-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Krever allmenngjøring for varebilsjåfører i godsbransjen
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen.
- Vi har over lengre tid vært klart at mange varebilsjåfører, særlig de med utenlandsk bakgrunn, systematisk blir utnyttet, sier Josefine Wærstad, leder for juridisk avdeling i YTF.
- Dette er en situasjon som krever handling, og allmenngjøring er det beste verktøyet vi har for å sikre anstendige arbeidsforhold, utdyper hun.
- Uakseptable forhold
YTF mener allmenngjøring har vært et effektivt virkemiddel for å sikre likeverdige lønns- og arbeidsvilkår, uavhengig av arbeidstakernes nasjonalitet.
Forbundets begjæring bygger på omfattende dokumentasjon som skal vise at mange arbeidstakere, spesielt utenlandske, fortsatt jobber under det YTF omtaler som uakseptable forhold.

I begjæringen fremhever YTF også viktigheten av å inkludere varebilsjåfører i allmenngjøringen. I dag er det kun sjåfører som kjører kjøretøy over 3,5 tonn som omfattes av minstelønnskravene. Forbundet mener at også sjåfører som kjører lettere kjøretøy, med en totalvekt ned til 2,5 tonn, bør omfattes av de samme bestemmelsene.
- Det er helt uholdbart at en så stor del av arbeidsstyrken står uten beskyttelse. Vi må sikre at også de som kjører lettere varebiler får den lønnen og de rettighetene de har krav på, sier Wærstad.
Mange brudd
Arbeidstilsynets tilsyn i perioden 2022-2023 har avdekket mange brudd på allmenngjøringsforskriftene, spesielt når det gjelder lønnsutbetalinger til utsendte arbeidstakere. Dette er et tydelig signal om at det fortsatt er behov for allmenngjøring også for tungbilsjåførene, mener YTF:
- Vi ser at mange arbeidsgivere rett og slett ikke følger reglene, og det går ut over de mest sårbare arbeidstakerne. Allmenngjøring er nødvendig for å hindre at useriøse aktører vinner markedsandeler, understreker Wærstad.
YTF skriver at de håper Tariffnemnda vil ta begjæringen til følge:
«Slik at alle varebilsjåfører i godsbransjen får den beskyttelsen de fortjener. En allmenngjøring vil ikke bare sikre bedre vilkår for arbeidstakerne, men også bidra til å skape en mer rettferdig konkurransesituasjon i bransjen, der useriøse aktører ikke lenger kan profitere på å underbetale sine ansatte».
- Dette er et viktig skritt i kampen mot sosial dumping, og vi vil fortsette å arbeide for å sikre anstendige arbeidsvilkår for alle sjåfører i Norge, avslutter Wærstad.