-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Disse må byttes innen nyttår
Nasjonale gods- og turvognløyver utgår etter 1. januar 2025. Etter dette må alle som driver løyvepliktig gods- eller turvogntransport ha fellesskapsløyve.
Statens vegvesen minner om at nasjonale gods- og turvognløyver (hvite med rød kant) kun er gyldige ut året. Fra 1. januar 2025 må alle som driver løyvepliktig gods- eller turvogntransport ha fellesskapsløyve.
- Dersom foretak som driver løyvepliktig transport på norske veger ikke har gyldig felleskapsløyve etter 1.januar 2025, kan de få et gebyr på 60 000 kr om de blir stoppet i kontroll. Om foretaket ikke har med seg fellesskapsløyve, kan de få et gebyr på 6000 kr, sier May Britt Berge Solheim i Statens vegvesen
Veivesenet oppfordrer også alle løyvehavere som har fellesskapsløyve om å kontrollere utløpsdato på hoveddokument og attesterte kopier i god tid før fristen.
Utløpsdatoen på attestert kopi kan være ulik utløpsdatoen på hoveddokumentet. Årsaken til dette er at foretaket har meldt nasjonale løyver tapt og fått utstedt fellesskapsløyve som erstatning.
Det nye fellesskapsløyvet er blått, og kan benyttes til både nasjonal og internasjonal transport.
Fortsatt mange som ikke har søkt om fellesskapsløyve
Det er fremdeles 3600 foretak som har nasjonale gods- og turvognløyver. Disse må søke om fellesskapsløyve om de ønsker å drive løyvepliktig transport etter nyttår.
- Alle foretak som har nasjonale gods- og turvognløyver skal ha fått to brev i Altinn om utløpsdato for løyve, og hva de må gjøre dersom foretaket ønsker å drive med løyvepliktig transport etter nyttår. Venter dere for lenge med å søke om å skifte ut nasjonale løyver til fellesskapsløyver, kan vi ikke garantere at vi rekker å utstede nye løyver før nyttår, sier Berge Solheim.
- Normal saksbehandlingstid er 2- 4 uker etter at vi har fått søknaden med alle attester. For de som enda ikke har søkt om fellesskapsløyve, kan vi ikke garantere at de utstedes innen nyttår, sier Berge Solheim.
Foretak som søker om å skifte ut nasjonale løyver til fellesskapsløyve må legge ved følgende dokumentasjon:
o Vandelsattest for foretak, organisasjonsnummer.
o Vandelsattest for daglig leder, transportleder og styreleder.
o Attest for skatt og merverdiavgift.
Attestene kan ikke være eldre enn tre måneder.
Dersom foretakene skifter nasjonale løyver til samme antall fellesskapsløyver, er det ikke nødvendig å oppjustere garantien.
- Foretak som har eller skal avvikle sin løyvepliktige drift, må kontakte sin garantist. Garantien opphører ikke når løyvene opphører, avslutter Berge Solheim.