-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Ørland tar grep: «Norges første transportør som går helt fossilfritt»
...og det skal skje fra 1. januar 2025.
Ørland Transport AS, en av tungvekterne i norsk transportbransje, har i flere år benyttet seg av helelektriske kjøretøy.
Nå hevder selskapet i en pressemelding at de blir «Norges første transportør som går helt fossilfritt» - og det fra 1. januar 2025.
Kostnaden for denne overgangen er betydelig, men det er et strategisk valg vi har tatt
Erik Haugland, Ørland Transport
Fra og med den datoen vil Ørland Transport gjøre et historisk skifte ved å konvertere alle kjøretøy som i dag benytter konvensjonell diesel, til HVO100.
«Denne biodieselen, som leveres av Circle K, er fremstilt utelukkende av avfall og oppfyller strenge standarder (EN 15940) for bærekraft», heter det.
HVO100 har ifølge Ørland inntil 90 prosent mindre utslipp av CO2 sammenlignet med konvensjonell diesel, og den skal være helt fri for palmeolje og biprodukter fra palmeoljeforproduksjon.
- Vi tar bærekraft på alvor, og det nytter ikke lenger å bare snakke om ansvaret vi har. Vi må handle! Med denne overgangen til HVO100 ønsker vi å vise at det er mulig å kombinere effektiv transport med miljøbevissthet. Vi oppfordrer andre i bransjen til å følge etter, sier Erik Haugland, daglig leder i Ørland Transport.
- Hva koster det dere å ta dette grepet, og hvordan vil dere hente inn merkostnadene?
- Kostnaden for denne overgangen er betydelig, men det er et strategisk valg vi har tatt for å kunne tilby et enda bedre transporttilbud overfor våre kunder. Merkostnaden tar vi selv, samtidig som vi jobber med alle av kundene våre om å se inn på nye satsningsområder hvor bærekraft blir vektlagt mer, sier Haugland til YrkesBil.
I dag har Ørland Transport cirka 120 lastebiler, hvorav ni er elektriske og seks biogass-biler står til klargjøring og registrering. Det vil si at cirka 111 biler er/ skal i gang med HVO fra årsskifte.
- Vi er allerede i gang med HVO på store deler av bilparken, men fra årsskifte går alle over på HVO og vi stopper med fylling av vanlig diesel – i alle segmentene vi driver, sier Haugland.
De nevnte biogassbilene er forventet å være klare til bruk fra årsskiftet, og vil ytterligere bidra til selskapets mål om å redusere klimagassutslipp og fremme bærekraftige transportløsninger.
- Overgangen til biogass som drivstoff er et viktig skritt mot en grønnere fremtid, og vi ser frem til å implementere denne teknologien i vår flåte, sier Haugland.