-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stellantis satser enda tyngre på elektriske varebiler
Når Stellantis nå oppgraderer varebilprogrammet, handler det – sett med norske øyne – mer om tung satsing på nullutslippsteknologi enn lettere karosseriretusj, oppgraderte interiører og mer førerstøtteteknologi.
Stellantis er, med summen av merkene Peugeot, Citroën, Opel/Vauxhall og Fiat, nummer én på kommersielle kjøretøyer i Europa.
Og nå gires det opp for å beholde posisjonen, og spesielt satses det betydelig tyngre på nullutslippskjøretøyer.
Dette var den tydelige beskjeden da YrkesBil nylig deltok på et pressearrangement i Russelsheim, som ikke bare er Opels hjemsted, men også stedet der Stellantis har sin utviklingsavdeling for alle konsernets varebilmerker.
Null utslipp betyr ikke bare batterielektriske kjøretøy, men inkluderer i flere europeiske land også hydrogen som energibærer i kjøretøyet.
Xavier Peugeot, visepresident i Stellantis Pro One, understreket at antallet 700 bar fyllestasjoner skal opp fra 150 i dag til 500 i 2030.
Det åpner for muligheten til å krysse Europa med hydrogen på tanken. På dette Europakartet befinner ikke Norge seg.
Nullutslipp fra 2030?
Det opprinnelige nullutslippsmålet i NTP fra lette varebiler i løpet av 2025 er ikke på noen måte innen rekkevidde, men tyngre satsing på batterielektrisk teknologi fra flere produsenter bidrar til at et slikt mål kan være realistisk i 2030.
Peugeot jobber for å bli nullutslipps varebilprodusent allerede i 2030.
For Stellantis betyr el parallell personbil/varebilutvikling for de minste og mellomstore kjøretøyene.
Teknikken vil i basis være den samme. Det betyr igjen at når personbilprogrammet nå oppgraderes med nye og mer energieffektive motorer, følger disse med inn i varebilvariantene. Men med en forskjell.
Der det i personbilene tas ut 156 hk, beholdes 136 hk som største effekt i varebilene og maks effekt knyttet til sportsprogrammet og kickdown mens bilene i normalprogrammet yter 109 hk og i økoprogrammet 82 hk.
Nye batterier
Batterieffekten på de fire minste modellene (K9) Citroën e-Berlingo, Fiat e-Doblo, Opel Combo-e og Peugeot e-Partner oppgis til 50 kWt, hvilket gir 330 km rekkevidde, og må bilene hurtiglades skjer det med 100 kW.
Batteriene er av typen LFP som er billigere å produsere, varer lengre og tåler flere oppladinger.
De mellomstore modellene (K0), Citroën e-Jumpy, Fiat e-Scudo, Opel Vivaro Electric, Peugeot e-Expert deler motor med de minst bilene, det vil si 136 hk/260 Nm i dreiemoment, men større bil og mer lastekapasitet betyr samtidig behov for 75 kWt batteripakke for å tilfredsstille ønsket om 350 km rekkevidde.
Øker rekkevidden
De store varebilene krever mer kraft og mer batterikapasitet, så her økes begge deler betydelig.
Maks batteristørrelse økes fra 79 til 110 kWt og motoreffekten fra 122 hk til 272 hk/410 Nm i powermodus, 218 hk i normalmodus og 163 hk i sparemodus. Rekkevidden øker fra 250 km til 420 km og DC-ladefart fra 50 til 150 kW.
Uansett bilstørrelse gjøres det ingen endringer på motorer eller girkasser på de fossile versjonene. Lastevolum og lastevekter blir også i hovedsak som på dagens modeller.
Mer førerhjelp
Derimot gjøres det betydelige endringer i førermiljøet, infotainment- og førerstøtteteknologien.
Eksempelvis er det ingen grunn til at førerstøtte utviklet til personbiler ikke også kan tas i bruk på nyttekjøretøyer, det være seg adaptiv konstantfartsholder, blindsonevarsling, filholderassistent og varsel for kryssende trafikk, bare for å ha nevnt noen av hjelpemidlene. Nye biler pålegges også å vise fartsgrensen og varsle når den overskrides.
I oppgraderingen ligger også økt vekt på komfort, skjerm- og infotainmentteknologi. Peugeot Partner/e-Partner får samme høyt plasserte instrumetskjerm med tilhørende lite ratt som personbilen.
Flere av bilene har i tillegg til ryggekamera, også digitale speil slik at man til enhver tid ser hva som er rett bak bilen. Opel, som var svært tidlig ute med LED-Matrix-lys på personbilene, har nå overført teknologien til e-Combo.
Produksjonen av Stellantis små og mellomstore nye varebiler er allerede i gang, mens den største modellen først ankommer utpå høsten.
LES OGSÅ:
-
Bertel O. Steen gjør endringer: - Vi ønsker å satse ytterligere på lastebil og buss
-
Toyota Proace Max: Dette blir prisene
-
Handicap – fordi de er så flinke
-
Nye fjes og ny pris
-
Stellantis på offensiven
-
Vil bli størst på lette varebiler
-
– Nå skal volumet opp
-
Toyota tilbake på topp etter 18 år: – Utrolig gøy
-
Stellantis ettermonterer el
-
Stort frafall fra varebilene