HARRY: – Det er rett og slett harry at regjeringen gjør det billigere å forurense, sier Christina Bu i Norsk Elbilforening.

– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering

Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, mener regjeringen svikter de elektriske varebilene i forslaget til statsbudsjett for 2025. Norges Bilbransjeforbund på sin side forstår ikke regjeringens resonnement.

Regjeringen kutter i trafikkforsikringsavgiften for fossile biler, men ikke for elbiler. Det synes Bu er et veldig merkelig signal:

– Dette er en antimiljøavgift. Det er rett og slett harry at regjeringen gjør det billigere å forurense, sier hun.

– Dette sender et dårlig signal til alle de som vurderer å bytte til elbil landet rundt, sier hun.

– Saboterer planer for elektriske nyttekjøretøy

Den reduserte trafikkforsikringsavgiften vil også forsinke en helt nødvendig elektrifisering av varebilmarkedet, mener Bu.

Så langt i år er 29 prosent av nye varebiler elektriske.

– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering. Stortinget ba om fritak for trafikkforsikringsavgift for de lette elvarebilene, men regjeringen velger istedenfor å prioritere å kutte samme avgiften for dieselvarebilene, sier Bu.

Hun mener regjeringen med det unnlater å følge opp Stortingets anmodning om å frita lette elektriske varebiler for trafikkforsikringsavgift, og legger heller ikke opp til andre virkemidler for å styre salget av elektriske varebiler.

Christina Bu har forventninger til at Stortinget følger opp:

– For å dra oss over målstreken i 2025 må Stortinget øke engangsavgiften for fossile biler. De må også styrke satsingen på elektriske varebiler, sier Bu.

– Uforståelig

Norges Bilbransjeforbund (NBF) påpeker at fra forliket med SV om Revidert Nasjonalbudsjett før sommeren, ligger det inne en enighet om at trafikkforsikringsavgiften for lette el-varebiler skal fjernes fra nyttår. 

– Dette leverer regjeringen ikke på, men skylder på vanskelige avgrensinger, og vil komme tilbake til Stortinget. Det er uforståelig hvorfor dette skal avgrenses i det hele tatt. Ordningen burde omfatte alle elvarebiler, sier Ida Krag, leder næringspolitikk i NBF. 

Powered by Labrador CMS