-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt: Ford E-Transit
Ford har ikke stått fremst i køen til elektrifiseringsvorspielet i varebilmarkedet. Men når E-Transit nå entrer festen, er tidspunktet trolig riktig likevel.
– Noen mener sikkert at det er for seint. Det er ikke vi enige i. Vi mener det er bedre å komme riktig og ikke nødvendigvis først. Med «riktig» mener jeg de spesifikasjonene som kundene etterspør: Høy nyttelast i kombinasjon med tilstrekkelig rekkevidde.
Dette uttalte Ford Motor Norge-direktør Per Gunnar Berg til YrkesBil ved inngangen til 2021, da vi spurte hvorfor E-Transit ikke skulle komme før i 2022.
Nå er vi der. Var E-Transit verdt å vente på?
Stiller sterkt
På papiret kan det se slik ut: Med 68 kWh netto batterikapasitet som standard er rekkevidden på 317 kilometer (WLTP) svært konkurransedyktig mot de nærmeste konkurrentene, som noen av dem er helt nede på 150-tallet.
Den bakhjulsdrevne elektriske varebilen har et dreiemoment på hele 430 Nm, enten du velger 184 HK eller 269 HK-varianten, og en nyttelastkapasitet på opptil 1758 kilo på varebilvarianten. Også dette er tall de fleste av dagens konkurrenter må tygge hardt på.
Av dagens helelektriske modeller i segmentet for de største varebilene er det får varianter å velge mellom. Ford tilbyr 25 forskjellige varianter av E-Transit – som varebil, dobbelkabinvarebil og chassis med påbyggingsmuligheter – sistnevnte er det så vidt YrkesBil kjenner til kun Maxus som tilbyr hittil.
Alle E-Transit-variantene er tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter med brutto kjøretøyvekt fra 3,5 - 4,25 tonn.
Ingen overraskelser
Den lille forsmaken av en prøvekjøring vi ble servert i Barcelona, der Ford Pro var vel så viktig som selve bilen, bød ikke på noen overraskelser – i positiv forstand. E-Transit oppleves like solid som Transit er kjent for å være.
Girvelgeren på dashbordet og informasjon om batteristatus, strømforbruk og rekkevidde i instrumentpanelet er det eneste som «avslører» at vi sitter i en elbil.
Vi kjørte utgaven med 184 hestekrefter med litt last og den oppleves kvikk og sterk, samtidig som kreftene plantes kontrollert ned i asfalten. For mange vil det antakelig være unødvendig å rykke opp til 269 hestekrefter.
Regenereringen av strøm kan reguleres i to trinn og begge oppleves adekvat. I det kraftigste trinnet kan man i mange tilfeller operere som en en-pedals-bil.
Støynivået under kjøring er som forventet behagelig lavt.
To utstyrsnivåer
E-Transit kommer i to utstyrsvarianter – Base og Trend.
Base inneholder blant annet elektronisk klimaanlegg, nøkkelløs start, oppvarmede seter, og oppvarmede elektriske sidespeil og oppvarmet frontrute. Med Trend-utstyrsnivå får du også Ford Connected Navigation System. Den kommer også med Range intelligent rekkevidde for å gi mer eksakt informasjon hvor langt du kan kjøre før du må lade.
At bilen er stappet med førerassistenter og koblet til Internett (ref. Ford Pro) trenger vi vel knapt nevne.
En finesse som blant annet håndverkere vil sette pris på er «Pro Power Om bord», som gjør bilen om til en energikilde der utstyr og verktøy kan lades eller driftes med inntil 2,3 kW (2300 W). Smart!
Med en frapris på 534.900 kroner antar vi at E-Transit kan få noen av konkurrentene til å svette litt ekstra i tiden fremover.
**Les mer om E-Transit og Ford Pro i kommende utgave av bladet YrkesBil. Ikke abonnent? Bli det her.**