-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Traton med rekord-bestillinger
Kanskje det er viktig å opprettholde trykket nå, i forkant av at Daimler Trucks skal på børs i løpet av året. Traton sørger i hvert fall for å fortelle om rekordfulle ordrebøker.
Traton er også blant dem som bruker fjoråret som referanse for å fortelle om mektig økning.
God stigning i både omsetning og resultatet i førte kvartal i forhold til i fjor, forteller de i en pressemelding, samtidig som to tredeler flere bestillinger på lastebiler gjør Matthias Gründler, sjefen selv, ‘litt optimistisk’.
Konkret: de tre Traton-døtrene, Scania, MAN og VW Caminhoes økte utleveringene i første kvartal i alle regioner med til sammen 36 prosent - til 57.000 biler.
Dessuten økte ordreinngangen, den som vil føre til produksjon i høst, med 62 prosent, til 79.000 lastebiler.
Det er mulig dette er en stor økning, men det er viktig å huske hva man sammenlikner med – et kvartal der pandemien hadde slått inn for alvor i den siste måneden.
Busser så det imidlertid annerledes ut for. Omsetningen falt med en firedel, og ordreinngangen ble halvert, til 3.000 biler.
Omsetningen steg i første kvartal med 15 prosent, til 6,5 milliarder euro. Resultatet økte fra 96 til 127 millioner euro. Restruktureringen av MAN belastet driftsresultatet med 362 millioner.
I Tyskland reduserer MAN med 3.500 ansatte, samtidig som fabrikken i Steyr, med 2.200 ansatte, er stengt.
Overtakelsen av amerikanske Navistar skal være avsluttet ved halvårsskiftet. ‘Dermed vil Traton bli blant de største og mest lønnsomme produsenter av tunge lastebiler’.
Navistar hadde bare røde tall i første kvartal!
Ikke et ord i forbindelse med kvartalsoppgjøret om hvilken rolle Bernd Osterloh skal ha.
Han var den allmektige fagforeningslederen hos Volkswagen de siste 16 år. Ingen direktør ble ansatt der uten at han sa ja. Overraskende gikk han fra den jobben for å ta en styreposisjon i Traton.
Som hva og med hvilket ansvar vet ingen.
64 åringen har tatt peiling på tre år i Traton-styret og vil bruke de første 100 dagene på å definere sine egne oppgaver.
Hadde jeg vært Gründler ville jeg vært lettere bekymret.