PÅ AGENDAEN: I Nasjonal Transportplan er målet at alle nye lette varebiler (egenvekt under 1 785 kilo) skal være nullutslipp i 2025, og alle tyngre varebiler i 2030. Nå jobber krefter for å fremskynde sistnevnte mål.

Veivesenet og Miljødirektoratet: Vil fremskynde nullutslippsmål for varebiler med tre år

Det er behov for sterkere virkemidler for å komme nærmere salgsmålet for lette varebiler i 2025, fastslår Statens vegvesen og Miljødirektoratet i en ny rapport. Samtidig foreslår de å fremskynde nullutslippsmålet for tyngre varebiler til 2027, blant annet med betydelig økning i avgifter for fossildrevne varebiler.

Statens vegvesen og Miljødirektoratet har utarbeidet en rapport om elektrifisering av varebiler. 

Blant virkemidlene som trekkes fram i rapporten er økt engangsavgift og fjerning av momsfradrag for fossile varebiler og nasjonal støtteordning for etablering av ladeinfrastruktur. 

I tillegg trekkes det frem bruksfordeler for nullutslippsvarebiler som nasjonalt fritak for bompenger og fergetakst, samt tilgang til kollektivfelt.

- Vi nærmer oss salgsmålet i 2025 for personbiler. Nå må vi få fart på overgangen til nullutslipp for varebilene. Veitransportens bidrag til klimamålet i 2030 avhenger av næringstransporten, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Rapporten omhandler kostnader, barrierer og mulige virkemidler for elektriske varebiler.

FORSLÅR NYTT MÅL: Ellen Hambro, direktør i Miljødirektoratet.

- Teknologien har lenge vært et hinder i varebilsegmentet, men den barrieren er i ferd med å løses. Nå er det andre barrierer for å velge elektrisk, som høye investeringskostnader og manglende tilgang til lading, og derfor er det behov for en virkemiddelpakke, sier miljødirektør Ellen Hambro.

Anbefaler nytt salgsmål i 2027

Rapporten slår fast at det skal svært sterke virkemidler til for å nå målet om at alle nye lette varebiler er nullutslipp i 2025.

Her er det også viktig å huske at i denne sammenhengen er «lette varebiler» definert som de under 1 785 kilo egenvekt. 

«Teknologien for elvarebiler er moden og det er stort potensiale for utslippskutt i dette segmentet», skriver Statens vegvesen og Miljødirektoratet. 

Og «for å sikre klimaomstilling for varebilene» anbefaler Miljødirektoratet og Statens vegvesen nå et nytt mål om at alle nye varebiler skal være nullutslipp i 2027. 

Det er tre år tidligere enn det gjeldende målet i Nasjonal Transportplan, som sier at alle tyngre varebiler (over 1 785 kilo egenvekt) skal være nullutslipp innen 2030.

«En snarlig innføring av en virkemiddelpakke kan sikre at vi kommer så nær som mulig målet for lette varebiler i 2025, samtidig som et nytt mål for 2027 kan nås», fastslår Statens vegvesen og Miljødirektoratet.

Barrierer og virkemidler

Noen av barrierene som trekkes fram i rapporten er:

  • Høyere investeringskostnad knyttet til kjøretøy og lading
  • Manglende tilgang på ladeinfrastruktur
  • Indirekte kostnader f.eks. ved økt tidsbruk til lading.

En ny målsetning for 2027 er innenfor rekkevidde dersom man innfører en virkemiddelpakke for elektriske varebiler, mener Statens vegesen og Miljødirektroatet. 

En slik virkemiddelpakke mener de blant annet kan inneholde følgende tiltak:

  • En økning av engangsavgiften for alle fossile varebiler tilsvarende 50 prosent av engangsavgiften for personbiler i 2025 og 100 prosent av engangsavgiften for personbiler 2027.
  • Fjerning av fradragsrett på MVA for varebiler og innføring av MVA-fritak for nullutslippsvarebiler.
  • Nasjonal støtteordning for etablering av ladeinfrastruktur.
  • Innføring av bruksfordeler for nullutslippsvarebiler, som nasjonalt fritak for bompenger og fergetakster og tilgang til kollektivfelt.

Hele rapporten fra Statens vegvesen og Miljødirektoratet kan du lese her.

Powered by Labrador CMS