-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hydrogen og hamp
Et engelsk firma har fått statsstøtte for å utvikle en hydrogen-enhet som kan erstatte eksisterende varebil-motorer. Men på sikt vil de også bygge egen bil – med karosseri i nedbrytbar hamp.
Sentrum i utviklingsarbeidet er en moduloppbygget brenselcelle-enhet som vi ikke vet mer om enn at det påstås at den har en rekkevidde på 600 km med en nyttelast på 1.500.
Det blir nok nødvendig med flere detaljer før dette alene gir anledning til høye hurra-rop. Greia er i hvert fall at den skal kunne monteres i eksisterende dieselbiler.
Men IVe – som selskapet heter – har også tegnet en konseptbil rundt denne drivlinjen.
Føreren sitter i midten inne i et glatt karosseri som skal bygges av industriell hamp.
Også de bærende elementene skal på en eller annen måte kunne gjøres uten innslag av metaller.
Formålet er selvfølgelig å gjøre hele bilens livsløp så CO2 beskjedent som mulig.
Bilen vil ha en livslengde på 15 år, sier de også – noen år lenger enn vanlige diesel-varebiler.
Så er det selvfølgelig litt snakk om lavt gulv og komfort for føreren og nøkkelløse dører og at den skal kunne produseres med ‘mikro-produksjons teknikker’ med bruk av avansert konnektivitet for også å gjøre produksjonen effektiv.
De første forsøkene skal finne sted fra september neste år før de første eksemplarene leveres til kundene tidlig i 2024.
Nå høres en slik beskrivelse selvfølgelig ut som enda et luftslott, men det må ligge noe alvor under her.
De har fått støtte fra tunge statlige institusjoner, blant annet det statlige Office for Zero Emission Vehicles, og anlegget deres ligger på MIRA, sentrum for all britisk bilutvikling.
Det er kanskje for tidlig å konkludere at dette bare er en drøm?