SKEPTISK: YTFs forbundsleder Jim Klungnes er skeptisk til EU-forslaget.

EU vil slippe til 17-åringer bak rattet - YTF i Norge er sterkt imot

EU-parlamentet har vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF).

Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.

Forslaget fra EU legger opp til at unge sjåfører kan begynne opplæring på lastebil allerede som 17-åringer. 

Etter ett år med oppsyn av en erfaren sjåfør, vil de kunne kjøre alene fra fylte 18 år. Selv om dette regelverket i utgangspunktet gjelder EU-land, kan slike vedtak påvirke også norske regler.

Skeptiske til modenhet

YTF er skeptiske til hvorvidt så unge sjåfører er modne nok til å håndtere tunge kjøretøy. 

Forbundsleder Jim Klungnes peker på at lastebilkjøring ikke bare handler om tekniske ferdigheter, men også om erfaring og dømmekraft i krevende trafikksituasjoner.

– Sjåførmangel er en utfordring vi må ta på alvor, men løsningen ligger ikke i å senke aldersgrensen. I stedet må vi rette innsatsen mot å gjøre yrket mer attraktivt gjennom bedre lønns- og arbeidsvilkår, tryggere arbeidsmiljø og en styrking av utdanningsløpene, sier Klungnes.

Krever langsiktige løsninger

YTF anerkjenner utfordringene med sjåførmangel både i Norge og Europa, men understreker at løsningen ikke ligger i å senke aldersgrensen. 

I stedet peker de på tiltak som kan gjøre yrket mer attraktivt for voksne og erfarne sjåfører:

  • Forbedrede arbeidsvilkår: Konkurransedyktige lønninger og trygge arbeidsforhold kan bidra til å rekruttere og beholde kvalifiserte sjåfører.
  • Tilrettelegging av arbeidstid: Mindre belastende arbeidstidsordninger og bedre turnuser kan gjøre yrket mer attraktivt og redusere helsebelastningen knyttet til skiftarbeid og lange arbeidsdager.
  • Bedre utdanning: Mer omfattende og grundig opplæring vil sikre at nye sjåfører er godt forberedt.
  • Bedre infrastruktur: Flere døgnhvileplasser med gode fasiliteter er nødvendig for å styrke sikkerheten og arbeidsmiljøet.

Vil opprettholde dagens aldersgrense

YTF oversendte nylig brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) hvor de anbefaler at Norge beholder dagens aldersgrense på 21 år for lastebilkjøring. 

– Vi må ikke la kortsiktige løsninger på sjåførmangel gå på bekostning av trafikksikkerheten. Yrkessjåfører har et stort ansvar, og dette ansvaret krever både modenhet og erfaring, avslutter Klungnes.

Powered by Labrador CMS