-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Forsinket Tesla Semi klar tidligere enn antatt?
Egentlig skulle den helelektriske trekkeren vært på veien for lengst. Nå kan det tyde på at det blir realitet før nyttårsfyrverkeriet skal sendes opp – selv om Tesla offisielt snakker om 2023.
Det er en stund siden Tesla Semi har nådd nyhetsspaltene, etter at den elektriske trekkvognen florerte i alle medier for tre-fire år siden.
Nå melder den amerikanske nyhetskanalen cnbc.com at PepsiCo-sjef Ramon Laguarta opplyste i et intervju denne uken at brusgiganten - som for lengst har bestilt et betydelig antall Tesla Semi - skal få sine første leveranser av kjøretøyene i løpet av fjerde kvartal i år.
Tidspunktet for leveransen er altså betydelig tidligere enn det siste Tesla offisielt har sagt, nemlig at de første Tesla Semi til kunder skulle leveres i 2023.
Samtidig er det ingen tvil om at Tesla Semi er betydelig forsinket med tanke på Elon Musks opprinnelige plan, for i 2017 opererte Tesla offisielt med at Semi skulle kundeleveres i USA og Canada i 2019. Det skjedde ikke.
Nå er altså katta ute av sekken igjen, dersom opplysningene fra Laguerta er korrekte. Tesla har verken bekreftet eller avkreftet det PepsiCo-sjefen sier.
Elon Musk har muligens nok annet å stri med om dagen – som twitter-meldinger om mulig storsalg av aksjer og påfølgende nedgang i aksjekursen, eller usikkerheten rundt Hertz-avtalen som likevel ikke var signert.
Musk har tidligere uttalt at de har måttet utsette produksjonen av Tesla Semi inntil de oppnådde høyt nok volum på sin batteriproduksjon, og senere at problemer i forsyningskjedene og begrenset tilgang på battericeller medførte forsinkelser.
Det Laguerta uttalte, ifølge cnbc.com, er imidlertid ikke til å misforstå:
– Vi skifter jevnlig ut kjøretøyflåten vår, mer eller mindre hvert tiende år. Vi er allerede i gang med å kjøpe elektriske lastebiler fra Tesla. Jeg ønsker egentlig ikke å promotere noen, men dette er merket vi benytter så langt og vi får våre første leveranser i løpet av fjerde kvartal i år.
Se intervjuet med PepsiCo-sjefen i videoen - artikkelen fortsetter under:
Brus-sjefen sa derimot ingen ting om hvor mange lastebiler det er snakk om, men PepsiCo-konsernet stod for fire år siden for den største kjente bestillingen av Tesla Semi med 100 stykker.
En rekke norske transportaktører kastet seg også på bølgen og satte seg på reservasjonslister.
Asko bestilte blant annet ti Tesla Semi i 2017 og direktøren for transport, Svein Sollie, uttalte til YrkesBil at de håpet på «leveringer tidligst i 2020».
Det er passert med god margin. Når leveringer av Tesla Semi til Norge, med norske spesifikasjoner, kan starte har YrkesBil ikke klart å fremskaffe informasjon om.