-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nå er Volvo på veien med hydrogen
Testkjører på offentlig vei for første gang.
Volvo Trucks har snakket om dette lenge, hydrogendrevne brenselcelleelektriske lastebiler som bare avgir vanndamp.
Produsenten har vært tydelige på at dette skal bli en viktig del av deres fremtidige produktportefølje innen såkalt nullutslippskjøretøyer.
Nå passeres en viktig milepæl, når de blir testet på åpne, offentlige veier.
Daimler-samarbeid
I 2022 viste Volvo Trucks frem sine brenselcelleelektriske lastebiler for første gang.
Disse lastebilene, som ikke har eksosutslipp, bruker hydrogen til å produsere sin egen strøm om bord.
Nå har Volvo testet lastebilene på offentlige veier for første gang.
For ikke å ta minste motstands vei ble testene gjennomført nord for Polarsirkelen, i «ekstremt kaldt» klima i Nord-Sverige.
– Lastebiler opererer sju dager i uka i all slags vær. De tøffe forholdene på offentlige veier i Nord-Sverige, med is, vind og mye snø, gir et ideelt miljø for testing, sier Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management i Volvo Trucks.
Hun mener resultatene fra veien stadfester testene de hadde gjort på forhånd, både digitalt og på deres lukkede testbane i nærheten av Göteborg.
Volvo mener brenselcelleelektriske lastebiler drevet av hydrogen kommer til å bli spesielt godt egnet på lengre distanser og når batterier alene ikke er en valgmulighet, for eksempel i grisgrendte strøk uten lademuligheter.
Andre halvdel av tiåret
Volvo tilbyr for øyeblikket seks batterielektriske modeller i serieproduksjon, som dekker ulike transporttyper i og mellom byer.
De brenselcelleelektriske lastebilene blir tilgjengelige i andre halvdel av dette tiåret, og tester med pilotkunder starter noen år før bilene kommer for salg.
Volvos hydrogendrevne brenselcellelastebiler vil bruke to brenselceller med kapasitet til å generere 300 kW med strøm.
LES OGSÅ:
-
Norge skulle bli deres «andre hjemmemarked» - nå kjemper Quantron for å overleve
-
– Nå må vi bruke den teknologien vi har, der det fungerer
-
Hydrogen, selvkjørende lastebiler og registreringsutfordringer på agendaen
-
Kritiske til Enova-støtteordning: – Mange kunder tør ikke legge inn ordre på elektriske lastebiler
-
Elektrisk drift eller hydrogen på lastebiler? Det enkleste er ofte det beste
-
MANs eTruck nærmer seg - men får følge av diesel- og hydrogennyheter
-
Ett skritt nærmere Hilux på hydrogen
-
Med hydrogen på tanken
-
– Det er noen faktorer her som ikke går inn i excel-arket
-
Håper dette blir et hydrogen-gjennombrudd