SLUTT: Forholdet ble kort og intenst mellom Nikola og Iveco, før de nå går hver til sitt. Her fra felles stand på IAA i Hannover høsten 2022.

Iveco og Nikola tar ut separasjon

Tre og et halvt år etter at den italiensk-amerikanske romansen oppstod, har Iveco og Nikola nå bestemt seg for å gå i hver sin retning. Italieneren plukker opp regningen og beholder «huset» i Europa, mens det blir en form for delt omsorg for «mine, dine og våre».

Planene var mange og vyene store, da Iveco og Nikola fant hverandre.

Forholdet ble offisielt kjent i september 2019, og tre måneder senere stod Nikola-gründer Trevor Milton på scenen i Torino og presenterte Europa-modellen Nikola Tre.

Nå melder Iveco Group at de kjøper hele Joint Venture-selskapet, inkludert produksjonsfasilitetene i tyske Ulm, som de har etablert sammen med Nikola for det europeiske markedet.

35 millioner dollar i kontanter legges på bordet, i tillegg til 20 millioner aksjer i Nikola.

Skal dele på teknologien

Begrunnelsen som oppgis er at Iveco fremover vil konsentrere seg mer mot sitt hjemlige kontinent og utvikle sine egne lastebiler med batterier eller brenselceller, samt den nye finansieringsløsningen de kaller GATE, mens Nikola vil fokusere mer på det amerikanske markedet.

Selskapene opplyser imidlertid at de skal fortsette å utveksle komponenter og teknologi.

Det innebærer blant annet at Iveco får lisens til å fortsette utvikling og bruk av software for de fellesutviklede batterielektriske og hydrogendrevne lastebilene.

Nikola vil på sin side få lisens for å bruke Iveco S-Way-teknologi i Nord-Amerika, og tilhørende komponentforsyning fra Iveco. De vil også ha felles eierskap til første generasjon e-aksel utviklet i samarbeid med Ivecos datterselskap, FPT Industrial (tidligere en del av Fiat Powertrain Technologies S.p.A).

Dramatikk

Nettopp teknologi-utveksling var selve utgangspunktet for samarbeidet i sin tid.

Iveco og FPT Industrial skulle bistå Nikola, da selskapet ville gå fra å vise frem spektakulære prototypelastebiler, til å masseprodusere hydrogendrevne og batterielektriske lastebiler for det amerikanske og europeiske markedet.

Forholdet ble nok mer dramatisk enn selv italienske Iveco hadde sett for seg, ikke minst da den karismatiske Nikola-gründeren ble anklaget og senere dømt for grovt bedrageri.

Men Nikola kom seg på forbløffende vis gjennom krisen, dog uten Milton bak rattet.

Basert på S-Way

Modellen Nikola Tre, som leveres i to versjoner – en med batteri og en med brenselceller – er i stor grad basert på Iveco S-Way og bygges i Ulm i Tyskland, der Iveco har betydelig produksjon. De første kundene har mottatt sine eksemplarer av Nikola Tre.

Nikola har på sin side bidratt inn i forholdet med ekspertise på brenselceller, e-aksler, ombordlagring av hydrogen, fjernstyrt softwareoppgradering, infotainment, kjøretøy-til-kjøretøy-kommunikasjon og tilgang til et nettverk av fyllestasjoner for hydrogen.

Iveco har frem til nå vært tydelige på at de batterielektriske og hydrogendrevne tunge lastebilene skulle selges gjennom deres nettverk i Europa, under navnet Nikola.

Nå spørs det hvor mange Nikola som blir å se på europeiske og norske veier.

Powered by Labrador CMS