LANGKJØRING: Nye FH Electric kommer i en oppgradert versjon for lange distanser.

Volvo: Inntil 600 kilometer på én lading

Ny langdistanseversjon av FH Electric.

Volvo mener dette vil gjøre det mulig for transportselskaper å bruke elektriske lastebiler på interregionale og langdistanseruter, og at man kan kjøre en full arbeidsdag uten å måtte lade. 

Men du må vente litt, da: Det vil bli åpnet for salg av den nye Volvo FH Electric i løpet av andre halvår 2025.

 – Vårt nye elektriske flaggskip vil være en flott løsning for transportselskaper med høy årlig kjørelengde på lastebilene og med et sterkt engasjement for å redusere CO2-utslippene, sier Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.

Ny teknologi

Det som gjør rekkevidden på 600 km mulig er Volvos nye drivlinjeteknologi, den såkalte e-akselen, som gir plass til betydelig mer batterikapasitet ombord. 

Mer effektive batterier, et ytterligere forbedret batteristyringssystem og generell effektivitet i drivlinjen bidrar også til den økte rekkevidden.

Volvo Trucks har i dag åtte batterielektriske modeller i produktutvalget. Utvalget gjør det mulig å kjøre elektrisk lastebil i by- og regional distribusjon, bygg og anlegg, renovasjon og snart langdistansetransport. 

Volvo har til nå levert mer enn 3800 elektriske lastebiler til kunder i 46 land over hele verden.

For å nå sine mål om netto nullutslipp innen 2040 har Volvo Trucks en strategi som bygger på tre teknologier: Batterielektrisk, brenselcelleelektrisk og forbrenningsmotorer som går på fornybare drivstoff, som grønt hydrogen, biogass eller HVO (Hydrogenated Vegetable Oil).

Powered by Labrador CMS