Begeistret underskrift: Til venstre Jean Philippe Imparato, sjef hos Stellantis, og Ivecos Luca Sra har skrevet avtale.

Stellantis leverer til Iveco

Nå er det Stellantis og Iveco som forteller om et nytt strategisk samarbeid.

Det dreier seg om elektriske varebiler i den tyngste enden av skalaen, som Stellantis nå skal produsere for Iveco.

Stellantis skal produsere bilene ved fabrikkene i Atessa, Gliwice og Hordain, mens de skal distribueres eksklusivt av Iveco heter det.

Selv om det høres underlig ut å engasjere tre fabrikker i produksjon av en varebil som umulig kan få segmentledende volum.

Bilen blir plassert i Mid-size og Large Van segmentene med en totalvekt på mellom2,8 og 4,25 tonn.

Bilene vil være et viktig supplement til Ivecos batterielektriske tilbud i dag. Det betyr altså den batterielektriske eDaily som forresten også har en merkelig produksjonshistorie.

Den bygges på fabrikken i Suzzara, men så sendes den til Brescia der den elektrifiseres.

Luca Sra, president for truck-delen hos Iveco er begeistret for å få tilbudet utvidet. Mens Jean Philippe Imparato, COO for det utvidede Europa hos Stellantis, syns det er flott å skulle samarbeide med en verdensledende bedrift som Stellantis.

Ikke noe sted i en ganske intetsigende pressemelding står det at dette er den samme bilene som ellers selges som for eksempel Ducato eller Proace Max, men de kan da ikke være noe annet?

Eller?

Powered by Labrador CMS