Asko kjøper 10 Tesla Semi

Dagligvaregrossisten står bak det som trolig er Norges første bestilling av de elektriske trekkvognene fra Tesla.

Publisert

– Vi fikk beskjed onsdag kveld om at det var åpnet for bestilling av Tesla Semi til Norge. Da kastet vi oss rundt og la inn reservasjon på ti lastebiler, forteller Svein Sollie, direktør for transport i Asko Norge til YrkesBil.no.

Dermed er Asko første kjente norske kjøperen av Teslas nye lastebil, som ble presentert av selskapet i november, skriver e24.no som først omtalte nyheten.

En av de ti lastebilene er også en såkalt «Founders Edition», og skal være en av de 1.000 første som produseres.

Stort potensial
Levering av lastebilene ligger imidlertid et stykke frem i tid. Foreløpig er ikke lastebilene satt i produksjon en gang. Dessuten har Tesla hatt mye annet å stri med den seneste tiden, blant annet med produksjon av personbilen Model 3.

Selskapet har varslet at de første lastebilene til USA og Canada kan leveres i 2019.

– Det skal lages egne versjoner for Europa, og vi vet ikke når det blir leveringsstart for disse. Trolig snakker vi tidligst 2020, men vi ser gjerne at de kommer tidligere, sier Sollie.

Foreløpig vet han ikke noe særlig mer om spesifikasjonene på lastebilene enn det Tesla har offentliggjort, blant annet drøyt 1.000 hestekrefter og rekkevidde på rundt 800 kilometer.

– Det vi har fått høre om rekkevidde og kapasitet så langt virker lovende, sier han.

– Hva slags kjøring skal dere bruke lastebilene til?

– Vi ser for oss både mellomtunge og tunge oppdrag til og fra våre egne og andres anlegg. Totalt har vi rundt 600 lastebiler og flere hundre av dem kan potensielt kjøres med elektriske lastebiler som Tesla Semi. I tillegg ønsker vi oss noen mindre, elektriske lastebiler til lokaldistribusjon, sier Sollie.

Samarbeid med Tesla
Når det gjelder ladeinfrastruktur ser Asko for seg et samarbeid med Tesla.

– Vi har våre anlegg med solceller og vindmøller som produserer strøm som kan benyttes til å lade lastebiler. I tillegg snakker Tesla om nye «megaladere» for lastebiler, som sikkert vil bli aktuelt, sier Sollie.

– Hva med service- og support?

– Vi forventer at Tesla har dette på plass når vi kommer dit at vi fullfører kjøpene og får bilene levert.

– Snakker dere med den norske Tesla-organisasjonen om dette?

– Vi har hatt dialog med Tesla i Europa, USA og Norge i flere måneder rundt lastebilene, og vil fortsette dialogen fremover.

LES OGSÅ: Tok innersvingen på Tesla

Positivt regnestykke
Prisen for en trekkvogn fra den amerikanske produsenten er cirka 1,6 millioner kroner. Totalt må Asko dermed ut med cirka 16 millioner kroner for de ti bilene, med dagens kurs og pris.

Reservasjonen krever at de betaler inn cirka 10 prosent av kjøpesummen i løpet av 14 dager, og resten av kjøpesummen betales når endelig bestilling foretas.

– Regnestykkene våre ser positive ut når det gjelder økonomien i dette. Innkjøpsprisen er ikke spesielt høy, man får bortfall i utgifter til drivstoff og bilen har langt færre bevegelige deler enn lastebiler med forbrenningsmotor – noe som bør gi økt driftssikkerhet og lavere driftskostnader, sier transportsjefen.

– Søker dere Enova-støtte?

– Nei, med disse regnestykkene blir ikke det aktuelt, så Enova-støtte får vi heller søke om til andre prosjekter, sier han.

LES OGSÅ: Elektrisk tungbil fra Daimler

Testprosjekt
Asko er som kjent ivrige med å teste ut ny teknologi på sin vei mot å bli klimanøytrale og bærekraftige. Blant annet har de testet en elektrisk distribusjonsbil fra nederlandske eMoss i Oslo i over ett år nå.

– Med den har vi gjort oss både positive og negative erfaringer, sier Sollie.

– På den positive siden vil jeg trekke frem god rekkevidde. Bilen brukes i kjøring med tre skift, og når den virker så fungerer den bra. Men vi har hatt driftsproblemer, og tekniske utfordringer med batteriene. Det var forventet at slike ting kunne dukke opp. I tillegg er lastekapasiteten i minste laget, utdyper han.

Transportdirektøren er spent på hvordan Tesla-lastebilene vil fungere i Norge, og understreker at de første bilene vil bli et pilotprosjekt.

– Det er jo ikke sikkert de vil fungere så godt under norske forhold som vi håper og tror, og det er nettopp det vi ønsker å teste ut. Jeg ser det som en fordel at Canada skal få levert en god del biler før Europa, fordi forholdene enkelte steder der kan minne om Norge, sier Sollie og legger til:

– Vi i Asko er i en heldig posisjon, med eiere som støtter oss i dette og mener det også er lov å feile.

Powered by Labrador CMS