-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Scania vurderer andre batterileverandører for å komme ut av Northvolt-floken
Problemene hos batteriprodusenten Northvolt skaper trøbbel for mange kjøretøyprodusenter. Scania, som har lansert en rekke elektriske modeller – som de sliter med å levere – er nå i samtaler med andre batteriprodusenter.
Det opplyser Scania-sjef Christian Levin til nyhetsbyrået Reuters fredag.
Antakelig merkes det på sjefskontorene i Södertälje nå at det begynner å brenne godt under føttene, med tanke på høye uttalte klimaambisjoner:
Scania har som kjent mål om at elektriske lastebiler skal utgjøre halvparten av salget deres innen 2030.
Per i dag utgjør slike kjøretøy under én prosent av det totale Scania-salget, og de store problemene hos kriserammede Northvolt skal være hovedårsaken til at utrullingen ikke går raskere.
– Vi snakker med alle
Slik sett er det neppe noen overraskelse at Scania nå ser seg om etter alternative leverandører av battericeller.
Samtidig er det en delikat sak, fordi Scania har tette forbindelser og forpliktelser til Nortvolth, der de blant annet er på eiersiden.
Scania har også etablert en egen monteringsfabrikk for Northvolt-batterier ved sitt hovedanlegg i Södertälje for å sikre effektiv tilgang på batterier.
Volkswagen, som eier Scania gjennom Traton, er også største eier i Northvolt.
Christian Levin, som også er toppsjef i Traton, har tidligere vært tydelig på at Scania skal fortsette sitt samarbeid med Northvolt.
Nå åpner han for flere muligheter:
Han avviste overfor nyhetsbyrået å navngi de aktuelle alternative celleprodusentene, men understreket Scanias ønske om å holde seg til Northvolt. Han mener angivelig at de er den eneste aktøren som produserer «grønne celler».
– Vi støtter dem på alle måter vi kan, sa Levin, men hevdet at selskapet hele tiden har hatt planer om å benytte flere leverandører gitt den forventede økningen i andel elektriske kjøretøy i årene som kommer.
Foruten Scania eier Traton som kjent MAN Truck & Bus. Men batterier er åpenbart ikke et «fellesprosjekt» i Traton-familien.
MAN bygger nemlig sine egne pakker ved sitt Batteriewerk i Nürnberg, der produksjonen er i gang og full serieproduksjon av batteripakker skal være i gang 1. kvartal 2025.
Lave volumer
Mens flere kjøretøyleverandører – med Volvo i tet blant de europeiske lastebilprodusentene – har hatt en økning i antall leverte helelektriske kjøretøy (dog ingen enorme volumer), har pilene altså pekt andre veien hos Scania.
Mye grunnet Northvolt-problemene.
Av en total produksjon på 52 298 kjøretøy i første halvår i 2024, leverte Scania kun 109 nye helelektriske kjøretøy. Det var en nedgang på 25 prosent fra året før.
I tredje kvartal «løsnet» det litt, da antall leveranser av såkalte ZEV (Zero Emission Vehichles) endte på 80 mot 44 i samme periode i fjor.
Totalt er det fra januar til og med september i år levert 189 ZEV fra Scania – nøyaktig samme antall som i samme periode i fjor.
Verden er ute av sync. Det bekymrer meg
Christian Levin, CEO i Scania og Traton
Ordreinngangen stupte i Q3
Ser vi på ordreinngangen for «nullutslippskjøretøy» per september i år var opp tre prosent, målt mot samme periode i fjor, til 443 kjøretøy. Det utgjør 0,79 prosent av den totale ordreinngangen i perioden, på 56.413 kjøretøy.
Men i tredje kvartal isolert sett så tallene verre ut igjen: Ned 49 prosent, fra 331 kjøretøy i fjor, mot 169 i år.
Nedgangen er betydelig større for ZEV enn for den totale ordreinngangen i Q3, som fremdeles er dramatisk nok: Ned 26 prosent, fra 23.083 til 17.008 kjøretøy.
I Norge har Scania per 13. november registrert 59 nye elektriske lastebiler, mot 28 i samme periode i fjor, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Selv om dette var en økning ligger de langt bak hovedkonkurrenten Volvo, som registrerte 208 el-lastebiler i Norge i samme periode i år – opp 66 prosent fra 125 i samme periode i fjor.
Bekymret toppsjef
Spør du Christian Levin virker han ikke veldig optimistisk med tanke på «det grønne skiftet» i transportbransjen fremover. Og det skyldes ikke bare valget av Trump i USA.
– Jeg er redd på et globalt nivå fordi jeg ser at denne transformasjonen går for sakte, og at beslutningstakere ikke støtter nok. Jeg er selvfølgelig også bekymret for selskapet, som investerer så mye i disse teknologiene, for vi satser virkelig selskapet på dette... Verden er ute av sync. Det bekymrer meg. Så det er ikke bare Trump, sier Levin til Reuters.
LES OGSÅ:
-
Første lastebiltest fra Euro NCAP: Her er resultatene
-
Scania øker forspranget
-
Storhandel: – Dette blir el-trekkvognene med størst lastekapasitet og rekkevidde i markedet
-
De største stjernene på Oslo Motor Show
-
Norsk Scania: – Hovedgrunnen vår for å være på Oslo Motor Show, er rekruttering
-
Blandet tredje kvartal hos de tunge
-
Scanias nye ladeselskap på plass i Norge
-
– Vi skal åpne fire-fem nye biogass-stasjoner hvert år fremover
-
Scania rydder plass til større batteripakke
-
Kollisjonsputer blir standard hos Scania