-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Store nedbemanninger hos MAN
I München ble det i dag offentliggjort planer om reduksjoner i MAN organisasjonen. Det er snakk om inntil 9.500 arbeidsplasser. Flere anlegg kan bli stengt.
Egentlig har man ventet på dette. Etter at både Traton-sjefen selv, Andreas Renschler og MAN-sjefen, Joachim Drees, forlot skuta i juli har det ligget i kortene at noen ville endre kurs.
Det har åpenbart vært arbeidet med planene lenge, men det ble den nye MAN-sjefen, Andreas Tostmann (ex-VW produksjon), som presenterte omrisset i dag.
Utfordringer og digitalisering og alternative drivlinjer var selvfølgelig argumenter som dukket opp ved presentasjonen. Og uten at det var nevnt er det åpenbart at produksjonsanleggene i Steyr, Plauen og Wittlich er blant dem som er særlig utsatte.
Hvor mange av de ca. 20.000 arbeidsplassene i Tyskland som vil bli rammet av reduksjonene er åpenbart alt for tidlig å si. Det man imidlertid er sikker på er at det ikke vil bli noen enkel diskusjon med IG Metall og de andre fagforeningene.
I Tyskland har arbeidstakere som jobber under tariff-avtaler oppsigelses-beskyttelse frem til 2030 – dette kan med andre ord bli dyrt.
Tostmann var imidlertid helt klar på ett punkt: en resultatforbedring på ca. 1,8 milliarder euro må være på plass innen 2023. Det vil si at man går fra en negativ driftsmargin til noe som nærmer seg 8 prosent.
Det er ting i denne meldingen som gjør det ganske klart at den nye Traton-sjefen, Matthias Gründler, er finansmann. Han var konsernets tidligere finanssjef!
LES OGSÅ: Vi har møtt Traton
Den nye ledergruppen har allerede snakket om MAN som ledende tungbilprodusent med elektro- og hydrogen-drivverk.
Scania har tidligere antydet at de globalt har 5000 for mange ansatte og sjefen Henrik Henriksson sier at inntil 1.000 funksjonær-stillinger ved hovedkontoret i Södertälje nå må vurderes.
Mye av dette henger selvfølgelig sammen med at hos Traton sank ordreinngangen i andre kvartal med 41 % - til 33.270 kjøretøy og at det hersker stor usikkerhet både om når markedet vil komme tilbake og hvilket marked vi da egentlig vil få se.
Men samtidig hører det med til historien at Traton for to dager siden økte budet på Navistar med 23 %. Fra 35 til 43 dollar pr. aksje. Traton eier allerede 16,8 % av aksjene i denne amerikanske produsenten som nylig leverte sitt tredje kvartal med solid tap (avvikende regnskapsår).
Det utarbeides for tiden et forslag om sammenslutning, og Volkswagen har tidligere sagt at de er med på oppkjøp inntil Navistar blir eide 100 % av Traton.
Markedet reagerte med et gjesp på MAN-nyhetene. Verken i Stockholm eller i Frankfurt beveget aksjen seg så meget som en prosentenhet en gang.
LES OGSÅ: Volvo skal kutte 4.100 jobber