommer vi ikke i mål med elektrifiseringen av nyttekjøretøy i Norge, sier Bu.

I 2030 skal alle nye lastebiler være nullutslipp eller gå på biogass, ifølge myndighetenes klimamål for vare- og lastebiler.

– Nå må alarmklokkene virkelig begynne å ringe hos politikerne. Vi trenger sterkere virkemidler, sier Bu.

De tunge økte

Men, og det er et ganske stort «men» her: I registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) registreres alle biler over 3,5 tonn som lastebiler, selv om folk flest nok vil tenke på mange av disse som store varebiler. 

Derfor er det interessant å se på tallene for lastebiler over 12 tonn, skriver elbilforeningen - selv om mange nok mener at skikkelige lastebiler først begynner på 16 tonn. 

«Et lyspunkt i 2024 var at salget av de elektriske lastebilene over 12 tonn økte, både i antall og andel», heter det i pressemeldingen. 

I 2024 ble det solgt 371 elektriske lastebiler over 12 tonn, en økning på 91 prosent fra 2023.

– Det er gode nyheter at vi klarer å elektrifisere flere av de tunge lastebilene, fordi det viser at elektriske kjøretøy kan brukes til stadig flere transportoppgaver, sier Bu.

Volvo på el-toppen 

Av de elektriske lastebilene over 12 tonn som ble registrert i 2024 var 65 prosent fra Volvo, mens 18 prosent var fra Scania. 

Til tross for en klar seier til Volvo blant de elektriske lastebilene, var det Scania som solgte flest lastebiler totalt sett.

Det betyr at Volvo har en langt større elektrisk andel av sitt totale salg enn det Scania har. 

Volvo endte på 12,7 prosent, mens Scania var helt nede på 3 prosent. 

2025 – et lite skritt framover 

Flere ting som skjedde i 2024 kan sette fart på salget de kommende årene. Et eget ladenettverk med rundt 300 ladere for tunge kjøretøy er på vei, og elektriske lastebiler har fått bompengefritak fram til 2030.

I tillegg støtter staten gjennom Enova innkjøp av elektriske lastebiler, og Enova fikk 1,2 milliarder kroner over statsbudsjettet 2025 for å fortsette satsningen på tungtransport. 

– Dette er positivt, men foreløpig ser vi altså ikke utslag i salgsstatistikken, og Elbilforeningen frykter at det ikke vil gi store nok utslag i 2025 heller, sier Bu.

Utregninger Elbilforeningen har gjort viser at tildelingspraksisen som Enova nå følger, trolig vil gi en elandel på rundt 17 prosent, gitt at det totale lastebilsalget holder seg på omtrent samme nivå som de siste to årene.

- Knøttsmå endringer 

I 2025 er det ventet en rekke nye elektriske varebilmodeller på markedet, som gir lengre rekkevidde, økt ladefart og firehjulstrekk. Alt ligger til rette for kraftig økte salgsandeler, men politikken henger etter, selv om det kommer noe små positive endringer.

Regjeringen skal sende på høring et forslag om å gi elvarebiler generell adgang til kollektivfeltet, og engangsavgiften for nye fossile varebiler øker med om lag 8500 kroner. 

– Vi mener at avgiftsnivået for nye fossile varebiler må økes mer for at det virkelig skal monne. Nå er det ikke lenger utvalget av elektriske varebiler det står på, det er prisen, sier Bu.

Avgiftsnivået for nye fossile varebiler er fortsatt mye lavere enn for fossile personbiler, til tross for at en varebil har omtrent dobbelt så høye utslipp per kilometer sammenlignet med en personbil. 

Alle tall er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Powered by Labrador CMS