-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nå blir også Mercedes' minste elektrisk
Markedsintroduksjonen av eCitan har tatt noe lenger tid enn det som ble forespeilet. Men nå er salget i gang, og her er prisene.
De første eksemplarene forventes på norske veier mot slutten av sommeren.
Det er litt senere enn det som ble antydet da YrkesBil skrev om bilen i august 2021, hvor andre halvår i 2022 ble oppgitt som leveringstidspunkt for elversjonen.
- Med nye eCitan tilføyes ytterligere et elektrisk alternativ til Mercedes-Benz Nyttekjøretøy sin elektriske modellrekke der eVito og EQV allerede er på plass, i tillegg til den kommende nye eSprinter, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy, hos Bertel O. Steen.
Kompakt, men romslig
Når det er sagt er det også verdt å minne om at Citan oppsto som et samarbeid mellom Mercedes-Benz og Renault, der førstnevnte fikk bruke sistnevntes modell Kangoo som utgangspunkt.
Fremdeles er Citan i bunn og grunn samme bil som Kangoo, teknisk sett, men tyskerne foretar noen justeringer og skaper sin egen variant av den franske originalen som naturligvis kom i ny utgave først. Siden har også Nissan Townstar blitt bygget over samme lest.
eCitan har kompakte utvendige dimensjoner, men tilbyr allikevel godt med plass og en relativt høy lastekapasitet.
Skyvedørene åpner bredt, og har en lasteterskelhøyde på 57 centimeter. Topphengslet bakluke er standard, men bilen kan også bestilles med doble bakdører som kan låses i en 90-graders posisjon og svinges til siden med opptil 180 grader.
eCitan leveres i to forskjellige lengder, der A2 er den lengste utgaven. Den kompakte versjonen har en lasteromslengde på 1,8 meter, mens den lange versjonen har en lengde på 2,23 meter. Tilhengerfeste som kan trekke opptil 1.450 kg er tilgjengelig som ekstrautstyr på begge utgavene.
Standardutstyr
I Norge har eCitan blant annet dørhåndtak i bilens farge, LED-belysning innvendig, høydejusterbart førersete, Thermotronic automatisk klimaanlegg og ryggekamera som standard.
Akkurat som sitt større søsken Sprinter, og personbilmodellene fra Mercedes-Benz, har nye eCitan MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsystem. Systemet inkluderer stemmestyringsassistenten «Hei, Mercedes» og smarttelefonintegrasjon med Apple CarPlay eller Android Auto. I forbindelse med MBUX har kundene tilgang til tjenester som Live Traffic Information.
Opptil 284 kilometer
Elmotoren har makseffekt på 90 kW (122 hk), og driver forhjulene med maks dreiemomentet på 245 newtonmeter.
Litium-ion-batteriet har en anvendbar kapasitet på 45 kWh, og er plassert foran bakakselen, hvor det også er beskyttet under en eventuell kollisjon.
Lading kan foregå med vekselstrøm (AC) med en effekt på opptil 22 kW, mens på hurtigladestasjoner med likestrøm (DC) er makseffekten opptil 80 kW, avhengig av ladestatus (SoC) og temperatur på høyspenningsbatteriet.
Fra 10 til 80 prosent skal dermed ta rundt 38 minutter. Ladekontakten er plassert foran.
For sikkerhets skyld
Flere sikkerhetssystemer er standard og omfatter blant annet Attention assist, Crosswind Assist og Hill Start Assist.
I kjøreassistentpakken (tilleggsutstyr) er Distronic adaptiv cruise control og Active Steering Assist inkludert. I kombinasjon med tilhengerfeste (tilleggsutstyr) kan tilhengerstabilisering bestilles.
Varebilen er utstyrt som standard med seks kollisjonsputer.
Lyse utsikter
Nye LED High Performance-lykter er standard, og skal gi en bredere lysfordeling, i tillegg til en farge på lyset som ligner på dagslys. Lyktene kan også kombineres med fjernlysassistent.
Med et kamera installert bak frontruten overvåker systemet kontinuerlig trafikken, og fra en hastighet på 40 km/t regulerer det lysfordelingen på best mulig måte. Hvis systemet oppdager møtende kjøretøy, eller kjøretøy som ligger foran, dimmer det automatisk lysene.
Ja, og så var det prisene. De starter på kr. 437.900,- for eCitan A1 og 457.900,- for eCitan A2.
Så må vi gjøre oppmerksom på at alt du har lest over her om den nye modellen er basert på det importør og produsent - ikke helt objektivt - forteller oss.
YrkesBil skal selvsagt prøvekjøre bilen når det blir mulig, og fortelle om vår opplevelse.
Tekniske data
Mål og vekt:
eCitan A1 | eCitan A2 | |
Lengde / bredde / høyde | 4.498 / 1.859 / 1.819 mm | 4.922 / 1.859 / 1.830 mm |
Akselavstand | 2.716 mm | 3.100 mm |
Lastevolum | 2,9 m3 | 3,62 m3 |
Nyttelast | 532 – 544 kg | 710 – 722 kg |
Totalvekt | 2.220 – 2.240 kg | 2.480 – 2500 kg |
Taklast | 80 kg med takstativ | 80 kg med takstativ |
Tilhengervekt | 1.450 kg | 1.450 kg |
Motor og batteri:
Motor | Elektrisk motor |
Drivlinje | Forhjulstrekk |
Effekt | 122 hk |
Dreiemoment | 245 Nm |
Toppfart | 132 km/t |
Batterikapasitet (anvendbar) | 45 kWh |
Rekkevidde (WLTP) | 284 km |
Kombinert forbruk (WLTP) | 18,96 kWh/100 km |
Kombinert CO2-utslipp (WLTP) | 0 g/km |