-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Forventer tidenes Ford-år i Norge
Førsteplassen i pickupsegmentet glapp og merket var uten elektrisk varebil i 2021, men nå står Ford-sjef Per Gunnar Berg klar for å rulle ut E-Transit og ny Ranger.
– I sum ble 2021 et fantastisk år for Ford nyttekjøretøy, selv om volumet i registreringsstatistikken ikke peker helt den veien. Det eneste som forpurret planene våre var halvlederproblematikken. Kontraktsinngangen var eventyrlig, men vi skulle gjerne levert et betydelig større volum hvis vi hadde klart å produsere mer av særlig Ranger, Transit Connect og Transit Custom, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.
– Dere var nær å ta pickup-seieren?
– Det hadde vi klart med glans, hvis de to skipene som var på vei til Norge før jul hadde vært litt raskere. Da kunne vi glatt levert 500-600 biler til i fjor, bare av Ranger. I stedet blir januar, februar og mars gode leveringsmåneder for Ranger. I volum blir 2022 også tidenes største Ranger-år i Norge.
– Ny Ranger kommer i 2022. Hvor lenge skal dere fortsette å selge dagens Ranger?
– Til vi er tomme. Produksjon av den nye starter til sommeren, med sømløs overgang fra dagens modell. I 2022 skal vi levere mest av eksisterende Ranger-versjon, men vi vil levere noe av den nye fra slutten av året.
– F-150 Lightning, da?
– Nei, den kommer ikke i år. Fabrikken må dekke den enorme etterspørselen i USA før noe annet marked. Det er en ubegripelig interesse etter bilen også her i Norge. Hadde vi hatt mulighet ville vi gjort alt vi kunne for å få den hit.
– Når får vi se E-Transit hos norske kunder?
– Så fort vi får bygget, typegodkjent og sendt bilene til Norge. Det vil si juni. Salget har vi startet allerede, som det første markedet i Europa.
– Hvilke versjoner kommer?
– E-Transit tilbys i 25 varianter, inkludert chassis. Der startet vi i høst med å lage spesialpåbygg. Ikke for en og to biler, men der det er volum – eksempelvis skapbil. Minibuss i helelektrisk versjon er foreløpig en mer krevende øvelse, og vi jobber med saken.
– Hva er ambisjonene for modellen?
– Interessen for E-Transit er eksepsjonell, men dette segmentet er ikke veldig stort i Norge – rundt 3.500 biler. Det vi imidlertid ser, som vi også har sett i personbilmarkedet, er at teknologi trumfer segment. Ny teknologi driver kunder fra et klassisk segment til mange andre segmenter. Vi har sett kunder som normalt ville kjøpt en lang Transit Connect som nå går for den minste av E-Transit-variantene. Og vi ser noen kommer fra de minste modellene i tungbilsegmentet og beveger seg ned mot E-Transit. Ambisjonene for E-Transit er høye, noe også prisingen vår viser.
– Hvordan vil dere balansere «segment-migrasjonen» i deres modellportefølje?
– Vanskelig spørsmål. Hvis det kommer en nyttekjøretøykunde til oss og skal ha elektrisk bil, fordi han teknologimessig har bestemt seg, så er det umulig for oss å løfte kunden over til en Transit Custom med dieselmotor. Vi vil bruke energi på å tilby det beste for kunden, og sørge for at vi får produsert nok biler.
– Hvor trygg er du på leveringssituasjonen?
– Situasjonen rundt halvlederproblematikken er så usikker at trygg er jeg ikke. Fordelen med å være del av en stor global organisasjon er at vi kan påvirke hvordan vi prioriterer. E-Transit vil nå ha høyere prioritet enn de øvrige modellene våre, noe som skal sikre oss nok halvledere til å kunne dekke etterspørselen av den bilen i lang tid fremover.
– Hva med elektrifisering av øvrige nyttekjøretøyportefølje?
– Innen utgangen av 2024 skal alle våre nyttekjøretøy tilbys enten som helelektrisk eller et alternativ som ladbar hybrid.
– Andre produktnyheter i 2022?
– Tourneo Connect med firehjulsdrift kommer også på grønne skilt. Da tar vi ut baksetene og tilbyr den som varebil.
– Hvem er kundene av Explorer på grønne skilt?
– Inntrykket er at det er mange håndverkere som har behov for en bil med stor plass, firehjulsdrift, kraftig motor og høy hengervekt, og som klarer seg fint med to seter. I tillegg er det også privatkunder som kun trenger to seter, men disse er i mindretall.
– Dere skulle rulle ut Transit Senter 2.0 i løpet av 2021. Hva er status?
– Transit Senter 2.0 har vi jobbet med siden slutten av 2020, og nyttekjøretøy-teamet hos importøren har brukt tid med den enkelte forhandler til implementering og oppgradering. Noen steder er vi ferdige, andre steder er vi ikke helt i mål – men på god vei. Alt ble snudd på hodet med Covid-situasjonen, med fysisk trening som skulle vært gjennomført som vi ikke har fått gjort.
– Hvordan vil kundene merke dette?
– Flere av tiltakene går på å gjøre hverdagen enklest mulig for nyttekjøretøykunden. Det kan være at de får utført service eller reparasjon på timen, at forhandleren har utvidet åpningstid, at kunden får utført reparasjon ute hos seg – altså Mobil Service, eller at kunden får en erstatningsbil mest mulig tilpasset kundens behov. Ekspress-service og garanti som innebærer at om bilen leveres til service før klokken 14.00 er kunden garantert at bilen er klar til morgenen etter, er også en del av tilbudet.
– Trekkvognen F-Max ble vist på Oslo Motor Show for å «lodde stemningen». Kommer den til Norge i 2022?
– Jeg skal ikke være så konkret. Vi driver fremdeles og summer oss. Men F-Max er bare en modell, det viktigste for oss med å vise den frem var å fortelle hva vi driver med og hva Ford har mulighet for innenfor tungbilsegmentet – og det er mye spennende utover F-Max. Jeg vil si at det ideelle for Oslo kommune er å kjøpe helelektriske renovasjonsbiler fra Ford. Det har «ingen» hørt om i øyeblikket, men det kan vi faktisk kanskje tilby etter hvert – gjennom organisasjonen vår i Otosan.
– Hva hindrer dere?
– Man må ha et godt serviceapparat for å starte innen tungbil, med partnere, forhandlere og servicepunkter som både vil og evner å håndtere dette. Vi kommer aldri til å lansere noe av dette uten å ha en god plan med representasjonen. Det pågår konkrete diskusjoner, men vi må ha på plass noen flere partnere på det tidspunktet vi eventuelt beslutter at vi skal gå for dette.
– Er det aktuelt å overlate tungbilvirksomheten til eksterne aktører?
– Tungbildivisjonen til Ford i Tyrkia har mulighet til å etablere sin egen struktur, men ikke uten at vi i Ford Motor Norge godkjenner det. Det er ikke nødvendigvis Ford Motor Norge som skal være importøren av F-Max eller de andre produktene, men vi skal sitte i førersetet hvis en slik struktur skal etableres. I Tyskland og Belgia er det delvis et Joint Venture og en forhandler som er stor innen tungbil, som har fått et oppdrag. Noe lignende kan bli aktuelt i Norge hvis vi ser det som en fornuftig løsning.
– Hva er ambisjonen for 2022?
– Vekst.
**Denne artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 1 - 2022. Ikke abonnent? Bli det her, og få tilgang til de viktigste bransjesakene først**