-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering
Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, mener regjeringen svikter de elektriske varebilene i forslaget til statsbudsjett for 2025. Norges Bilbransjeforbund på sin side forstår ikke regjeringens resonnement.
Regjeringen kutter i trafikkforsikringsavgiften for fossile biler, men ikke for elbiler. Det synes Bu er et veldig merkelig signal:
– Dette er en antimiljøavgift. Det er rett og slett harry at regjeringen gjør det billigere å forurense, sier hun.
– Dette sender et dårlig signal til alle de som vurderer å bytte til elbil landet rundt, sier hun.
– Saboterer planer for elektriske nyttekjøretøy
Den reduserte trafikkforsikringsavgiften vil også forsinke en helt nødvendig elektrifisering av varebilmarkedet, mener Bu.
Så langt i år er 29 prosent av nye varebiler elektriske.
– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering. Stortinget ba om fritak for trafikkforsikringsavgift for de lette elvarebilene, men regjeringen velger istedenfor å prioritere å kutte samme avgiften for dieselvarebilene, sier Bu.
Hun mener regjeringen med det unnlater å følge opp Stortingets anmodning om å frita lette elektriske varebiler for trafikkforsikringsavgift, og legger heller ikke opp til andre virkemidler for å styre salget av elektriske varebiler.
Christina Bu har forventninger til at Stortinget følger opp:
– For å dra oss over målstreken i 2025 må Stortinget øke engangsavgiften for fossile biler. De må også styrke satsingen på elektriske varebiler, sier Bu.
– Uforståelig
Norges Bilbransjeforbund (NBF) påpeker at fra forliket med SV om Revidert Nasjonalbudsjett før sommeren, ligger det inne en enighet om at trafikkforsikringsavgiften for lette el-varebiler skal fjernes fra nyttår.
– Dette leverer regjeringen ikke på, men skylder på vanskelige avgrensinger, og vil komme tilbake til Stortinget. Det er uforståelig hvorfor dette skal avgrenses i det hele tatt. Ordningen burde omfatte alle elvarebiler, sier Ida Krag, leder næringspolitikk i NBF.