-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Norske SINTEF leder europeisk prosjekt for å få flere hydrogenlastebiler på veien
Med støtte fra EU samarbeider flere lastebil- og drivstoffprodusenter nå med ulike forskningsinstitutter, for sammen å få fart på hydrogen som et alternativ for tungtransporten i Europa. Norske SINTEF har inntatt førersetet.
H2AccelerateTRUCKS heter det nye prosjektet som ble offisielt startet 1.februar i år.
Mens man i Europa har forstått at null utslipp i tungtransport ikke vil nås med batteri-elektrisk framdrift alene, har hverken de ulike relevante direktorater eller virkemiddelapparatet i Norge kommet til den samme erkjennelsen
Steffen Møller-Holst, SINTEF
Nå har noen av samarbeidspartnerne i Collaboration-prosjektet gått sammen om det nye Trucks-prosjektet.
H2Accelerate Trucks er et partnerskap som blant annet involverer lastebilprodusentene Daimler Truck, Volvo Group og Iveco.
Sammen med energiselskapene Shell, Everfuel og TotalEnergies, konsulentselskapet Element Energy og forskningsinstituttene Sintef og VTT, har konsortiet fått tildelt EU-støtte på 30 millioner euro fra Clean Hydrogen Partnership.
Prosjektet innebærer at 150 utslippsfrie lastebiler, drevet av brenselceller med hydrogen, skal settes i drift. Samtidig blir åtte hydrogenstasjoner finansiert av Connecting Europe Facility langs strekningene som lastebilene skal betjene.
Lastebilene som skal utplasseres i den første fasen er trekkvogner med opptil 44 tonns lastekapasitet og rekkevidde på 600 til 1000 km.
Grunnlag for oppskalering
Industriaktørene ønsket at SINTEF skulle koordinere det hele.
Det norske forskningsinstituttet har rundt 30 års erfaring fra forskning og innovasjon på fagområdet, og har blant annet vært svært delaktige i hydrogenprosjektet til Asko.
Det er Steffen Møller-Holst, markedsdirektør for hydrogenteknologi i SINTEF, som er prosjektkoordinator for H2Accelerate Trucks.
– Prosjektet skal legge grunnlaget for oppskalering av produksjonskapasiteten til tusenvis av lastebiler per år. Den betydelige skalaen gjør H2Accelerate Trucks til en game changer. Slike prosjekter er avgjørende for å nå nullutslipp tidsnok, sier Møller-Holst på SINTEFs egen nettside.
Ingen av de 150 lastebilene i H2AccelerateTRUCKS vil imidlertid bli å se i Norge:
– Det er dessverre ingen av de 150 lastebilene som – slik planene er nå – skal demonstreres i Norge, opplyser Steffen Møller-Holst til YrkesBil.
– Tilgang på hydrogen er naturligvis én av forutsetningene for å kunne kjøre dem, også her til lands, utdyper han.
Hydrogen og batteri hånd i hånd
Tyskland alene har nå mer enn 100 H2-stasjoner i drift, og maksimal-avstand mellom stasjonene er i EU satt til 150 km.
– Mens man i Europa har forstått at null utslipp i tungtransport ikke vil nås med batteri-elektrisk framdrift alene, har hverken de ulike relevante direktorater eller virkemiddelapparatet i Norge kommet til den samme erkjennelsen, fortsetter Møller-Holst.
Han mener batteri- og hydrogenelektrisk framdrift kompletterer og supplerer hverandre på en utmerket måte.
– For mindre kjøretøyer og for kortere distanser, er batterielektrisk framdrift uovertruffen. Der batterielektrisk framdrift ikke lengre er hensiktsmessig – grunnet rekkevidde og kostnader – er hydrogenelektrisk framdrift den samfunnsøkonomisk klart beste løsningen, fastslår Steffen Møller-Holst.
Han viser også til at SINTEF har utført en rekke beregninger av totale eierskapskostnader for busser, lastebiler og tog:
– Disse viser klart at tilgang på effekt, kostnader for ladeinfrastruktur, venting under lading og rekkevidde gjør batterielektrisk framdrift lite aktuell for tyngre kjøretøyer som skal operere over lengre distanser.
Ønsker støtteordning
Anders Ødegård, senior prosjektleder i SINTEF, mener prosjektet også blir viktig for danske Everfuel, som har etablert et kontor i Norge.
– Med deres ambisjoner om å levere hydrogen til lastebiler i Norge, håper jeg at vi nå kan få på plass en god, samkjørt støtteordning for innkjøp av hydrogenlastebiler og utbygging av hydrogenstasjoner for veitransport også i Norge. Enovas støtte til utbygging av maritime hydrogen-huber vil her kunne fungere som mal, sier Ødegård på SINTEFs nettside.
Mer om hydrogen:
-
Norge skulle bli deres «andre hjemmemarked» - nå kjemper Quantron for å overleve
-
– Nå må vi bruke den teknologien vi har, der det fungerer
-
Hydrogen, selvkjørende lastebiler og registreringsutfordringer på agendaen
-
Kritiske til Enova-støtteordning: – Mange kunder tør ikke legge inn ordre på elektriske lastebiler
-
Elektrisk drift eller hydrogen på lastebiler? Det enkleste er ofte det beste
-
MANs eTruck nærmer seg - men får følge av diesel- og hydrogennyheter
-
Ett skritt nærmere Hilux på hydrogen
-
Med hydrogen på tanken
-
– Det er noen faktorer her som ikke går inn i excel-arket
-
Håper dette blir et hydrogen-gjennombrudd
-
Nå kommer også Volvo med hydrogendrevne forbrenningsmotorer
-
Samferdselsministeren på fabrikkbesøk hos MAN
-
100 hydrogendrevne MAN til Norge i 2025
-
Metallica på hydrogen
-
Nytt støttetilbud til el- og hydrogendrevne tunge kjøretøy