-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering
Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, mener regjeringen svikter de elektriske varebilene i forslaget til statsbudsjett for 2025. Norges Bilbransjeforbund på sin side forstår ikke regjeringens resonnement.
Regjeringen kutter i trafikkforsikringsavgiften for fossile biler, men ikke for elbiler. Det synes Bu er et veldig merkelig signal:
– Dette er en antimiljøavgift. Det er rett og slett harry at regjeringen gjør det billigere å forurense, sier hun.
– Dette sender et dårlig signal til alle de som vurderer å bytte til elbil landet rundt, sier hun.
– Saboterer planer for elektriske nyttekjøretøy
Den reduserte trafikkforsikringsavgiften vil også forsinke en helt nødvendig elektrifisering av varebilmarkedet, mener Bu.
Så langt i år er 29 prosent av nye varebiler elektriske.
– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering. Stortinget ba om fritak for trafikkforsikringsavgift for de lette elvarebilene, men regjeringen velger istedenfor å prioritere å kutte samme avgiften for dieselvarebilene, sier Bu.
Hun mener regjeringen med det unnlater å følge opp Stortingets anmodning om å frita lette elektriske varebiler for trafikkforsikringsavgift, og legger heller ikke opp til andre virkemidler for å styre salget av elektriske varebiler.
Christina Bu har forventninger til at Stortinget følger opp:
– For å dra oss over målstreken i 2025 må Stortinget øke engangsavgiften for fossile biler. De må også styrke satsingen på elektriske varebiler, sier Bu.
– Uforståelig
Norges Bilbransjeforbund (NBF) påpeker at fra forliket med SV om Revidert Nasjonalbudsjett før sommeren, ligger det inne en enighet om at trafikkforsikringsavgiften for lette el-varebiler skal fjernes fra nyttår.
– Dette leverer regjeringen ikke på, men skylder på vanskelige avgrensinger, og vil komme tilbake til Stortinget. Det er uforståelig hvorfor dette skal avgrenses i det hele tatt. Ordningen burde omfatte alle elvarebiler, sier Ida Krag, leder næringspolitikk i NBF.