-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Hvorfor svartmaler Miljødirektoratet biodrivstoff?
INNLEGG: Miljødirektoratets seneste klimarapport kan ikke forstås på noen annen måte enn at de ønsker å fjerne bærekraftig biodrivstoff som klimatiltak.
De har kun fokus på elektrifisering og ser helt bort i fra at økt bruk av bærekraftig avansert biodrivstoff har det største potensialet til å få ned utslippene i transportsektoren raskt nok slik at vi kan nå klimamålene for 2030.
Norge har i dag om lag 3,1 millioner kjøretøy som kun kan kjøre på enten bensin eller diesel.
I tillegg har vi alle anleggs- og landbruksmaskinene, og sjøfart og luftfart, som også bruker flytende drivstoff.
Vi er helt avhengig av disse transportmidlene for å få Norge til å gå rundt, og stort sett alle har kun ett alternativ til å redusere sin utslipp; å erstatte det fossile med bærekraftig biodrivstoff.
Fra da dagens omsetningskrav ble innført i 2016 til i dag har bærekraftig biodrivstoff redusert det nasjonale klimaregnskapet med 10 millioner tonn CO2.
Bærekraftig biodrivstoff har fram til i dag vært det klart mest effektive klimatiltaket.
Framover vil elektriske kjøretøy ta en større andel av utslippsreduksjonene – men bærekraftig biodrivstoff vil være et svært effektivt og nødvendig klimatiltak i årene fram mot 2030 og 2050.
Beviselig feil
I rapporten "Klimatiltak for Norge" svartmaler Miljødirektoratet bærekraftig biodrivstoff som klimatiltak.
Regjeringens mål om å øke bruken av avansert bærekraftig biodrivstoff blir ignorert.
De skriver rett fram at økt bruk av avansert bærekraftig biodrivstoff for å erstatte fossilt drivstoff, ikke er en del av omstillingen for transportsektoren fordi det vil hindre elektrifisering.
Det siste er beviselig feil for personbiler. Nybilsalget har i dag en elbilandel på over 90 prosent. Økt elektrifisering skjer – men den skjer ikke raskt nok til å nå 2030 målene.
I stedet for å tviholde på én teknologi, mener Drivkraft Norge at økt bruk av alle fornybare energibærere er viktig for omstillingen av transportsektoren. De er nødvendige og komplementære for å redusere utslippene raskt nok.
Store deler av transportsektoren har i dag ikke tilgang til eller anledning til å anskaffe elektriske kjøretøy eller andre alternative drivlinjer. Hvordan skal disse redusere utslippene uten bruk av bærekraftig biodrivstoff?
Våre medlemmer er tydelig på at de kun vil omsette biodrivstoff som bidrar til faktiske utslippsreduksjoner av globale klimagasser.
Ulike regjeringer har bidratt til dette ved å sette strenge krav til kvaliteten på biodrivstoffet. Noe vår bransje støtter fullt ut.
Men, istedenfor å utvikle rammevilkårene slik at vi sikrer økt bruk av bærekraftig og klimaeffektivt biodrivstoff, så legger Miljødirektoratet opp til å bremse dette tiltaket så raskt som mulig.
Ikke enten eller
Det er Stortinget og regjeringen som styrer norsk klimapolitikk. Miljødirektoratet skal bidra med faglig råd og utredninger.
Men når Miljødirektoratets gang på gang svartmaler økt bruk bærekraftig avansert biodrivstoff og kun ønsker å snakke om elektrisitet, mener vi de motarbeider vedtatt politikk.
Dette skaper usikkerhet hos både våre medlemmer og transportørene. Vi trenger forutsigbare rammevilkår og håper nå Storting og regjering kommer på banen og bekrefter at de fremdeles anser økt bruk av bærekraftig biodrivstoff som et viktig klimatiltak.
Det er ikke "enten eller" når det gjelder satsning på fornybart, det er “både og”. Ellers kommer vi ikke i mål.
Innlegget ble først publisert på Altinget.no og drivkraftnorge.no
LES OGSÅ:
-
Blir første havn i Norge med fylling av biodiesel, flytende biogass og strøm for tunge kjøretøy
-
Ørland tar grep: «Norges første transportør som går helt fossilfritt»
-
Asko velger Litra og krever «bærekraftige transportløsninger»
-
– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass
-
Entreprenør: – Generaltabbe å sidestille elektriske lastebiler og de med gassmotor
-
– Vi skal åpne fire-fem nye biogass-stasjoner hvert år fremover
-
– Nå må vi bruke den teknologien vi har, der det fungerer
-
- Gledelig at vi har transportører i begge ender av skalaen som ønsker å satse på ny teknologi
-
– Løsningen med biogass var avgjørende for valg av transportør
-
Elektrisk drift eller hydrogen på lastebiler? Det enkleste er ofte det beste