-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
EU vil slippe til 17-åringer bak rattet - YTF i Norge er sterkt imot
EU-parlamentet har vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF).
Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.
Forslaget fra EU legger opp til at unge sjåfører kan begynne opplæring på lastebil allerede som 17-åringer.
Etter ett år med oppsyn av en erfaren sjåfør, vil de kunne kjøre alene fra fylte 18 år. Selv om dette regelverket i utgangspunktet gjelder EU-land, kan slike vedtak påvirke også norske regler.
Skeptiske til modenhet
YTF er skeptiske til hvorvidt så unge sjåfører er modne nok til å håndtere tunge kjøretøy.
– Sjåførmangel er en utfordring vi må ta på alvor, men løsningen ligger ikke i å senke aldersgrensen. I stedet må vi rette innsatsen mot å gjøre yrket mer attraktivt gjennom bedre lønns- og arbeidsvilkår, tryggere arbeidsmiljø og en styrking av utdanningsløpene, sier Klungnes.
Krever langsiktige løsninger
YTF anerkjenner utfordringene med sjåførmangel både i Norge og Europa, men understreker at løsningen ikke ligger i å senke aldersgrensen.
I stedet peker de på tiltak som kan gjøre yrket mer attraktivt for voksne og erfarne sjåfører:
- Forbedrede arbeidsvilkår: Konkurransedyktige lønninger og trygge arbeidsforhold kan bidra til å rekruttere og beholde kvalifiserte sjåfører.
- Tilrettelegging av arbeidstid: Mindre belastende arbeidstidsordninger og bedre turnuser kan gjøre yrket mer attraktivt og redusere helsebelastningen knyttet til skiftarbeid og lange arbeidsdager.
- Bedre utdanning: Mer omfattende og grundig opplæring vil sikre at nye sjåfører er godt forberedt.
- Bedre infrastruktur: Flere døgnhvileplasser med gode fasiliteter er nødvendig for å styrke sikkerheten og arbeidsmiljøet.
Vil opprettholde dagens aldersgrense
YTF oversendte nylig brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) hvor de anbefaler at Norge beholder dagens aldersgrense på 21 år for lastebilkjøring.
– Vi må ikke la kortsiktige løsninger på sjåførmangel gå på bekostning av trafikksikkerheten. Yrkessjåfører har et stort ansvar, og dette ansvaret krever både modenhet og erfaring, avslutter Klungnes.