-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fords nye profftilværelse
Ford Pro er en ny global forretningsenhet som skal «levere innovative digitale løsninger for økt produktivitet hos både små og store bedriftskunder».
Pro er ingen ny betegnelse hos Ford. Vi har tidligere skrevet om appen Ford Pass Pro og servicestandarden Ford Service Pro.
Men det er altså først denne uken at den nye forretningsenheten Ford Pro ble offisielt lansert.
Ford Pro beskriver selv at de kombinerer bruk av live bildata, programvare, ladeløsninger, finansiering og et omfattende servicenettverk for nyttekjøretøy - i en dedikert plattform for flåtestyring til bedriftskundene hvor de kan styre sine tilkoblede og elektrifiserte bilflåter.
– Vi er på full fart inn i en digital «always-on» tidsalder hvor det å styre en hel bilflåte er mer komplekst enn noensinne. Med Ford Pro blir det enkelt for bedrifter å øke sin produktivitet med en one-stop-løsning levert av et merke de kan stole på, sier Ted Cannis, CEO, Ford Pro.
Her skal bedriftskundene hjelpes med å administrere sine flåter, enten de kjører bensin, diesel eller elektrifiserte modeller – uavhengig av om det er en Ford eller et annet bilmerke.
Ford Pro har et mål om at disse løsningene skal kunne bidra til en omsetning på nærmere 400 milliarder kroner globalt i løpet av 2025.
Mer enn 5.000 kundeordre var allerede mottatt før de første produksjonsklare E-Transit forlot fabrikken like før påske - en stor andel av disse er fra Norge. Ford skal også tilby nye Transit Custom som helelektrisk variant fra 2023.
Deretter følger også nye Transit Courier som en helelektrisk variant i 2024. Da blir også disse tilgjengelig i helelektriske personbilutgaver, som flerbruksbilene Tourneo Custom og Tourneo Courier.
Nedetid er den tredje høyeste kostnaden for en bilflåte – bare drivstoff og avskrivinger er dyrere.
Ved å bruke data fra kjøretøy som er tilkoblet døgnet rundt, og forhandlernettet, mener Ford Pro å kunne gi høy driftstid/oppetid. Alle norske Ford-forhandlere er såkalt elbil-sertifisert.
Ford Pro inkluderer også en flåte med mobile servicebiler som kan utføre service og tjenester når som helst og hvor som helst. Mobil Service er allerede på plass hos flere norske Ford-forhandlere.
Produsenten opplyser at siden FordLiive ble introdusert i utvalgte markeder i mars 2021 har systemet sørget for at kjøretøy i Europa har vært tilgjengelig nesten 125.000 dager mer enn de ville ha vært uten systemet. Ford Pro hevder å ha beregnet at FordLiive kan redusere nedetiden i en flåte biler med opp mot 60 prosent.
(Her presiserer de følgende: Estimert årlig reduksjon basert på at (1) kunden raskt svarer på kjøretøyadvarsler i FordPass Pro/Ford Telematics (for å redusere behovet for veihjelp) og (2) anslått tid spart på å bruke Ford Transit-sentre til vedlikehold og reparasjoner (inkludert Express Service). Faktisk reduksjon vil være individuell, basert på blant annet kjørestil og bruken av kjøretøyet).