SLEKTSTREFF: Ferrari og Iveco er helt adskilte selskaper, men det er selvsagt ikke tilfeldig at de "velger hverandre". Begge selskapene kontrolleres på toppen av Agnelli-familien, med John Elkann i spissen. Han er femte generasjon som styrer Fiat-arving.

Ferrari oppgraderer lastebilparken

16 nye Iveco i den ikoniske racingfargen Rosso Corsa skal frakte steilende hingster verden rundt.

Mens Formel 1-førerne gjør opprør mot FIA-president Mohammed Ben Sulayem, og krangler om alt fra banning og bøter til undertøy og smykker (helt sant!),  går livet i paddocken og logistikken rundt verdens største motorsportssirkus sin skjeve gang. 

Og på samme måte som Formel 1 må sies å være toppidrett, er innsatsen og prestasjonene i kulissene gjerne minst like imponerende. I alle fall om man er logistikk- og transportnerd. 

Der skal blant annet racerbiler, verkstedsutstyr, reservedeler, garderober og cateringutstyr, ja nærmest komplette små samfunn, på relativt begrenset tid pakkes ned, transporteres effektivt verden rundt, pakkes opp og klargjøres til neste løp.

I dette arbeidet er det, foruten folkene, lastebilene og varebilene som er de store stjernene.

En av de mer ikoniske «racerbilfrakterne» i historien må være Fiat 642 RN2 bygget av Bartoletti på 1950-tallet, med plass til to biler på taket og en bil på det nedre planet bak verkstedet.

ETTERTRAKTET: Både Scuderia Ferrari og Maseratis racingteam benyttet disse transporterne, og i modellbilmiljøet later det til at de nydelige Bartoletti'ene i dag har minst like høy status som racerbilene de transporterte.
FINNES NOE TØFFERE? Så må vi skynde oss å legge til, at når det er snakk om ikoniske racerbilfraktere kommer man aldri utenom Mercedes-Benz' Renntransporter - her representert ved "Blue Wonder" fra 1955 med en 300 SLR (W 196 S) på planet.

Foruten Fiat-transportere har Scuderia Ferrari blant annet også benyttet seg av lastebiler fra italienske OM (Officine Meccaniche), som etter hvert ble innlemmet i det som i dag er Iveco.

Partnerskapet mellom Iveco og Ferrari er heller ikke av helt ny dato. 

Det er mer snakk om at de to selskapene nå forlenger og fornyer et mer enn 20 år gammelt samarbeid, som i realiteten nok er enda lenger enn som så - om man inkluderer de overnevnte relasjonene.

Iveco forteller at de har dresset opp 15 nye S-Way og en ny Daily som stilles til disposisjon for det legendariske Formel 1-teamet, som nå heter Scuderia Ferrari HP.

En elektrisk eDaily skal også legges til i «flåten» innen året er omme, sies det. 

For samarbeidet går selvsagt utover bare transport (obs: pompøs-alarm): «Samarbeidet representerer en delt visjon om bærekraft og innovasjon», ifølge pressemeldingen.

Diego Ioverno (f.v.), sportsdirektør i Scuderia Ferrari, Carlotta Mathis, leder for strategi og markedsføring i Iveco og Massimiliano Perri, landsjef for Iveco i Italia ved overleveringen i Maranello.

- Vår forpliktelse til bærekraft driver oss til å være ledende innen nullutslippsmobilitet, mens Ferrari fremmer prinsippet om teknologisk nøytralitet, og nylig åpnet sin nye e-bygning for produksjon og utvikling av motorer, forteller Carlotta Mathis.

Powered by Labrador CMS