ALTERNATIVT: Batterielektrisk Scania, metanoldrevet Geely Farizon og gassdrevet Volvo var blant det tunge innslagene i lastebilutstillingen på Automessen. Foto: Brede Høgseth Wardrum
BATTERI: Tre varianter av batterielektriske lastebiler, i form av Volvo FM Electric, Fuso eCanter og Scania 25P. Foto: Brede Høgseth Wardrum
LADING: Hvor, når og hvordan skal tungbilene lades? Dette var et av de sentrale spørsmålene under tungbilkonferansene på Automessen. Foto: Brede Høgseth Wardrum
JUBILEUM: Nordic Logistics Association fyller ti år, og ble feiret med jubileumskonferanse under Automessen. Foto: Brede Høgseth Wardrum
HØYTIDELIG: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) åpnet Automessen og NLAs jubileumskonferanse. Han hadde få konkrete svar, da han ble spurt om ladeinfrastruktur for tunge elbiler - men lovet å komme tilbake med mer konkrete svar senere. Det samme gjaldt hvordan Norge skal følge opp EUs mobilitetspakke i praksis. Foto: Brede Høgseth Wardrum
NYE TONER: - EU kommer nå med helt spesifikke bestemmelser om «så og så mye ladeinfrastruktur skal dere bygge, og så og så langt skal det være mellom stasjonene». Veldig konkret. Og det går på brukervennlighet, ved at man skal ha «de og de betalingsløsningene», og de skal fungere på tvers i Europa. Dette er nye toner fra EU, sa Sigve Jarl Aasebø fra Statens vegvesen. Foto: Brede Høgseth Wardrum
KLAR TALE: - Mange tror at en elbil er en nullutslippsbil, og at alt annet er fossilbiler. Det er riv ruskende galt. Det er ikke bilen eller motoren som er fossil, det er drivstoffet som er fossilt eller ikke-fossilt, sa Sjur Haugen fra Cirkle K. Foto: Brede Høgseth Wardrum
EU-BESØK: Ewa Ptaszynska fra EU-kommisjonen var i Lillestrøm for å snakke om "Fit for 55" og implementering av de nye reglene i mobilitetspakken, blant annet. Foto: Brede Høgseth Wardrum
NOK AV UTFORDRINGER: Marian Raluca fra International Road Transport Union (IRU) snakket om hvordan transportbransjen skal møte alle utfordringene de står overfor, blant annet økte drivstoffpriser, overgangen til alternative drivlinjer og sjåførmangel. Foto: Brede Høgseth Wardrum
RESULTATER AV SAMARBEID: – De nordiske lastebileierne har først og fremst oppnådd EU-institusjonenes oppmerksomhet med hensyn til veitransportens eksistensvilkår på de nasjonale markedene, sa NLA-styreleder Erik Østergaard. Foto: Brede Høgseth Wardrum
UTSTYR: Hos Rodin & Co. kunne produkt- og salgssjef Torfinn Anderson friste med en utstillingsmodell av selskapets kompaktgrav BM65 fra danske BM Autoteknik AS. Foto: Brede Høgseth Wardrum
FULL KONTROLL: GS Group tilbyr blant annet flåtestyring og kjørebok til yrkesbiler, og var på plass under Automessen for å vise frem systemene sine. Her representert ved Allan Thomsen (f.v.), Silje Tetlivold og Kai Naastad. Foto: Brede Høgseth Wardrum
TUNGE LØFT: Hos Würth fant vi blant annet mobile løftesøyler fra Blitz. Foto: Brede Høgseth Wardrum
FLERE TUNGE LØFT: Løftesystemer for tunge kjøretøy stod også på menyen hos Preqas, som er leverandør for AutopStenhoj. Foto: Brede Høgseth Wardrum
PÅ PLASS: Renault Trucks var fraværende på nyttebilutstillingen IAA i Hannover, men på Automessen var de på plass med en 16-tonners D ZE Electric. Foto: Brede Høgseth Wardrum
VARIANT: Fuso eCanter viste også frem muligheter for tipp. Foto: Brede Høgseth Wardrum
REKRUTTERING: Norges Lastebileier-Forbund hadde åpenbart et håp om å få rekruttert noen sårt tiltrengte nye yrkessjåfører blant de besøkende på Automessen. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Tunge alternativer på Automessen

Lastebiler med alternative drivlinjer og drivstoff setter sitt preg på messen der bilbransjen møtes for å snakke om fremtiden.

Automessen 2022, som arrangeres av Autobransjens Leverandørforening (ABL), finner sted på Nova Spektrum i Lillestrøm.

Messen åpnet 28. september og holder det gående til og med 1. oktober.

Som YrkesBil tidligere har skrevet er tunge kjøretøy og transportbransjen viet ekstra oppmerksomhet i år.

I bildekarusellen over får du noen glimt fra det tungbilrelaterte programmet. YrkesBil vil i egne artikler komme tilbake til flere av temaene som ble tatt opp.

Flere saker om Automessen og temaer som blir diskutert der:

automessen automessen elektrisk

Powered by Labrador CMS