-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Antall elektriske varebilmodeller doblet på to år – og mange flere er på gang
I løpet av 2022 vil det være rundt 30 elektriske varebilmodeller å velge blant i det norske markedet. Men YrkesBils oversikt avdekker store forskjeller i ytelser, ladeløsninger og lastebegrensninger som det er verdt å merke seg.
Da YrkesBil i 2019 lagde en oversikt over elektriske varebiler i det norske markedet, var det totalt ni batterielektriske varebilmodeller å velge blant.
Samtidig viste en annen oversikt at det var omtrent like mange modeller på vei inn i markedet, men som ikke var lansert ennå da oversikten ble publisert i august 2019.
Nå, drøyt to år seinere, har antallet helelektriske varebilmodeller som er tilgjengelige doblet seg. Og fremdeles er det minst elleve nye batterielektriske varebilmodeller som er «rett rundt hjørnet».
I løpet av 2022 vil det være rundt 30 ulike modeller av batterielektriske varebiler å velge blant i det norske markedet. Da kan ingen lenger skylde på dårlig utvalg for ikke å velge elektrisk, i alle fall.
Nettopp svært begrenset modellutvalg, lav tillatt nyttelast (sammenlignet med fossildrevne varebiler) og relativt kort rekkevidde på flere modeller har vært noe av grunnen til at omsetningstakten for elektriske varebiler lenge gikk svært så trått. I alle fall sammenlignet med elektriske personbiler – som har opplevd en salgseksplosjon de senere årene.
Nå ser vi imidlertid økning i elvarebil-salget måned for måned. I 2021 ble det registrert 32.292 varebiler i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. 17 prosent av disse var elektriske, mot kun 8,5 prosent året før.
At det er mindre å hente økonomisk på å kjøpe elektrisk fremfor fossilmotor i varebil – kontra personbil, spiller selvsagt også inn på salgsutviklingen. Dette fordi fossildrevne varebiler også er delvis unntatt myndighetenes avgiftsregime, og dermed finnes ikke de samme kjøpsinsentivene – som fritak fra engangsavgiften.
Fritak fra/reduserte bompenger, bruk av kollektivfelt og gratis parkering på offentlige P-plasser nyter imidlertid også eiere av elektriske varebiler godt av enkelte steder – men flere av disse godene er også truet.
Myndighetene har signalisert at noen av de norske elbilgodene skal fases helt eller delvis ut etter hvert som elbilandelen øker, men det snakkes om å beholde enkelte særfordeler for elvarebiler.
Samtidig satser mange av de store kjøretøyprodusentene for fullt på elektriske nyttekjøretøy. Dette innebærer – som du ser her – flere modeller å velge blant, større lastekapasitet og økt rekkevidde.
Med hjelp fra de norske bilimportørene har vi laget en oversikt over hva som finnes av elektriske varebiler på det norske markedet i dag, og hva som kommer hit i nær fremtid. Studerer du de tekniske dataene vil du oppdage betydelige forskjeller, som er verdt å ta med i betraktningen ved valg av elvarebil. Ikke minst er det avgjørende å ha avklart eget behov og bruksmønster.
Her er en liten statusrapport for de ulike merkene med elektriske varebiler i porteføljen eller på gang:
Ford
Fullelektriske E-Transit kommer i 2022.
Per i dag har Ford ingen rene batterielektriske varebiler i salg, men Transit Custom Plug in hybrid er en elbil med bensinmotor som rekkeviddeforlenger. Dette er en løsning som Ford – oss bekjent – er alene om i varebilsegmentet. Men noe stort volum er den ikke solgt i.
Iveco
Tilbyr ikke elektrisk Daily per i dag, men Iveco Norge bekreftet i desember 2021 at det kommer en ny batterielektrisk Daily, under navnet Daily Elec, i løpet av 2022. Foreløpig er det sparsomt med ytterligere informasjon.
MAN
Selger e-TGE og har ingen informasjon om endringer på denne eller nye elvarebiler.
Maxus / BYD
Importøren RSA satset i starten på Maxus som et rent elvarebil-merke i Norge, men tilbyr nå også personbilvarianter. e-Deliver 3 og e-Deliver 9 er rene nyttekjøretøy, og sistnevnte leveres i mange ulike konfigurasjoner – inkludert chassis med diverse påbygg og som persontransporter. Det er også kjent at Maxus har en elektrisk pickup på gang.
Euniq 2 er en MPV personbil, som i Norge også tilbys på grønne skilt.
BYD har foreløpig kun modellen T3 på menyen.
Mercedes-Benz
Har etter hvert fått et bedre utvalg av elvarebiler, og tilbyr nå i Norge eVito Tourer Long Range, EQV 300 og eSprinter. Mot slutten av året kommer også Renault-baserte eCitan.
Nissan
e-NV200 var lenge Norges mest solgte elvarebil. Nå skal modellen fases ut og produksjonen legges ned ved utgangen av 2021.
Etterfølgeren Townstar, på samme plattform som Kangoo og Citan, kommer neste år, men importøren har foreløpig ikke mange konkrete opplysninger.
Stellantis (Fiat, Citroën, Opel og Peugeot)
Bertel O. Steen / Stellantis Norge representerer Fiat, Citroën, Opel og Peugeot.
De tre sistnevnte merkene tilbyr i dag Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert som eneste elektriske varebilmodeller.
Samtidig har det lenge vært kjent at nye Peugeot e-Partner, Citroën ë-Berlingo og Opel Combo-e står for tur, og det opplyses nå at de skal lanseres i januar 2022.
De store elektriske kassebilene Peugeot e-Boxer, Citroën ë-Jumper og Opel Movano-e kommer trolig i løpet av første kvartal 2022.
Fiat lanserte sin første elektriske varebil, E-Ducato, i fjor. Nylig ble det kjent at det i 2022 kommer en ny Fiat Scudo basert på Jumpy, Vivaro og e-Expert, også som elbil.
Det gir neppe stor gevinst å tippe på at Fiat også vil introdusere en ny modell (kanskje tar de med Doblo-navnet) på samme lest som Partner og søsknene, men dette er foreløpig kun spekulasjoner.
Stellantis jobber forresten også med spennende hydrogen-løsninger for varebiler, men det fremstår uklart om og eventuelt når disse blir aktuelle for Norge.
Renault
Kangoo Z.E. har i flere perioder vært Norges nest mest solgte elvarebil, men modellen har begynt å dra på årene – og det er for lengst kjent at en ny versjon står på trappene. Importøren har fremdeles litt magert med teknisk informasjon og priser, men vi gleder oss til å se nærmere på den nye, smarte dørløsningen «uten b-stolpe».
Renault tilbyr også storebror Master E-Tech Electric. Denne importeres både av Renault Trucks (Volvo Norge AS) og Renault Norge (RBI Norge AS). Renault jobber også med hydrogenløsninger for varebiler.
Toyota
Fra å være ganske skeptiske til batterielektriske biler, satser Toyota nå stort på teknologien, og blant de første elmodellene derfra finner vi varebilene Proace EV og Proace City EV – godt hjulpet av PSA/Stellantis-samarbeidet.
Volkswagen
Selger i dag e-Crafter. Elektriske versjoner av Caddy og Transporter ble droppet av den norske importøren, som i stedet venter på den lenge varslede ID.Buzz Cargo. Nå ser det ut til at den kule kassebilen endelig kommer, med planlagt lansering i første kvartal 2022.
Outsiderne
YrkesBil har i oversikten tatt utgangspunkt i aktører som er representert i det norske markedet. Nye merker og aktører popper imidlertid opp som paddehatter for tiden, så se ikke bort fra at det på kort tid kan komme inn nye merker og elektriske varebilmodeller.
Vi kan jo nevne for eksempel Rivian, Arrival og Canoo som noen av de spennende navnene. Arrival var på Norges-vistitt med sin elvarebil i høst, og lovet å komme tilbake.
Stor oversikt - elektriske varebilmodeller i salg nå*:
*Merknad: Alle data i denne oversikten er innhentet av YrkesBil fra respektive importører. Endringer kan forekomme uten varsel.
BYD
Merke og modell: | BYD T3 |
Motor (kW og Nm): | 100kW og 180Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Foran |
Batterikapasitet (kWh): | 50,3kWh |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 6,6kW |
Ladefart hurtiglading (kW): | 40 kW |
Rekkevidde (WLTP): | 267 - 310 |
Nyttelast (kilo): | 645 |
Lastevolum (kubikkmeter): | 3,5 |
Egenvekt (kilo): | 1700kg |
Tilhengerkapasitet: | 0 |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | nei |
Pris som varebil: | fra 324900 |
Pris som personbil: |
Ford
Merke og modell: | Ford Transit Custom Phev |
Motor (kW og Nm): | 92 kW |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | foran |
Batterikapasitet (kWh): | |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 5 timer |
Ladefart hurtiglading (kW): | 3 timer (32A) |
Rekkevidde (WLTP): | 56 km |
Nyttelast (kilo): | 1.000 kilo (uten fører) |
Lastevolum (kubikkmeter): | 6 m3 |
Egenvekt (kilo): | |
Tilhengerkapasitet: | |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | |
Pris som varebil: | 562.700* |
Pris som personbil: |
MAN
Merke og modell: | MAN eTGE |
Motor (kW og Nm): | 100kW og 290 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Forhjulsdrift |
Batterikapasitet (kWh): | 36 |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 5 t. og 20 min. (Wallbox 7.2kW) |
Ladefart hurtiglading (kW): | 40 minutter (opp til 80%) |
Rekkevidde (WLTP): | 110-115 km |
Nyttelast (kilo): | 1.000 |
Lastevolum (kubikkmeter): | 10,7 |
Egenvekt (kilo): | 2.500 |
Tilhengerkapasitet: | Ikke mulig |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | ja, 8+1 |
Pris som varebil: | 683.190 |
Pris som personbil: |
Maxus
Merke og modell: | Maxus e-Deliver 3 |
Motor (kW og Nm): | 90kw / 255nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | foran |
Batterikapasitet (kWh): | 35kwh/52,5kwh |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 6,6kw |
Ladefart hurtiglading (kW): | 50kw |
Rekkevidde (WLTP): | 158/240 kombinert og 226/342 urban (SWB) |
Nyttelast (kilo): | 860-970 |
Lastevolum (kubikkmeter): | 4,8-6,3 |
Egenvekt (kilo): | 1.450-1.660 |
Tilhengerkapasitet: | 1.005-1.200 |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | nei |
Pris som varebil: | 299.900-369.900 |
Pris som personbil: |
Merke og modell: | Maxus e-Deliver 9 |
Motor (kW og Nm): | 147kw / 310nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | foran |
Batterikapasitet (kWh): | 51,5kwh/72kwh/88,55kwh |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 11kw |
Ladefart hurtiglading (kW): | 75kw |
Rekkevidde (WLTP): | 186-296 kombinert |
Nyttelast (kilo): | 860-1.960 |
Lastevolum (kubikkmeter): | 9,7-11 |
Egenvekt (kilo): | 2.090-2.700 |
Tilhengerkapasitet: | 1.200-1.500 |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | ja |
Pris som varebil: | 549.900-709.900 |
Pris som personbil: | 849.900-980.000 |
Merke og modell: | Maxus Euniq 2 |
Motor (kW og Nm): | 130kw / 310nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | foran |
Batterikapasitet (kWh): | 52,5kwh |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 7,2 |
Ladefart hurtiglading (kW): | 73kw |
Rekkevidde (WLTP): | 260 kombinert 356 kombinert |
Nyttelast (kilo): | 466 |
Lastevolum (kubikkmeter): | 2,2m3 |
Egenvekt (kilo): | 1810 |
Tilhengerkapasitet: | 400 |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | nei |
Pris som varebil: | 419900 |
Pris som personbil: | 399900 |
Mercedes-Benz
Merke og modell: | Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range varebil |
Motor (kW og Nm): | 204 hk (toppeffekt) og 362 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | forhjulstrekk |
Batterikapasitet (kWh): | 100 kWh (installert) |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 11 kW |
Ladefart hurtiglading (kW): | 110 kW |
Rekkevidde (WLTP): | 366 (WLTP) |
Nyttelast (kilo): | 722 - 762 kg |
Lastevolum (kubikkmeter): | 6 - 6,6 |
Egenvekt (kilo): | 2660 kg |
Tilhengerkapasitet: | Ikke tilgjengelig med tilhengerfeste |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | Ja, totalt 9-seter |
Pris som varebil: | 539.000,- |
Pris som personbil: | 552.900,- |
Merke og modell: | Mercedes-Benz EQV 300 varebil |
Motor (kW og Nm): | 204 hk (toppeffekt) og 362 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | forhjulstrekk |
Batterikapasitet (kWh): | 100 kWh (installert) |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 11 kW |
Ladefart hurtiglading (kW): | 110 kW |
Rekkevidde (WLTP): | 357 (WLTP) |
Nyttelast (kilo): | 632 - 689 kg |
Lastevolum (kubikkmeter): | 6 - 6,6 |
Egenvekt (kilo): | 2700 kg |
Tilhengerkapasitet: | Ikke tilgjengelig med tilhengerfeste |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | Ja, totalt 8-seter |
Pris som varebil: | 689.900,- |
Pris som personbil: | 689.900,- |
Merke og modell: | Mercedes-Benz eSprinter |
Motor (kW og Nm): | 116 hk (toppeffekt) og 295 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | forhjulstrekk |
Batterikapasitet (kWh): | 55 kWh (installert) |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 7,4 kW |
Ladefart hurtiglading (kW): | 80 kW |
Rekkevidde (WLTP): | 155 (WLTP) |
Nyttelast (kilo): | 891 kg |
Lastevolum (kubikkmeter): | 11 |
Egenvekt (kilo): | 2609 kg |
Tilhengerkapasitet: | Ikke tilgjengelig med tilhengerfeste |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | Nei |
Pris som varebil: | 539.900,- |
Pris som personbil: | Ikke tilgjengelig som personbil |
Stellantis (Fiat, Citroën, Opel og Peugeot)
Merke og modell: | Citroën ë-Jumpy |
Motor (kW og Nm): | 100 kW/260 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Foran |
Batterikapasitet (kWh): | 50 kW / 75 kWt |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 7,2 kW 1 fas / 11 kW 3 fas (opsjon) |
Ladefart hurtiglading (kW): | 100 kW |
Rekkevidde (WLTP): | 230 / 330 km |
Nyttelast (kilo): | 925 / 927 |
Lastevolum (kubikkmeter): | 5,3 / 5,8 / 6,1 / 6,3 |
Egenvekt (kilo): | 2 025 / 2 053 |
Tilhengerkapasitet: | 1000 kg |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | Ja 7 / 8 / 9 seter |
Pris som varebil: | 50 kW L2: 379 900 / 391.900 75 kW L2: 439.900 / L3: 451.900 |
Pris som personbil: | 489.900 |
Merke og modell: | Opel Vivaro-e |
Motor (kW og Nm): | 100 kW/260 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Foran |
Batterikapasitet (kWh): | 75 kWt |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 7,2 kW 1 fas / 11 kW 3 fas (opsjon) |
Ladefart hurtiglading (kW): | 100 kW |
Rekkevidde (WLTP): | 330 km |
Nyttelast (kilo): | 925 / 927 |
Lastevolum (kubikkmeter): | 5,3 / 5,8 / 6,1 / 6,3 |
Egenvekt (kilo): | 2 025 / 2 053 |
Tilhengerkapasitet: | 1000 kg |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | Ja 7 / 8 / 9 seter |
Pris som varebil: | L2: 439.900 / L3: 451.900 |
Pris som personbil: | 489.900 |
Merke og modell: | Peugeot e-Expert |
Motor (kW og Nm): | 100 kW/260 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Foran |
Batterikapasitet (kWh): | 75 kWt |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 7,2 kW 1 fas / 11 kW 3 fas (opsjon) |
Ladefart hurtiglading (kW): | 100 kW |
Rekkevidde (WLTP): | 330 km |
Nyttelast (kilo): | 925 / 927 |
Lastevolum (kubikkmeter): | 5,3 / 5,8 / 6,1 / 6,3 |
Egenvekt (kilo): | 2 025 / 2 053 |
Tilhengerkapasitet: | 1000 kg |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | Ja 7 / 8 / 9 seter |
Pris som varebil: | L2: 439.900 / L3: 451.900 |
Pris som personbil: | 489.900 |
Merke og modell: | Fiat E-Ducato |
Motor (kW og Nm): | 90 kW / 280 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Foran |
Batterikapasitet (kWh): | 47 kWh / 79 kWh |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 100% : 7t 55min m/6,6 kw lader / 4 t55min m/ 11 kw lader |
Ladefart hurtiglading (kW): | ca 100 km på 30 min. 20% till 80% på ca 45 min (50 kw lader) |
Rekkevidde (WLTP): | inntil 370 km / 270 km (WLTP by / kombinert) |
Nyttelast (kilo): | Inntil 1160 kg (3,5 t) / 1910 kg (4,25 t) |
Lastevolum (kubikkmeter): | 10 / 11,5 / 13 / 15 / 17 m3 (10 og 11,5 noe senere) |
Egenvekt (kilo): | fra 2340 kg til 2810 kg |
Tilhengerkapasitet: | ikke tilgjengelig |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | ikke direkte (varebil m/vindu kan bygges om til minibuss) |
Pris som varebil: | 579.900,- (13 m3 47 kw batteri) |
Pris som personbil: |
Renault
Merke og modell: | Renault Kangoo E-Tech Electric |
Motor (kW og Nm): | 44 kW og 225 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | foran |
Batterikapasitet (kWh): | 33 |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | ca 6 timer (ved 7kW) |
Ladefart hurtiglading (kW): | - |
Rekkevidde (WLTP): | 220 (blandet kjøring) / 309 (bykjøring) |
Nyttelast (kilo): | ca 500 kg (avhengig av utstyr) |
Lastevolum (kubikkmeter): | 3 m3 |
Egenvekt (kilo): | fra 1512 |
Tilhengerkapasitet: | 375 |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | nei |
Pris som varebil: | fra 269 900,- |
Pris som personbil: |
Merke og modell: | Renault Master E-Tech Electric |
Motor (kW og Nm): | max 57 kW og 225 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | foran |
Batterikapasitet (kWh): | 33 |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | ca 6 timer (ved 7kW) |
Ladefart hurtiglading (kW): | - |
Rekkevidde (WLTP): | Ca 119 km (blandet kjøring) |
Nyttelast (kilo): | ca 1000 - 1100 kg (avhengig av utstyr) |
Lastevolum (kubikkmeter): | 8-10,8 m3 |
Egenvekt (kilo): | 1972-2044 |
Tilhengerkapasitet: | - |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | nei |
Pris som varebil: | fra 549 900,- |
Pris som personbil: |
Toyota
Merke og modell: | Toyota Proace Electric |
Motor (kW og Nm): | 100kW og 260Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Foran |
Batterikapasitet (kWh): | 75 kWh |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 11kW |
Ladefart hurtiglading (kW): | 100kW |
Rekkevidde (WLTP): | 313-316 km WLTP Combined |
Nyttelast (kilo): | 925 |
Lastevolum (kubikkmeter): | 5,3 medium lengde, 6,1 lang lengde |
Egenvekt (kilo): | 2025 medium lengde 2053 lang lengde |
Tilhengerkapasitet: | 1000 kg |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | Nei |
Pris som varebil: | Fra 409.900,- eks frakt og lev |
Pris som personbil: | Fra 515.800 eks frakt og lev |
Merke og modell: | Toyota Proace City Electric |
Motor (kW og Nm): | 100kW og 260Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Foran |
Batterikapasitet (kWh): | 50 kWh |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 7,4kW laveste grad, 11kW på bestselgergrad |
Ladefart hurtiglading (kW): | 100kW |
Rekkevidde (WLTP): | 269-274 km WLTP Combined |
Nyttelast (kilo): | 686 kg kort 728 kg lang |
Lastevolum (kubikkmeter): | 3,1 kort og 3,4 lang |
Egenvekt (kilo): | 1607 kort 1649 lang |
Tilhengerkapasitet: | 750 kg |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | Nei |
Pris som varebil: | Fra 293.500,- eks frakt og lev |
Pris som personbil: | Ikke lansert P.T |
Volkswagen
Merke og modell: | Volkswagen e-Crafter 35 L3H3 |
Motor (kW og Nm): | 100 kW/290Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Foran |
Batterikapasitet (kWh): | 35,8 kWh |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | Inntil 7,2 kW |
Ladefart hurtiglading (kW): | Inntil 40 kW |
Rekkevidde (WLTP): | 115 km kombinert-syklus/ 159 km by-syklus |
Nyttelast (kilo): | Inntil 989 kg reell nyttelast |
Lastevolum (kubikkmeter): | 10,7 kbm |
Egenvekt (kilo): | 2435 kg |
Tilhengerkapasitet: | 0 kg |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | ja/8+1 inkl rullestolplass |
Pris som varebil: | 585.800,- lev. Oslo |
Pris som personbil: | 1.012.400,- lev. Oslo |
Elektriske varebilmodeller som kommer*:
*Merknad: Alle data i denne oversikten er innhentet av YrkesBil fra respektive importører. Endringer kan forekomme uten varsel.
Merke og modell: | Mercedes-Benz eCitan |
Motor (kW og Nm): | 102 hk og 245 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | forhjulstrekk |
Batterikapasitet (kWh): | 44 kWh (brukskapasitet) |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | x |
Ladefart hurtiglading (kW): | x |
Rekkevidde (WLTP): | forventes å være rundt 285 km (WLTP) |
Nyttelast (kilo): | x |
Lastevolum (kubikkmeter): | A1 - 2,9 m^3 |
Egenvekt: | x |
Tilhengerkapasitet: | x |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | x |
Pris som varebil: | Pris er ikke klar |
Pris som personbil: | Pris er ikke klar |
Forventet/planlagt lanseringstidspunkt: | Andre halvdel av 2022 |
Merke og modell: | Citroën ë-Berlingo |
Motor (kW og Nm): | 100 kW/260 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Foran |
Batterikapasitet (kWh): | 50 kWt |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 7,2 kW 1 fas / 11 kW 3 fas (opsjon) |
Ladefart hurtiglading (kW): | 100 kW |
Rekkevidde (WLTP): | 275 km |
Nyttelast (kilo): | 676/ 728 |
Lastevolum (kubikkmeter): | 3,3 / 3,8 m³ |
Egenvekt: | 1,682 / 1,724 |
Tilhengerkapasitet: | 750 kg |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | ja / 5 eller 7 |
Pris som varebil: | L1: 317.900 L2: 327.900 |
Pris som personbil: | 299.900 |
Forventet/planlagt lanseringstidspunkt: | Januar |
Merke og modell: | Opel Combo-e |
Motor (kW og Nm): | 100 kW/260 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Foran |
Batterikapasitet (kWh): | 50 kWt |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 7,2 kW 1 fas / 11 kW 3 fas (opsjon) |
Ladefart hurtiglading (kW): | 100 kW |
Rekkevidde (WLTP): | 275 km |
Nyttelast (kilo): | 676/ 728 |
Lastevolum (kubikkmeter): | 3,3 / 3,8 m³ |
Egenvekt: | 1,682 / 1,724 |
Tilhengerkapasitet: | 750 kg |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | ja / 5 eller 7 |
Pris som varebil: | L1: 317.900 L2: 327.900 |
Pris som personbil: | 299.900 |
Forventet/planlagt lanseringstidspunkt: | Januar |
Merke og modell: | Peugeot e-Partner |
Motor (kW og Nm): | 100 kW/260 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Foran |
Batterikapasitet (kWh): | 50 kWt |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 7,2 kW 1 fas / 11 kW 3 fas (opsjon) |
Ladefart hurtiglading (kW): | 100 kW |
Rekkevidde (WLTP): | 275 km |
Nyttelast (kilo): | 676/ 728 |
Lastevolum (kubikkmeter): | 3,3 / 3,8 m³ |
Egenvekt: | 1,682 / 1,724 |
Tilhengerkapasitet: | 750 kg |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | ja / 5 eller 7 |
Pris som varebil: | L1: 317.900 L2: 327.900 |
Pris som personbil: | 299.900 |
Forventet/planlagt lanseringstidspunkt: | Januar |
Merke og modell: | Citroën ë-Jumper |
Motor (kW og Nm): | 90 kW 260 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Foran |
Batterikapasitet (kWh): | 37 kWh / 70 kWh |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 7,2 kW 1 fas / 11 kW 3 fas (opsjon) |
Ladefart hurtiglading (kW): | 50kW |
Rekkevidde (WLTP): | 200 km / 340 km |
Nyttelast (kilo): | Ikke klart |
Lastevolum (kubikkmeter): | 8 til 17 m³ |
Egenvekt: | Ikke klart |
Tilhengerkapasitet: | Ikke klart |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | Nei |
Pris som varebil: | Ikke klar |
Pris som personbil: | |
Forventet/planlagt lanseringstidspunkt: | Q1 2022 |
Merke og modell: | Opel Movano-e |
Motor (kW og Nm): | 90 kW 260 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Foran |
Batterikapasitet (kWh): | 37 kWh / 70 kWh |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 7,2 kW 1 fas / 11 kW 3 fas (opsjon) |
Ladefart hurtiglading (kW): | 50kW |
Rekkevidde (WLTP): | 200 km / 340 km |
Nyttelast (kilo): | Ikke klart |
Lastevolum (kubikkmeter): | 8 til 17 m³ |
Egenvekt: | Ikke klart |
Tilhengerkapasitet: | Ikke klart |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | Nei |
Pris som varebil: | Ikke klar |
Pris som personbil: | |
Forventet/planlagt lanseringstidspunkt: | Q1 2022 |
Merke og modell: | Peugeot e-Boxer |
Motor (kW og Nm): | 90 kW 260 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Foran |
Batterikapasitet (kWh): | 37 kWh / 70 kWh |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 7,2 kW 1 fas / 11 kW 3 fas (opsjon) |
Ladefart hurtiglading (kW): | 50kW |
Rekkevidde (WLTP): | 200 km / 340 km |
Nyttelast (kilo): | Ikke klart |
Lastevolum (kubikkmeter): | 8 til 17 m³ |
Egenvekt: | Ikke klart |
Tilhengerkapasitet: | Ikke klart |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | Nei |
Pris som varebil: | Ikke klart |
Pris som personbil: | |
Forventet/planlagt lanseringstidspunkt: | Q1 2022 |
Merke og modell: | Volkswagen ID. Buzz Cargo |
Motor (kW og Nm): | Ikke tilgjengelig pr nå |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Ikke tilgjengelig pr nå |
Batterikapasitet (kWh): | Ikke tilgjengelig pr nå |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | Ikke tilgjengelig pr nå |
Ladefart hurtiglading (kW): | Ikke tilgjengelig pr nå |
Rekkevidde (WLTP): | Ikke tilgjengelig pr nå |
Nyttelast (kilo): | Ikke tilgjengelig pr nå |
Lastevolum (kubikkmeter): | Ikke tilgjengelig pr nå |
Egenvekt: | Ikke tilgjengelig pr nå |
Tilhengerkapasitet: | Ikke tilgjengelig pr nå |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | Ikke tilgjengelig pr nå |
Pris som varebil: | Ikke tilgjengelig pr nå |
Pris som personbil: | Ikke tilgjengelig pr nå |
Forventet/planlagt lanseringstidspunkt: | 2022 |
Merke og modell: | Renault Kangoo E-Tech Electric |
Motor (kW og Nm): | 75 kW og 245 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | foran |
Batterikapasitet (kWh): | 43 |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | AC lading 22 kW: 2 timer (0-80%) |
Ladefart hurtiglading (kW): | DC lading 75 kW: 42 min (0-80%) |
Rekkevidde (WLTP): | tba |
Nyttelast (kilo): | tba |
Lastevolum (kubikkmeter): | 3,3-4,9 |
Egenvekt: | tba |
Tilhengerkapasitet: | tba |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | tba |
Pris som varebil: | tba |
Pris som personbil: | tba |
Forventet/planlagt lanseringstidspunkt: | vår/sommer 2022 |
Merke og modell: | Nissan Townstar |
Motor (kW og Nm): | 90 kW / 245 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | foran |
Batterikapasitet (kWh): | 44 |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 11 kW standard / 22 kW opsjon |
Ladefart hurtiglading (kW): | DC: 42 min (0-80%) |
Rekkevidde (WLTP): | 285 km kombinert |
Nyttelast (kilo): | ikke kjent |
Lastevolum (kubikkmeter): | Inntil 3,9 |
Egenvekt: | ikke kjent |
Tilhengerkapasitet: | 1.500 kilo |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | ikke kjent |
Pris som varebil: | ikke kjent |
Pris som personbil: | ikke kjent |
Forventet/planlagt lanseringstidspunkt: | 2022 |
Merke og modell: | Ford E-Transit |
Motor (kW og Nm): | 137-200 kW / 430 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | bak |
Batterikapasitet (kWh): | 68 |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 11,3 kW: 0-100 % ca. 8 timer |
Ladefart hurtiglading (kW): | Opptil 115 kW: 15%-80%: 34 minutter |
Rekkevidde (WLTP): | Inntil 317 km |
Nyttelast (kilo): | Opptil 1.758 kilo |
Lastevolum (kubikkmeter): | |
Egenvekt: | |
Tilhengerkapasitet: | |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | |
Pris som varebil: | |
Pris som personbil: | |
Forventet/planlagt lanseringstidspunkt: | 2022 |
Merke og modell: | Fiat Scudo |
Motor (kW og Nm): | 100 kW/260 Nm |
Drivhjul (foran/bak/firehjulsdrift): | Foran |
Batterikapasitet (kWh): | 50 kW / 75 kWt |
Ladefart «hjemmelader» (kW): | 7,2 kW 1 fas / 11 kW 3 fas (opsjon) |
Ladefart hurtiglading (kW): | 100 kW |
Rekkevidde (WLTP): | 230 / 330 km |
Nyttelast (kilo): | 925 / 927 |
Lastevolum (kubikkmeter): | 5,3 / 5,8 / 6,1 / 6,3 |
Egenvekt (kilo): | 2 025 / 2 053 |
Tilhengerkapasitet: | 1000 kg |
Muligheter for bakseter (ja/nei og evt. antall): | Ja 7 / 8 / 9 seter |
Pris som varebil: | 50 kW L2: 379 900 / 391.900 75 kW L2: 439.900 / L3: 451.900 |
Pris som personbil: | 489.900 |