-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
MAN tar et trippel farvel
I disse dagene er alle aksjene kjøpt inn fra de resterende MAN-aksjonærene, slik generalforsamlingen bestemte i slutten av juni. Det betyr at nå er overføringen og fusjonen med Traton ført inn i de offisielle annalene.
Dermed har MAN opphørt å være en egen juridisk enhet. Selskapet kan trekke røttene tilbake til 1758.
Det betyr også at veteranen må si farvel til børsen. Den vil bli strøket av listene så fort det er teknisk mulig.
Det neste farvelet vil ha mer omfattende langtidsvirkninger.
I et intervju med tyske Handelsblatt forteller Andreas Tostmann, toppsjef i MAN, at nå tar de farvel med diesel.
Fra 2024 skal serieproduksjon av tunge biler med batteridrift i gang.
- Vi planlegger rekkevidde på 500 km. som det første skritt, sier han.
Han snakker også om 700 – 1000 km. som neste skritt, med andre ord brukbart for langtransport.
Men i motsetning til konkurrenten i Stuttgart er han 100 % batterimann foreløpig.
- Kostpariteten med dieselbiler kan vi oppnå mye fortere med batteridrift enn med brenselceller og hydrogen, sier han til bladet og bruker den høyere virkningsgraden som hovedargument.
MAN har allerede en stor produksjon av batteribusser, nummer to etter Mercedes i Europa.
Omstillingen til el-produksjon har ikke skjedd uten motstand. Fra juni har man testet arbeidsoppgaver på et 4.000 kvm. stort areal på hovedfabrikken i München. Alle medarbeiderne skal være omskolert innen 2023.
Men alle medarbeidere er ikke lenger alle. Fra 2020 startet MAN en skikkelig slankekur, og sa blant annet opp arbeidsgarantiene som skulle gjelde til 2030.
Det eskalerte skikkelig. Til slutt trakk fagforeningssjefen Saki Stimoniaris sin egen bedrift for retten – på tross av mange store konflikter var det første gang noe slikt skjedde i VW-Gruppen.
Det endte med et kompromiss – 3.500 stillinger forsvant i Tyskland. Langt færre enn Tostmann opprinnelig hadde antydet.
Det pikante er at Volkswagens mektige fagforeningssjef Bernd Osterloh gikk av tidligere i år, men tok to år i styret for Traton. Der får han imidlertid ikke møte den like standhaftige Stimoniaris. 50 åringen valgte i dag ‘av personlige grunner’ å slutte hos Traton.
Enda et viktig farvel.
Det mange selvfølgelig også håper på er at MAN kan si endelig farvel til elendige resultater.
I løpet av de siste årene har VW Gruppen investert rundt 25 milliarder euro i sin lastebilvirksomhet. På børsen er Traton verdt omtrent halvparten.
Det er ikke den andre partneren, Scanias, skyld. De banker regelmessig inn driftsresultater på mer enn ti prosent.
Det kan man vanskelig påstå om MAN. Siste halvår ga imidlertid 3,3 %, men de må opp i minst 8 dersom de skal klare å finansiere overgangen til elbiler selv.