-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering
Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, mener regjeringen svikter de elektriske varebilene i forslaget til statsbudsjett for 2025. Norges Bilbransjeforbund på sin side forstår ikke regjeringens resonnement.
Regjeringen kutter i trafikkforsikringsavgiften for fossile biler, men ikke for elbiler. Det synes Bu er et veldig merkelig signal:
– Dette er en antimiljøavgift. Det er rett og slett harry at regjeringen gjør det billigere å forurense, sier hun.
– Dette sender et dårlig signal til alle de som vurderer å bytte til elbil landet rundt, sier hun.
– Saboterer planer for elektriske nyttekjøretøy
Den reduserte trafikkforsikringsavgiften vil også forsinke en helt nødvendig elektrifisering av varebilmarkedet, mener Bu.
Så langt i år er 29 prosent av nye varebiler elektriske.
– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering. Stortinget ba om fritak for trafikkforsikringsavgift for de lette elvarebilene, men regjeringen velger istedenfor å prioritere å kutte samme avgiften for dieselvarebilene, sier Bu.
Hun mener regjeringen med det unnlater å følge opp Stortingets anmodning om å frita lette elektriske varebiler for trafikkforsikringsavgift, og legger heller ikke opp til andre virkemidler for å styre salget av elektriske varebiler.
Christina Bu har forventninger til at Stortinget følger opp:
– For å dra oss over målstreken i 2025 må Stortinget øke engangsavgiften for fossile biler. De må også styrke satsingen på elektriske varebiler, sier Bu.
– Uforståelig
Norges Bilbransjeforbund (NBF) påpeker at fra forliket med SV om Revidert Nasjonalbudsjett før sommeren, ligger det inne en enighet om at trafikkforsikringsavgiften for lette el-varebiler skal fjernes fra nyttår.
– Dette leverer regjeringen ikke på, men skylder på vanskelige avgrensinger, og vil komme tilbake til Stortinget. Det er uforståelig hvorfor dette skal avgrenses i det hele tatt. Ordningen burde omfatte alle elvarebiler, sier Ida Krag, leder næringspolitikk i NBF.