-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Maxus e-Deliver 7: Hevder dette blir første elvarebil med firehjulsdrift
Maxus-importør RSA melder at nye e-Deliver 7 «kommer med firehjulsdrift i løpet av andre halvdel av 2024».
Samtidig fastslår Maxus-importøren, om e-Deliver 7 som YrkesBil tidligere har skrevet om, at «dette blir den første elektriske varebilen med firehjulsdrift til Norge».
Det er imidlertid ikke lenge siden Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge meldte at de starter salget av ID. Buzz Cargo med 4Motion «etter sommeren», men de har ikke sagt noe utad om leveringstidspunkt.
Dermed blir det nok et definisjonsspørsmål hvem som blir «først med elektrisk varebil som har 4x4». Første kundelevering? Første registrerte kjøretøy?
Både Kia og Voyah vil nok hevde at det verken er Volkswagen eller Maxus som blir først, for de tilbyr begge grønnskiltede varebiler i Norge med firehjulsdrift allerede, i henholdsvis Kia EV9 og Voyah Dream.
Begge disse er imidlertid ombygde personbiler, mens Volkswagen og Maxus i denne sammenheng forholder seg til rene nyttekjøretøy.
Uansett hvem som blir først og sist eller nest først, er det positive for varebilkundene at det nå dukker opp flere varianter av elektriske varebiler med firehjulsdrift. Andre produsenter har også dette på gang.
Nettopp mangel på firehjulsdrift har vært et viktig ankepunkt for flere som har valgt bort elektrisk varebil så langt.
Plassert mellom e-Deliver 3 og e-Deliver 9 i størrelse, tilbyr e-Deliver 7 vareromsvolum på 5,9 eller 6,7 m3.
Den største utgaven måler 5.364 mm i lengden, 2.030 mm i bredden og 1.990 mm i høyden.
Nyttelasten er på 1.020 kg og hengervekten på opptil 1.500 kg.
Batteripakkene på 77 eller 88 kWt gir rekkevidde på 362-524 km (WLTP kombinert/urban) på en lading.
Den nevnte firehjulsdriften kommer altså i løpet av andre halvdel av 2024, opplyser importøren.
De opplyser at det er snakk om «et avansert firehjulstrekksystem designet for å levere god fremkommelighet, med fokus på energieffektivitet og økt trekkraft under alle forhold». Her har vi selvsagt bare importørens egne ord foreløpig, så gjenstår det som alltid å prøve. Bilen kan også leveres uten firehjulsdrift.
Tre kjøremoduser - ECO, normal og Power finnes i den tohjulsdrevne varianten. e-Deliver 7 4x4 tilbyr to ytterligere kjøremoduser - MUD og Tow.
Den 12,3’’ store berøringsskjermen er kompatibel med både Apple CarPlay og Android Auto.
På utstyrslisten finner man også oppvarmet multifunksjonsratt, fjernlystassistent, lys- og regnsensor og oppvarmet frontrute.
- e-Deliver 7 passer perfekt for håndverkere, flyttefirmaer, gartnere og transportlevering. Den gir kvalitetsfølelse i alle ledd, og møter dagens forventninger både når det gjelder komfort, rekkevidde, fremkommelighet og sikkerhet, sier Mathias Ottersen, salgssjef i Maxus Norge.
Sikkerheten skal være ivaretatt med en fullspekket ADAS sikkerhetspakke, som blant annet inkluderer Adaptive Cruise Control, filvarsling, filskiftassistent, bakkestartassistent, ryggekamera, 360 graders parkeringskamera og hastighetsvarsler.
Blindsonevarsling, elektronisk stabilitetsprogram, automatisk nødbremssystem, kollisjonsvarsler, skiltgjenkjenning og parkeringssensorer både foran og bak er selvsagt også på plass.
Maxus e-Deliver 7 vil ha startpris fra kr. 619.900 inkl. mva., og modellen skal allerede være tilgjengelig for prøvekjøring hos alle Maxus-forhandlere.
Forhandlere har også åpnet for forhåndsbestilling av AWD-utgaven.
LES OGSÅ:
-
Misfornøyd med myndighetene - lanserer «miljøkampanje»
-
– Maxus bør være et topp fem varebilmerke i Norge innen veldig kort tid
-
IAA Transportation: Prøvekjøring av Tesla Semi og mye annet du ikke vil gå glipp av
-
Avslørt: Denne skulle vi egentlig ikke få se - ennå
-
Maxus e-Deliver 7: Litt mer konkret om levering
-
Maxus passerte millionen
-
Nytt merke og ny «transporter»
-
Maxus får en søt lillesøster
-
Volkswagen-dominans i varebilmarkedet
-
Prisbomber fra KGM