LANGKJØRING: Med standard tverrstilte tankalternativ er rekkevidden på over 1000 km.

Lanserer flere gassalternativer for buss

Scania legger til en LBG/LNG-variant av Touring, som kan kjøre på naturgass, biogass, eller en blanding av de to.

Det nye gassdrivlinjealternativet for Scania Touring kommer i tillegg til produsentens nåværende gassportefølje, som inkluderer busser og turbusser bygget med eksterne påbyggerpartnere, som Scania Beulas DD LBG/LNG, samt Scania Irizar i6S Efficient LBG/LNG som ble presentert på Busworld i fjor.

- Den varianten er et utmerket alternativ for ekspressbuss- og langdistanseoperatører som ønsker å bli mer bærekraftige, uten massive investeringer eller negativ innvirkning på driften, sier Carl-Johan Lööf, leder for produktstyring, People Transport Solutions, Scania.

Den nye varianten kommer med 13-liters gassmotor som yter 410 hk (302 kW) og 2000 Nm.

- Dette produktet gir deg kraft, dreiemoment og rekkevidde som tilsvarer en dieseldrevet buss, samtidig som det reduserer støynivået og gir lavere driftskostnader, hevder Lööf.

Biogass har lenge vært brukt i komprimert form for å drive by- og forstadsbusser. I løpet av de siste årene har teknologiutviklingen gjort det mulig å kjøle ned gassen og omdanne den til energitett væske – LBG/LNG – noe som gjør den til en mer levedyktig løsning for tunge nyttekjøretøy som opererer langdistanseruter.

– Biogass kan spille en nøkkelrolle i å avkarbonisere tungtransport, spesielt i langdistanseapplikasjoner. Infrastrukturen for drivstoffproduksjon og tankstasjoner fortsetter å vokse, med store investeringer, ikke minst i Europa, sier Jonas Strömberg, Sustainable Transport Business Manager i Scania.

Powered by Labrador CMS