-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
TEMA: Elvarebiler og lading
Tar med seg strømkilden
– Nå kan du si at «bensinstasjonen» har kommet rett til byggeplassen – bare uten pølse i brød, sier John-Eirik Myhrene Øhn, anleggsleder i Aktiv Veidrift AS.
Entreprenørselskapet ønsker å innfri krav fra byggherrer om
utslippsfrie anleggsplasser, og de vil gjerne ligge i forkant av konkurrentene
i det grønne skiftet.
Derfor har de i dag flere elektriske anleggsmaskiner og kjøretøy, deriblant noen Toyota Proace Electric, som stadig trenger påfyll av strøm.
Flyttbar ladehenger
En ladehenger – eller mobil hurtiglader på hjul – av typen Hummingbird, med en lagringskapasitet på 190kWh og ett CCS2-lynladeruttak på 150kW er en av løsningene de benytter.
– Vi har også en ladekonteiner som vi leier via Asker kommune fra Aneo Build AS. Med ladekonteineren i den ene enden og en Hummingbird i den andre enden har vi dekket opp med strøm på begge sider av anlegget, sier John-Eirik Myhrene Øhn, anleggsleder Aktiv Veidrift AS.
– Nå kan du si at «bensinstasjonen» har kommet rett til byggeplassen – men uten pølse i brød. Dermed slipper vi den kjøreturen og vi slipper å «feite opp» gutta, smiler han i en informasjonsvideo fra Toyota Norge.
YrkesBil har også spurt daglig leder i Aktiv Veidrift AS hvordan økonomien er for elektriske varebiler (og anleggsmaskiner/lastebiler) ved lading på denne måten, med mobile ladestasjoner / ladekonteinere på anleggsplass.
– Det vet vi ikke helt, men vi antar at kostnadene med vedlikehold er lavere enn på diesel. Vi har ikke regnet på de totale ladekostnadene, men vi mener de er lavere enn med dagens dieselpriser. Vår strategi er uavhengig av dette å bytte ut hele vår bilpark til elektrisk innen 3-5 år, svarer Lervik.
– Hvor mange elektriske varebiler har dere i Aktiv Veidrift AS?
– Vi har 7 el varebiler, samt ytterligere 3 i bestilling. I tillegg disponerer vi ca. 15 elektriske personbiler.
Der maskinene er
Aneo Build AS tilbyr løsninger for elektrifisering av bygge- og anleggsplasser, og er en del av bærekraftkonsernet Aneo med selskapene TrønderEnergi og HitecVision på eiersiden.
– Her har du 600 kilowattimer, og den står og lader hele tiden, så den går praktisk talt ikke tom. Vi trenger ikke dieselaggregat her, sier driftsansvarlig Ronnie Jensen i Aneo Build AS utenfor en ladekonteiner.
Alt fra rørleggere til maskinførere og grunnarbeidere som har verktøy og utstyr i bilene sine kommer på jobb og setter elbilene sine på lading, før de skrider til sine respektive arbeidsoppgaver.
– Utslippsfrie bygg- og anleggsplasser funker per i dag i praksis ved at vi har mobile løsninger, slik at maskiner kan lades der de er i stedet for at de må kjøre til en hurtigladestasjon, sier Anna Willassen, forretningsutvikler Aneo Build.
Skjerper kravene
Stadig flere krav om at bygg- og anleggsplasser skal bli utslippsfrie betyr at all aktivitet innenfor det såkalte byggegjerdet skal være utslippsfritt.
– Når dette kravet inntrer, er det kun nullutslippsmaskiner og -kjøretøy som får lov til å befinne seg innenfor byggegjerdet. Det gjelder alle kjøretøy, påpeker Willassen.
– Hvor mange bygge- og anleggsplasser benytter slike løsninger som de vi ser i videoen i Norge per i dag?
– Frem til nå har vi hatt over 30 prosjekter som har benyttet våre hurtigladeløsninger. I de ulike prosjektene benyttes det både ladecontaineren BoostChagrer og den mer mobile versjonen på henger, på hjul, som heter Hummingbird, sier Willassen.
TEMA: Elvarebiler og lading
LES OGSÅ:
-
– Alt er tilrettelagt for yrkessjåfører
-
Serieproduksjonen starter i 2025 - men her får vi prøve MANs nye eTruck på norsk vei
-
Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
-
Har gitt støtte til 1.800 ladepunkter - nå er det slutt
-
Skal undersøke om «gråareal» ved E18 kan gi soldrevne lastebiler
-
– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass
-
Statens vegvesen lover storstilt utbygging av døgnhvileplasser og ladestasjoner
-
– Vi må ha mange flere enheter på veien enn vi hadde trengt, for å få gjort det vi skal. Det er ikke bra
-
Andelen elvarebiler går ned: - Det bør være en øyeåpner for politikerne
-
Misfornøyd med myndighetene - lanserer «miljøkampanje»