-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota tilbake på topp etter 18 år: – Utrolig gøy
Volkswagen-importøren kjempet til siste minutt i 2022 om å bli største varebilmerke i Norge for 18. året på rad. Men Toyota klarte å holde unna.
Dramaet rundt hvilket av de to merkene som skulle bli markedsvinner i varebilmarkedet for 2022 var i høyeste grad levende og intenst helt til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) offentliggjorde fasiten i dag, 2. januar.
Da ble det klart at Toyota hadde registrert 224 flere varebiler i fjor enn Volkswagen.
Dermed klarte ikke Volkswagen Nyttekjøretøy-importør Harald A. Møller AS å fortsette som Norges største varebilmerke for 18. året på rad, slik de hadde som klar ambisjon helt inntil årsskiftet.
– At vi faktisk klarte å holde førsteplassen helt til mål i
2022 er utrolig gøy, jubler Hans-Petter Bakken når YrkesBil ringer.
Han er nyttekjøretøyansvarlig i Toyota Norge.
– Ikke minst er det et bevis for den gode og viktige jobben som gjøres med varebil ute i forhandlernettet vårt, fortsetter Bakken.
Mercedes på tredje
Totalmarkedet for registrerte varebiler i 2022 endte på 28.309 biler, ifølge OFV, og det er en nedgang på 12,3 prosent fra året før (32.292 registrerte varebiler).
På tredjeplass i 2022 kom Mercedes-Benz, foran Ford på fjerde. Mercedes-Benz Vito er for øvrig den enkeltmodellen det ble registrert flest av blant varebilene, ifølge OFV-statistikken.
Stellantis-merkene slet med allokeringene også på varebil, som på personbil, og endte dermed på 5., 6. og 7. plass med sine merker blant de ti største.
10 år med Proace
Selv om Toyota ledet med 256 biler før fjorårets siste uke har han ventet med å slippe jubelen løs inntil fasiten fra Opplysningsrådet for Veitrafikken forelå i dag:
– Jeg så at vi hadde god avstand til Volkswagen helt frem til fjorårets nest siste uke. Men klok av skade fra 2021 turte jeg ikke ta noen ting på forskudd før alt var talt opp etter romjulen.
Bakken mener det er en bevisst satsning på varebil fra Toyota, Toyota Norge og forhandlerne gjennom flere år som nå bærer frukter.
– Nå er vi tilbake i gode gamle dager, for å si det på den måten, sier Bakken.
Han sikter da til de mange årene frem til 2004, da Toyota i flere perioder regjerte som det største varebilmerket i Norge, med salgssuksessen Hiace.
Men fra og med 2005 har Volkswagen ligget på topp hvert eneste år frem til og med 2021, da de i løpet av romjulen tok innersvingen på Toyota som hadde ledet i 51 uker gjennom 2021.
Etter at Hiace gikk ut av modellporteføljen i Europa hadde Toyota lite å konkurrere med i varebilmarkedet, inntil de sommeren 2013 lanserte Proace som ble bygget av daværende PSA (som nå er en del av Stellantis).
– Vi har brukt ti år på å komme tilbake i denne posisjonen. Nå er det ikke Proace alene som er årsaken til at vi i 2022 var tilbake som markedsleder, men den er en viktig del av årsaken, sier Bakken.
Kakefest og vitamin-innsprøytning
Han viser også til at det er etablert 28 Toyota Professional-sentere ute i det norske forhandlernettet, der det blant annet er egne varebil-dedikerte ansatte.
– Forhandlerne har satt på salgskraft og er offensive i jobben med varebilmarkedet. Resultatet viser at dette har vært en klok beslutning.
– Hva betyr førsteplassen for organisasjonen?
– Det blir i alle fall kake. Jeg tror et slikt resultat kan virke som en vitamininnsprøytning som er god å ha i den videre satsningen og arbeidet.
– Samtidig har vi ikke noe voldsomt behov for å sole oss i glansen av en førsteplass, for vi har stor respekt for våre konkurrenter. Volkswagen har hatt posisjonen i 17 år, og da er det gøy å kunne bryte opp litt. Så blir det en like knallhard kamp fremover i året som nettopp har startet.
– Hvordan blir konkurransesituasjonen fremover?
– Vi er veldig klar over at vi i 2021 og 2022 har vært i en bra posisjon ved at vi sammen med Stellantis har vært relativt alene om å ha konkurransedyktige produkter. Så kom ID. Buzz Cargo på tampen av fjoråret og Volkswagen får da hele 2023 å selge den bilen på – mot kun noen måneder i 2022. Vi skjønner bare av det at konkurransesituasjonen blir helt annerledes. Så kommer flere av de andre konkurrentene med nye produkter i tillegg. Det blir et tøft marked.