-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
MAN-fabrikken i Steyr reddet
Da MAN presenterte sine reviderte spareplaner i mars var det mange som sukket lettet. Det ville bli en mindre bemanningsreduksjon enn opprinnelig planlagt.
Da MAN presenterte sine spareplaner i januar og skulle satse på strøm og hydrogen skulle det ryke 3.500 arbeidsplasser bare i Tyskland. Globalt ble det snakket om 9.500 av de totalt 36.000 ansatte.
Blant sparetiltakene var stenging av fabrikken i østerrikske Steyr.
Det kom reviderte planer i slutten av mars som fremdeles snakket om 3.500 arbeidsplasser færre, men nå var det globalt.
Dessuten skulle MAN-fabrikken i Steyr, med 2.200 ansatte, overtas av et investeringsfirma som blir bestyrt av tidligere Magna-sjef Siegfried Wolf.
Så viser det seg at Steyr-arbeiderne ikke likte Wolf. I april stemte i hvert fall 64 % av arbeidsstokken mot at han skulle overta.
Reaksjonen fra hovedkontoret i München var øyeblikkelig: ‘Som en konsekvens gjenopptar MAN nå planene om å stenge fabrikken i Steyr’.
I planene til Wolf lå det at 1.250 ansatte skulle fortsette til noe som så ut som betydelig lavere lønninger. I tillegg til produksjonsavtaler med MAN, ville han blant annet bygge hytter for russiske GAZ der.
MAN har bygget lette og mellomtunge biler der, men den produksjonen flytter de nå til Krakow i Polen.
MAN-sjefen, Andreas Trostmann, har hele tiden vært klar på at for dem var Wolf var den eneste fremtidsløsningen. Alternativet var nedstengning i 2023.
Men nå ble løsningen allikevel Wolf. Da meldingen kom var avtalen allerede underskrevet fortalte Andreas Trostmann – og fagforeningen ved fabrikken hadde gitt sin tilslutning til den, selv om de ‘fremdeles så det som nødvendig med flere samtaler’.
Om Wolf har beveget seg på lønnstilbudet er det ikke sagt noe om, men han har i hvert fall bedret bemannings-spørsmålet. Nå skulle han beholde to tredeler av arbeidsstokken.
MAN har også beveget seg. Wolfs fabrikk, som nå skal hete Steyr – et gammelt bilmerkenavn – skal få produsere TGL og TGM biler lenger enn planlagt. Også kontrakten for produksjon av deler og finish på kunststoff-deler er blitt forlenget.
Men selv om Gewerkschaftsbund – Østerrikes LO – kalte avtalen en triumf for fagforening og ansatte pekte de på at dette bare var en deal mellom Wolf og MAN. Det finnes fremdeles ingen reell avtale mellom arbeidstakere og bedriften, het det.