-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ladenettverk i Sør-Norge for tungbiler skal stå ferdig senest våren 2025
Fem norske selskap får 60 millioner kroner i støtte av Enova for å bygge ladestasjoner for tunge elektriske kjøretøy. Stasjonene skal bygges langs bestemte korridorer i Sør-Norge.
– Veitrafikken står for 18 prosent av de totale utslippene av klimagasser i Norge. Enova støtter de som går foran og disse ladestasjonene vil gjøre det enklere for tungtransporten å velge utslippsfritt, sier administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad.
I Norge er knappe to prosent av lastebilene utslippsfrie, men over 10 % av nye lastebiler som selges er elektriske. Målet for nysalget i 2030 er økt til 100% og disse ladestasjonene vil være en forutsetning for at dette skal være mulig.
– Nå blir det mulig å bruke elektriske lastebiler på de lengre transportetappene og der hvor kjøretøyene har en daglig kjørelengde utover kjøretøyets forventede rekkevidde, sier Nakstad i pressemeldingen.
19 stasjoner - 108 ladepunkt
Det skal bygges i alt 19 ladestasjoner med 108 ladepunkt. Stasjonene skal bygges langs fire bestemte korridorer i Sør-Norge: Oslo-Svinesund, Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim. (se kart). I tillegg gir Enova støtte til bygging av tre stasjoner utenfor disse korridorene. Fellesnevneren for samtlige er at dette er veistrekninger som i dag er sterkt trafikkerte av tung godstrafikk.
– Enova har tidligere støttet bygging av såkalte bedriftsladere som står inne på selskapets områder. Vi tror at markedet vil ta vel imot disse nye underveisladerne. Det er et modent marked med profesjonelle aktører og Enova bidrar nå til å framskynde overgangen til utslippsfri tungtrafikk/-transport, sier Nakstad.
– Dette er et stort skritt på veien mot en utslippsfri lastebilnæring. Overgangen til nullutslippslastebiler er et av de viktigste tiltakene for å kutte norske utslipp. Andelen elektriske lastebiler har økt betydelig de siste årene, og tilgangen på ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy er avgjørende for at andelen skal øke ytterligere. Gjennom Enova sørger vi for at de første laderne kommer på plass, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap).
Fire årlige søknadsfrister
Støtteprogrammet ble gjennomført som en konkurranse hvor vinnerne kunne tilby mest mulig installert ladeeffekt per støttekrone. Ordningen er planlagt å vare inntil to år med omtrent 4 årlige søknadsfrister og understøtter Plan for ladestasjoner for tunge kjøretøy langs riksvei utarbeidet av Statens vegvesen. Se oversikt over strekninger og selskap her.
Fire søknader ble innvilget selv om selskapet ikke søkte investeringsstøtte fra Enova. Årsaken er at et tilsagn i Enovas støtteprogram sikrer aktøren tilgang til Statens vegvesen sine døgnhvileplasser.
– Vi hadde forventet sterk konkurranse og det er jo en hyggelig overraskelse at enkelte aktører søkte om tilsagn med 0 kroner i ønsket støtte. Vi tror at enkelte lokasjoner blir ansett så attraktive (av enkelte aktører) at aktørene ønsker å etablere uten støtte fra Enova. Dette viser at markedet har stor tro på en fremtid med elektriske lastebiler, sier Nakstad.
– Det er viktig at vi har et godt ladetilbud for tungbiler på våre døgnhvileplasser. Skal vi nå målet om innfasing av nullutslippskjøretøy for tungtransporten, må vi gi forutsigbarhet i det grønne skiftet for disse aktørene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
– Utslippene fra tungtransporten må kuttes kraftig for at vi skal nå våre klimamål. Derfor var det å legge bedre til rette for elektriske lastebiler og busser en viktig del av ladestrategien som regjeringen la fram for ett år siden. Jeg er glad for at vi nå får på plass stadig flere ladestasjoner for tunge kjøretøy, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Ikke gå glipp av disse artiklene:
-
– Alt er tilrettelagt for yrkessjåfører
-
Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
-
Har gitt støtte til 1.800 ladepunkter - nå er det slutt
-
Skal undersøke om «gråareal» ved E18 kan gi soldrevne lastebiler
-
– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass