-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Vil styrke Enovas tungtransport-innsats med 1,2 milliarder
– Tilskuddet vi nå foreslår vil vi få fart på omstillingen av tungtransporten, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik. Bilimportørenes Landsforening er ikke imponert, mens Norges Bilbransjeforbund er glad engangsavgift på tunge kjøretøy er lagt på is.
I sitt forslag til statsbudsjett for 2025 foreslår regjeringen å styrke Enova sitt arbeid med tungtransport med 1,2 milliarder kroner.
– Tunge kjøretøy som lastebiler og busser står for en stor del av Norges klimagassutslepp. Tilskuddet vi nå foreslår vil vi få fart på omstillingen av tungtransporten, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik.
I tillegg til midlene til Enova, opplyser regjeringen at de «vil legge til rette for lading av tunge biler på døgnhvile- og rasteplasser», men det fremgår ikke hvor mye penger som skal brukes på dette.
Her viser de til at dette er i tråd med Nasjonal transportplan 2025–2036 og ladestrategien.
«For regjeringen er det viktig å følge opp satsingen allerede første budsjettår etter at ny Nasjonal transportplan er lagt fram», heter det i en pressemelding.
– Avkarbonsering av tungbilparken er et av de viktigste tiltakene for å kutte klimagassutslipp i ikke-kvotepliktig sektor. For at flere skal bytte fossilkjøretøyet med et nullutslippskjøretøy, må vi legge til rette for at overgangen skal bli så enkel og god som mulig. Derfor er det viktig for regjeringen at pengene går til tiltak som gjør det enkelt for sjåførene å både hvile og lade samtidig, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Regjeringen bedyrer at de skal legge til rette for at satsingen skal være forutsigbar:
«Derfor skal både sakte- og hurtiglading ta hensyn til at sjåføren ikke kan flytte bilen under pause og hvile».
Statens vegvesen får i oppgave å prioritere hvilke tiltak som skal starte
opp, og vil vurdere dette løpende i 2025.
Selv om nyttekjøretøyene, i form av vare- og lastebiler, ikke får økte avgifter, mener Harald Jachwitz Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL) at vi fortsatt har en lang vei å gå.
– Elbileventyret i Norge har vist oss at nøkkelen er kraftfulle, forutsigbare og ubyråkratiske incentiver. På nyttekjøretøysiden er vi skikkelig bakpå, til tross for at denne kjøretøygruppen faktisk står for halvparten av utslippene. Men her er intencivene enten fjernet, eller så er de altfor puslete til å stimulere salget i stor nok grad, sier Andersen.

– Vi trenger kraftfulle incentiver på bruk, men ikke minst på kjøp. Her kan vi kopiere vår egen suksess fra personbilsiden og igjen ikle oss den gule ledertrøya, men det er dessverre ikke prioritert i neste års budsjett, avslutter Andersen.
Takker Trygve
Norges Bilbransjeforbund (NBF) er usikre på om «dryppene» i regjeringens forslag til statsbudsjett for å få farten opp i overgangen til nullutslipp på nyttekjøretøy er nok til å nå de svært ambisiøse målene i Nasjonal Transportplan om 100 prosent biogass eller nullutslipp i 2030.

Regjeringen arbeider ikke videre med engangsavgift for tunge kjøretøy nå, men skriver at forsterkede virkemidler vil eventuelt vurderes dersom innfasingen av elektriske lastebiler går tregere enn ventet.
Dette er NBF fornøyd med.
Samtidig åpner regjeringen ikke for bompengebetaling for tunge nullutslippskjøretøy i en periode frem til 2030, jf. Nasjonal transportplan 2025–2036, og de vil forsere utbedringen av eksisterende og etablering av nye raste- og døgnhvileplasser for å tilrettelegge for lading.
- Nyttekjøretøymarkedet skiller seg fra personbilmarkedet på svært mange områder, og trenger skreddersøm og egne virkemidler for å få fortgang mot nullutslipp. I NBF vil vi fremover jobbe tett med våre medlemmer for å skissere hva vi mener må til for å kunne nå 2030-målet Stortinget har vedtatt, sier Krag.