HAR BIL, MANGLER BATTERIER: Scania har ryddet plass til en syvende batteripakke under førerhuset, og øker brutto kapasiteten fra 624 til 728 kWh. Men de sliter med å få tak i batterier å fylle plassen med.

Scania vurderer andre batterileverandører for å komme ut av Northvolt-floken

Problemene hos batteriprodusenten Northvolt skaper trøbbel for mange kjøretøyprodusenter. Scania, som har lansert en rekke elektriske modeller – som de sliter med å levere – er nå i samtaler med andre batteriprodusenter.

Det opplyser Scania-sjef Christian Levin til nyhetsbyrået Reuters fredag.

Antakelig merkes det på sjefskontorene i Södertälje nå at det begynner å brenne godt under føttene, med tanke på høye uttalte klimaambisjoner:

Scania har som kjent mål om at elektriske lastebiler skal utgjøre halvparten av salget deres innen 2030.

Per i dag utgjør slike kjøretøy under én prosent av det totale Scania-salget, og de store problemene hos kriserammede Northvolt skal være hovedårsaken til at utrullingen ikke går raskere.

– Vi snakker med alle

Slik sett er det neppe noen overraskelse at Scania nå ser seg om etter alternative leverandører av battericeller.

Samtidig er det en delikat sak, fordi Scania har tette forbindelser og forpliktelser til Nortvolth, der de blant annet er på eiersiden.

Scania har også etablert en egen monteringsfabrikk for Northvolt-batterier ved sitt hovedanlegg i Södertälje for å sikre effektiv tilgang på batterier. 

Volkswagen, som eier Scania gjennom Traton, er også største eier i Northvolt.

Christian Levin, som også er toppsjef i Traton, har tidligere vært tydelig på at Scania skal fortsette sitt samarbeid med Northvolt.

Nå åpner han for flere muligheter:

– Vi snakker med alle for å forsikre oss om at vi ikke kommer til å havne i problemer hvis de (Northvolt) har problemer, sier Christian Levin i et intervju med Reuters.

Han avviste overfor nyhetsbyrået å navngi de aktuelle alternative celleprodusentene, men understreket Scanias ønske om å holde seg til Northvolt. Han mener angivelig at de er den eneste aktøren som produserer «grønne celler».

– Vi støtter dem på alle måter vi kan, sa Levin, men hevdet at selskapet hele tiden har hatt planer om å benytte flere leverandører gitt den forventede økningen i andel elektriske kjøretøy i årene som kommer.

Foruten Scania eier Traton som kjent MAN Truck & Bus. Men batterier er åpenbart ikke et «fellesprosjekt» i Traton-familien.

MAN bygger nemlig sine egne pakker ved sitt Batteriewerk i Nürnberg, der produksjonen er i gang og full serieproduksjon av batteripakker skal være i gang 1. kvartal 2025.

BYGGET BATTERIFABRIKK: Scania og Northvolt lanserte i fjor en fellesutviklet battericelle designet for tungtransport. Cellen skulle produseres ved gigafabrikken Northvolt ETT i Nord-Sverige og fra 5. september i fjor settes sammen til pakker ved det nye 18.000 kvadratmeter store anlegget i Södertälje. Men alt har ikke gått etter planene.

Lave volumer

Mens flere kjøretøyleverandører – med Volvo i tet blant de europeiske lastebilprodusentene – har hatt en økning i antall leverte helelektriske kjøretøy (dog ingen enorme volumer), har pilene altså pekt andre veien hos Scania. 

Mye grunnet Northvolt-problemene.

Av en total produksjon på 52 298 kjøretøy i første halvår i 2024, leverte Scania kun 109 nye helelektriske kjøretøy. Det var en nedgang på 25 prosent fra året før.

I tredje kvartal «løsnet» det litt, da antall leveranser av såkalte ZEV (Zero Emission Vehichles) endte på 80 mot 44 i samme periode i fjor.

Totalt er det fra januar til og med september i år levert 189 ZEV fra Scania – nøyaktig samme antall som i samme periode i fjor.

Verden er ute av sync. Det bekymrer meg

Christian Levin, CEO i Scania og Traton

Ordreinngangen stupte i Q3

Ser vi på ordreinngangen for «nullutslippskjøretøy» per september i år var opp tre prosent, målt mot samme periode i fjor, til 443 kjøretøy. Det utgjør 0,79 prosent av den totale ordreinngangen i perioden, på 56.413 kjøretøy.

Men i tredje kvartal isolert sett så tallene verre ut igjen: Ned 49 prosent, fra 331 kjøretøy i fjor, mot 169 i år.

Nedgangen er betydelig større for ZEV enn for den totale ordreinngangen i Q3, som fremdeles er dramatisk nok: Ned 26 prosent, fra 23.083 til 17.008 kjøretøy.

I Norge har Scania per 13. november registrert 59 nye elektriske lastebiler, mot 28 i samme periode i fjor, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Selv om dette var en økning ligger de langt bak hovedkonkurrenten Volvo, som registrerte 208 el-lastebiler i Norge i samme periode i år – opp 66 prosent fra 125 i samme periode i fjor.

Bekymret toppsjef

Spør du Christian Levin virker han ikke veldig optimistisk med tanke på «det grønne skiftet» i transportbransjen fremover. Og det skyldes ikke bare valget av Trump i USA.

– Jeg er redd på et globalt nivå fordi jeg ser at denne transformasjonen går for sakte, og at beslutningstakere ikke støtter nok. Jeg er selvfølgelig også bekymret for selskapet, som investerer så mye i disse teknologiene, for vi satser virkelig selskapet på dette... Verden er ute av sync. Det bekymrer meg. Så det er ikke bare Trump, sier Levin til Reuters.

Powered by Labrador CMS