-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Scanias dashbord skal bli smartere
Digitale tjenester, økt sikkerhet og forbedrede brukeropplevelser er noe av det Scania lover mer av, når de snart kommer med sitt Smart Dash.
I en stor trinnvis endring introduserer Scania nå lastebiler og busser med digitale dashbord.
Smart Dash, som det skal hete, er byggesteinen som legger til rette for digitale tjenester, økt sikkerhet og forbedrede brukeropplevelser, lover Scania.
Systemet er utviklet i henhold til Scanias velkjente modulær-filosofi, og kommer i forskjellige ytelsestrinn. Dermed kan det sømløst kombineres med andre digitale løsninger, som My Scania eller Scania Driver App.
– Smart dash vil gi sjåførene overlegen tilgang til all slags relevant
informasjon når de kjører, og støtte dem i å utføre andre typer oppgaver når de
har parkert, via for eksempel Scania Driver App og My Scania. Disse løsningene
er sammenkoblet, sier Stefan Dorski, Senior Vice President, Head of Scania Trucks .
Nye EU-regler
De nye generelle sikkerhetsforskriftene fra EU vil gjøre ulike sikkerhetsorienterte funksjoner obligatoriske for tunge nyttekjøretøy fra juli 2024.
De nye forskriftene, UNECE R155 og R156, vil også gjelde for cybersikkerhetsteknologier, med mål å forhindre og redusere tukling med kjøretøy.
Scanias nye elektriske systemarkitektur er felles for både lastebiler og busser. Den nye arkitekturen muliggjør smartere og raskere kommunikasjon med høyere cybersikkerhet, og oppfyller de nye EU-kravene.
– Det neste nivået av brukeropplevelser i
lastebilbransjen vil fokusere mye på tilkoblede funksjonaliteter i og rundt
lastebilen. Over-the-air oppdateringer og smarte tjenester på forespørsel vil
skape nye muligheter for Scania-kunder, og gjøre driften deres tryggere og mer
lønnsom med økt oppetid og effektivitet, sier Dorski.
Mer aktiv sikkerhet
Produsenten i Södertälje øker også fokuset på aktive sikkerhetssystemer med ny
generasjon kameraer, radar og sensorer.
– Vi har lagt merke til økte kundeforventninger til sikkerhetsfunksjoner, sier Dorski.
– Aspekter som påvirkning fra personbilsegmentet kan for mange ha vært en øyeåpner til å bli klar over hvor nyttige disse systemene er. Ikke bare vil de redde liv, de vil også bidra til å øke produktiviteten samtidig som de reduserer stressnivået og byrden til sjåførene, sier han.
Scania-lastebileiere vil også kunne bruke smarte kart for navigasjonssystemer.
OTA-oppdateringer av lastebilens programvare skal dessuten reduserer behovet for å besøke et verksted for programvareoppdateringer.
De ulike ytelsestrinnene til Smart Dash vil erstatte Scanias nåværende løsninger, og kan bestilles for lastebiler som skal produseres tidlig 2024.
Ikke gå glipp av disse:
-
Scanias beste serviceteam
-
ST Vik med norgespremiere for Scania
-
Tøft oppdrag fikk elektrisk løsning
-
Møt opp fredag! Blod, tårer og trafikksikkerhet!
-
Scania kjøper biter av Northvolt
-
Scanias gode sjåfører skal bli bedre
-
Tungt for tunge tyskere
-
– Politikerne vil slite med å klare målsettingen om null fossildrevne lastebiler etter 2030
-
80-åring går for gull
-
Første elektriske tunge skolebil