DRAR SEG TIL: Enorme beløp i bøter venter for de produsentene som ikke klarer å levere på EUs krav til samlet flåteutslipp i tiden fremover.

Sviende bøter i horisonten

Også varebilene får et tak på flåteutslippet i Europa neste år.

Det vil si at utslippet fra den samlede nysolgte varebilflåten fra en produsent ikke kan overstige 154 gram CO2/km neste år.

Selv Norge som har et forholdsvis stort antall nye elektriske varebiler klarte ikke bedre enn 159 gram ved siste bokslutt – juli i år. 

Det er med andre ord ikke rart produsentene skjelver når de ser den nye virkeligheten i øynene.

Virkeligheten er at dersom flåten din ikke møter kravet må du betale € 95,- for hvert gram flåten din overskred grensen, ganget opp med antall biler du solgte.

Det er klart at dette kan svi mye mer for en personbilprodusent som kan sprekke på en mill. eller flere biler. Men også varebilprodusentene risikerer å blø skikkelig.

For personbiler kan man dempe problemene ved å pumpe ut hybrider også – de finnes omtrent ikke på varebilmarkedet. 

Løsningen blir derfor batterielektriske biler som bare 6 % av markedet vil ha. 

Man må med andre ord pøse på med prisnedsettelser eller håpe på nye incitamenter fra myndighetene.

Men det må tas kraftige grep. I fjor slapp nye varebiler i Europa ut i snitt 181gram CO2/km – så vidt under den gjeldende grensen på 185 g/km.

Jeg traff ingen på Paris-utstillingen, verken fra Renault eller Stellantis, som ante hvordan de skulle håndtere neste års krav. 

De fleste håpet fremdeles at EU skulle lempe på – eller utsette – kravene.

Powered by Labrador CMS