-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Veivesenet og Miljødirektoratet: Vil fremskynde nullutslippsmål for varebiler med tre år
Det er behov for sterkere virkemidler for å komme nærmere salgsmålet for lette varebiler i 2025, fastslår Statens vegvesen og Miljødirektoratet i en ny rapport. Samtidig foreslår de å fremskynde nullutslippsmålet for tyngre varebiler til 2027, blant annet med betydelig økning i avgifter for fossildrevne varebiler.
Statens vegvesen og Miljødirektoratet har utarbeidet en rapport om elektrifisering av varebiler.
Blant virkemidlene som trekkes fram i rapporten er økt engangsavgift og fjerning av momsfradrag for fossile varebiler og nasjonal støtteordning for etablering av ladeinfrastruktur.
I tillegg trekkes det frem bruksfordeler for nullutslippsvarebiler som nasjonalt fritak for bompenger og fergetakst, samt tilgang til kollektivfelt.
- Vi nærmer oss salgsmålet i 2025 for personbiler. Nå må vi få fart på overgangen til nullutslipp for varebilene. Veitransportens bidrag til klimamålet i 2030 avhenger av næringstransporten, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Rapporten omhandler kostnader, barrierer og mulige virkemidler for elektriske varebiler.
- Teknologien har lenge vært et hinder i varebilsegmentet, men den barrieren er i ferd med å løses. Nå er det andre barrierer for å velge elektrisk, som høye investeringskostnader og manglende tilgang til lading, og derfor er det behov for en virkemiddelpakke, sier miljødirektør Ellen Hambro.
Anbefaler nytt salgsmål i 2027
Rapporten slår fast at det skal svært sterke virkemidler til for å nå målet om at alle nye lette varebiler er nullutslipp i 2025.
Her er det også viktig å huske at i denne sammenhengen er «lette varebiler» definert som de under 1 785 kilo egenvekt.
«Teknologien for elvarebiler er moden og det er stort potensiale for utslippskutt i dette segmentet», skriver Statens vegvesen og Miljødirektoratet.
Og «for å sikre klimaomstilling for varebilene» anbefaler Miljødirektoratet og Statens vegvesen nå et nytt mål om at alle nye varebiler skal være nullutslipp i 2027.
Det er tre år tidligere enn det gjeldende målet i Nasjonal Transportplan, som sier at alle tyngre varebiler (over 1 785 kilo egenvekt) skal være nullutslipp innen 2030.
«En snarlig innføring av en virkemiddelpakke kan sikre at vi kommer så nær som mulig målet for lette varebiler i 2025, samtidig som et nytt mål for 2027 kan nås», fastslår Statens vegvesen og Miljødirektoratet.
Barrierer og virkemidler
Noen av barrierene som trekkes fram i rapporten er:
- Høyere investeringskostnad knyttet til kjøretøy og lading
- Manglende tilgang på ladeinfrastruktur
- Indirekte kostnader f.eks. ved økt tidsbruk til lading.
En ny målsetning for 2027 er innenfor rekkevidde dersom man innfører en virkemiddelpakke for elektriske varebiler, mener Statens vegesen og Miljødirektroatet.
En slik virkemiddelpakke mener de blant annet kan inneholde følgende tiltak:
- En økning av engangsavgiften for alle fossile varebiler tilsvarende 50 prosent av engangsavgiften for personbiler i 2025 og 100 prosent av engangsavgiften for personbiler 2027.
- Fjerning av fradragsrett på MVA for varebiler og innføring av MVA-fritak for nullutslippsvarebiler.
- Nasjonal støtteordning for etablering av ladeinfrastruktur.
- Innføring av bruksfordeler for nullutslippsvarebiler, som nasjonalt fritak for bompenger og fergetakster og tilgang til kollektivfelt.
Hele rapporten fra Statens vegvesen og Miljødirektoratet kan du lese her.
Les også:
-
Serieproduksjonen starter i 2025 - men her får vi prøve MANs nye eTruck på norsk vei
-
Toyota Proace Max: Dette blir prisene
-
Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
-
Har gitt støtte til 1.800 ladepunkter - nå er det slutt
-
- Større pisk, og noen flere gulrøtter i bilpolitikken
-
Skal undersøke om «gråareal» ved E18 kan gi soldrevne lastebiler
-
Skywell – starter med en varebil
-
Vekstplaner: – Vi kommer til å drifte 1.000 til 1.500 varebiler
-
Her er den nye direktøren for Volkswagen Nyttekjøretøy
-
– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass