-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
TEMA: Elvarebiler og lading
Elektrikernes ladegrep
Lading av bedriftens elektriske varebiler var en utfordring i starten, da Komplett Elektro Installasjon AS byttet ut flere dieseldrevne yrkesbiler. Nå mener daglig leder Roar Bautz at de har funnet gode – men ulike – ladeløsninger, selv om han helst ville unngått hurtiglading på Cirkle K i arbeidstiden.
– Jeg skal være ærlig på det: i starten var dette med lading av de elektriske varebilene et problem, sier Roar Bautz til YrkesBil.
Foruten å være daglig leder er han også medeier i Komplett Elektro Installasjon AS i Oslo.
De første dieselvarebilene skiftet bedriften ut med elvarebiler i 2020. I dag utgjør elleve elektriske varebiler fra Maxus flertallet i flåten som totalt teller 20 varebiler.
I løpet av noen få år regner Bautz med at hele bilparken til Komplett Elektro Installasjon AS i Oslo er elektrisk.
Nå foregår lading av bilparken i mer ordnede former enn det gjorde i starten, etter at bedriften fant en løsning som passer for mange av de ansatte – men ikke alle:
– Vi måtte gjøre et stykke arbeid med å montere elbilladere hjemme hos de som har mulighet for det tilknyttet sin bolig. I tillegg har alle selvfølgelig ladekort på Cirkle K, sier Bautz, før han skynder seg med å legge til:
– Det er imidlertid en dårlig løsning for oss om ansatte skal stå ved hurtigladeren i arbeidstiden og lade batteriet mens vi må betale lønn.
– Det er ikke god butikk?
– Nei, egentlig ikke, men det er vanskelig å få til noe annet. Hos oss er det to-tre ansatte som ikke har den ene eller andre muligheten for annen lading. De bor i blokk og har vanskelig med å finne parkeringsplasser, og i alle fall parkeringsplasser med ladeløsninger. De må innimellom lade på hurtigladere i arbeidstiden, dessverre, sier Bautz.
Lader på byggeplass
Noen har også mulighet til å lade ute på byggeplass, der bilene uansett står mye i ro gjennom arbeidsdagen. De har da med seg mobile elbilladere i bilen, som er klare med ledning i begge ender og kan plugges inn i de provisoriske strømkassene for byggestrøm på anleggene.
– Men de får ikke dekket hele ladebehovet der, slik at i snitt vil jeg tro at de tre bilene vi snakker om står rolig ved hurtiglader på Cirkle K i to timer hver seg i uka. Det blir da fort seks timer i uka som er uproduktive, på grunn av elbillading i arbeidstiden. Det har sin kostnad, men er et kompromiss vi må ta for å kunne kjøre elektrisk, sier Bautz.
– Jeg vil ikke si det er et stort problem, så lenge det kun gjelder to-tre ansatte som har den utfordringen. Noen av oss – meg inkludert – har også litt rekkeviddeangst, og drar innom og hurtiglader for å ha en sikkerhetsmargin, selv om det kanskje ikke var strengt nødvendig. Men mesteparten av ladingen foregår med ladere hjemme hos de ansatte, som er betalt av selskapet, legger han til.
Ulike hjemmeløsninger
Hjemmelading om natten mener Bautz er både den rimeligste og beste løsningen. Da er bilene fulladet når de ansatte skal reise på jobb om morgenen, noe som også er en nødvendighet for flere.
– En del av montørene har lang kjørevei til og fra arbeidssted. Bor du for eksempel på Kløfta og må kjøre ti mil tur-retur bare for å komme deg til og fra kontoret hver dag, og i tillegg opp mot ti-femten mil på en dag i arbeidstiden, må du starte dagen fulladet, sier Bautz.
Ladeløsningene hjemme hos de ansatte er litt ulike. Noen bor i store blokker hvor ladestrukturen allerede er klar i kjelleren, hvor man legger inn et kredittkort og så kommer regningen direkte til kortinnehaver.
Andre har fått montert egne, enkle kilowattime-målere som de leser av en gang i måneden og rapporterer til arbeidsgiver. De får tilbake pengene som et utlegg på lønningen sin.
Hjemmeladerne kan i utganspunktet også brukes til å lade privatbiler, så systemet er basert på tillit.
– Jeg får avlest kilowattimene som er benyttet, og vi har ærlige og dyktige ansatte, så dette er ikke noe problem, sier Bautz.
Ikke nok for service
Komplett Elektro Installasjon AS driver både med service og prosjektarbeid på større anlegg. De som jobber med service kjører fremdeles dieselbiler.
– Med den rekkevidden som er på elvarebilene vi har nå, er det nesten umulig å kjøre elektrisk bil i serviceoppdrag hvor det er betydelig mer uforutsigbart kjøremønster. Om sommeren er rekkevidden sjelden et problem, men på en kald vinterdag kan det bli litt problemer – og vi må tenke på vintermånedene også når vi velger biler, sier Bautz.
– Hva må rekkevidden være på en servicebil?
– Det er veldig individuelt, blant annet med tanke på hvor lang vei man har til og fra jobb, men de vi har nå har en WLTP-rekkevidde på rundt 35 mil. Det holder ikke for servicebilene, men nå blir jo rekkevidden bare bedre på elvarebilene. Jeg regner med dette har løst seg innen vi skal bytte inn de siste Fiat Talentoene våre i 2025. Da vil alle leasingbilene våre være elektriske. Et fåtall biler, med dieselmotor, som vi eier selv planlegger vi å bruke litt lenger, sier Bautz.
Viktig å være grønn
Økonomisk sett mener Bautz elbilene ikke kommer så mye bedre ut enn dieselbiler.
– Da vi gikk over til elbiler var det ganske betydelige beløp i besparelse i løpet av ett år, inntil strømprisen tok helt av. Nå er ikke forskjellen på el og diesel så stor, økonomisk. Men elbilene har fremdeles noen fordeler, som bedre parkeringsmuligheter i sentrum, sier han.
Selskapet deltar også i en rekke anbudsprosesser.
– I anbudskonkurranser får man ekstra poeng ved å være «grønn» og benytte elektriske biler. Dette gjelder ikke bare for montører ute på prosjekter, men også for saksbehandlere og formenn som er på befaring, sier han.
Samtidig understreker Bautz at de ansatte er svært fornøyde med den nye elektriske yrkesbilhverdagen, og at ingen maser om å få gå tilbake til dieselbiler. Han sier det også er et viktig verdivalg for bedriften å kjøre elektrisk:
– Vi er en Miljøfyrtårn-bedrift, og det er et viktig mål både for bedriften og samfunnet å komme seg bort fra det fossile drivstoffet. Det forplikter.
LES OGSÅ:
-
– Alt er tilrettelagt for yrkessjåfører
-
Serieproduksjonen starter i 2025 - men her får vi prøve MANs nye eTruck på norsk vei
-
Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
-
Har gitt støtte til 1.800 ladepunkter - nå er det slutt
-
Skal undersøke om «gråareal» ved E18 kan gi soldrevne lastebiler
-
– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass
-
Statens vegvesen lover storstilt utbygging av døgnhvileplasser og ladestasjoner
-
– Vi må ha mange flere enheter på veien enn vi hadde trengt, for å få gjort det vi skal. Det er ikke bra
-
Andelen elvarebiler går ned: - Det bør være en øyeåpner for politikerne
-
Misfornøyd med myndighetene - lanserer «miljøkampanje»